    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 19 May 2015 00:26:54 -0700 (PDT)
    Subject: Re: "Zarowki" LED z Ikea - wyniki testu
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 18 maja 2015 15:40:16 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > - Procedur testowa
    > Normalne użytkowanie we wszystkich pomieszczeniach łącznie z łazienką
    > użytkowaną przez 5 osób (sporo cykli on/off).
    >
    > - Uczestnicy testu:
    > Wszelkiej maści "żarówki" LED z Ikei:
    > "Duży" gwint: bańki 200 i 400 lm, kule 1000 lm
    > "Mały" gwint bańki i świeczki 200 lm
    > GU 10 reflektorki 200 lm

    Z mojego punktu widzenia wybór dosyć specyficzny.
    U siebie mam po 1-2 świetlówki o mocach przynajmniej 80W - preferowane 100W.
    Rozdrobnienie nie słuzy jasności. Ale o tym za chwilę.

> [...]
    >
    > - Czas testu
    > Pierwsze kupiłem dwa lata z myślą że tyle minimum wytrzymają. Czas zwrotu
    > inwestycji wynosi około połowy tego czasu. Od dwóch lat sukcesywnie
    > wymieniałem oświetlenie we wszystkich pomieszczeniach, tak że nawet
    > "najmłodsze" świecą już u mnie ponad rok.
    >
    > - Ceny
    > Jak kupowałem pierwsze to cena wynosiła OIDP w zależności od oprawki 20 zł /
    > 400 lm (bańka) i 16 zł za 200 lm (świeczka). W międzyczasie ceny spadły o
    > ok. 1/3. Wyjątkiem są kule 1000 lm które widzę że ciągle śa po tyle samo 49

    Cenna informacja. Czyli nie padają jak muchy. Choć pewnie trzeba wiedzieć co sie
    kupuje i nie kupować byleczego.

    > - Wyniki testu
    > Żadna "żarówka" się nie przepaliła, żadna nie zmieniła swojej barwy ani nie
    > obniżyła swojej jasności. W skrócie nie ma do czego się przyczepić.

    Daj jeszcze info czy wszystkie diody w takiej lampie nadal świecą. Bo jako caość
    nadal może działać ale niektóre z diód mogą paść.

    > Ps. Dostaję sporo pytań o dobór "zamienników". W moim odczuciu można przyjąć
    > że w przybliżeniu 200 lm to odpowiednik tradycyjnych 20 W, 400 lm
    > tradycyjnych 35 W, a 1000 lm - 80 W.
    > Aha no i lepiej dać więcej słabszych niż mniej mocniejszych. Jeśli chodzi o
    > jasność to nie widzę różnicy pomiędzy 5 x 200 lm a 1 x 1000 lm, ale przy
    > bezpośrednim spojrzeniu (nawet kątem oka) 1000 lm dość nieprzyjemnie razi w
    > oczy - mam wrażenie że sporo bardziej niż tradycyjna żarówka 100 W, ale to
    > może być subiektywne.

    I teraz sedno:
    Twój test opiera się na małych źródłach światła. Nie napisałeś czy masz pomontowane
    "zwykłe" "żarówki" czy lampki w oprawkach "halogenowych" w zabudowie.
    Z mojego punktu widzenia o ile w tych oczkach ledy się jakoś sprawują (są znacznie
    lepsze od halogenów bo się sporo mniej grzeją) o tyle jako zamiennik oświetlenia
    "centralnego" jest juz kiepsko.

    A ledy dużej mocy to dosyć droga zabawa. Za jednego leda dużej mocy można mieć 2-4
    świetlówki które świecą podobnie a wcale szybko nie padają.
    O ile w zestawieniu z halogenem LED dużej mocy wypada atrakcyjnie o tyle w porównaniu
    do świetlówki już jest kiepsko.

    Natomiast zgadzam się że warto wymieniać halogenowe reflektorki w zabudowach na ledy.
    Jest chłodniej, zabudowa może być niższa a nie jest wiele drożej i prawie jednakowo
    jasno.

    Ważna uwaga:
    Nie tylko ledy ale również i halogeny czy świetlówki podlegają pewnej zasadzie która
    mówi że dwa źródła światła nie dają takiej samej jasności jak jedno o sumarycznej
    mocy tych dwu źródeł. Nie pamiętam nazwy tego prawa ale tak niestety jest.

    Od siebie dodam że planuję zbudować stanowisko do porównań źródeł światła.
    Bo niestety nie ma elegancko zrobionych testów ledówek.

    --
    Pozdrawiam.
    Łukasz Sczygiel