    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 11 Oct 2018 13:43:03 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Uzytkowanie wieczyste przerobione na wlasnosc
    From: s...@g...com

    On Thursday, 11 October 2018 12:46:45 UTC-5, Zenek Kapelinder wrote:
    > A glupi ludzie w wiadomosciach sie ciesza. Uzytkowanie wieczyste bylo ostatnia
    przeszkoda w wprowadzeniu podatku katastralnego. Argument dziennikarza ze nareszcie
    ludzie nie beda musieli placic co roku za uzytkowanie wieczyste jest smiechu warte bo
    nie dodal ze dopiero za 20 lat. Przez 20 beda placili tyle samo co teraz tylko oplata
    bedzie sie inaczej nazywala. Nie sila a sztuka frajerow w dupe tluka.
    https://m.bankier.pl/wiadomosc/Koniec-uzytkowania-wi
    eczystego-na-czym-polega-i-ile-zaplacimy-7604725.htm

    No, kataster wisi nad nami.
    Z jednej strony straszno, z drugiej moze ma sens.
    Zalezy jakie beda zasady jego placenia.

    Na zachodzie podatek od nieruchomosci jest sposobem na finansowanie lokalnych
    wydatkow.
    W praktyce jest to jakies pol procenta wartosci nieruchomosci. Tam to jest latwiej
    wymierzyc bo nieruchomosci czesto zmieniaja wlascicieli wiec latwiej o wycene
    rynkowa.
    U nas pewnie bedzie wolna amerykanka i jakies sztuczne wytyczne zostana uzyte aby
    wycenic wymiar podatku.

    Z drugiej strony moze sie okaze ze mieszkajac poza miastem placic sie bedzie mniejszy
    podatek i rynek nieruchomosci sie troche ozywi bo emerytow nie bedzie stac na
    placenie katastra od drogiej nieruchomosci, sprzedadza ja, wyniosa sie tam gdzie jest
    taniej a centra miast zostana zrepozytkowane.
    Nie wiem czy to dobra zmiana ale sadze ze kataster ma szanse do tego doprowadzic.

    Z drugiej strony bylbym za tym aby wycene zrobic wg wskazowek JKM-a:
    Sam deklarujesz wartosc nieruchomosci i placisz procent podatku.
    Ale jak potrzeba cie wywlaszczyc to panstwo moze wyplacic ci 2-3-5 krotnosc (do
    uzgodnienia) deklarowanej kwoty i tym samym tego dokonac. To sprawi ze ludzie beda
    deklarowac te wartosc sensownie i zainteresuja sie ile ich domy sa warte.

    Co ciekawe moze byc tak ze jak ktos sie obawia ze go wywlaszcza to za budke w lesie
    zazyczy sobie kupe kasy (deklarujac wartosc i placac podatek) bo bedzie wiedzial ze
    za wartosc tej budki nie kupi innego miejsca do zamieszkania.

    Na pewno czekaja nas ciekawe czasy.