  • 11. Data: 2021-08-27 23:06:42
    Temat: Re: Zestaw do monitoringu
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 27 sierpnia 2021 o 22:53:32 UTC+2 ptoki napisał(a):

    > Podobnie mysle jak ToMasz. Jak nie masz kamerki to nie wiesz nic.
    > Było, znikło.
    > Nie masz pojecia ani jak ktos wszedl jesli nic nie zniszczyl ani kiedy ani kto.

    a jeśli wiesz to jaki z tego pożytek?

    > I znowu fantazjujesz. No powiadomi sie, przyjedziesz w 5 minut i albo żula
    złapiesz/przestraszysz albo dostaniesz kose pod żebro.
    > No, jakbys z bronia przyjechal i strzelal w ciemno bo "twoja ziemia, twoj zamek" to
    co innego. Ale W Polsce tak nie ma. A wiec albo zlapiesz zula albo kose.
    > A w praktyce przyjedziesz po 15 minutach albo po godzinie i nic ciekawego nie
    zastaniesz. Albo tak bedziesz zakladal i dostaniesz kose pod zebra.

    nie napisałem, żeby samemu... zwłaszcza, że często jest się w innym mieście,
    daleko... tel. na policję, a najlepiej umowa z ochroną np. dojazd do firmy w której
    pracuje brat zajęła 3-5 minut od włamania. Fakt - i tak nie zdążyli - nikogo już nie
    było...

    > A skad wiedzial ze to menele? Po zapachu? Bo sasiadka powiedziala? Albo kamere
    mial?

    Bo nikt o IQ większym od ameby by tego nie zrobił? ;)

    > A jakby mial kamere ustawiona dobrze to by problemow z policja mial jeszcze mniej.
    Bardziej kilka(naście) kamer, bo jedna nie ma szans objąć całości... a i tak mała
    szansa na odzyskanie straty - chyba, że na gorącym uczynku złapani => musi być
    powiadamianie kogoś o włamaniu on-line...

  • 12. Data: 2021-08-28 04:28:33
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 27 sierpnia 2021 o 23:06:43 UTC+2 WS napisał(a):

    > a jeśli wiesz to jaki z tego pożytek?

    Taki jaki sie z niego zrobi. Jak policja sie zainteresuje to jak zlapia szajke to z
    materialow jakie zbierze monitoring moga dopasowac i moze nawet jakies Twoje fanty na
    melinie znalezc. Jak nie ma Twoich materialow to nie dopasuja nic i szajka wyjdzie po
    paru miesiacach.
    To pierwszy z brzegu przyklad, najmniej optymistyczny. Inne sa bardziej pozytywne,
    np. Takie ze Policja jednak rozpozna co to za jeden z drugim i ich po prostu zlapie.
    Jakies 45% wykrytych kradziezy jednak maja.

    Ale jak nie umiesz sobie wyobrazic pozytku z materialu dowodowego to w sumie nie
    pozostaje mi nic innego jak przestac dyskutowac bo nie widze sensu tlumaczyc spraw
    oczywistych.

> [...]
    pracuje brat zajęła 3-5 minut od włamania. Fakt - i tak nie zdążyli - nikogo już nie

    No czyli sam nie rpzyjedziesz, ochroniarze dla twojego dobra nie beda karku
    nadstawiac ale nagrac tez nie chcesz. No nic. Szkoda slow.

    > Bo nikt o IQ większym od ameby by tego nie zrobił? ;)

    Czyli nawet nie wiesz o tym co sam wypisujesz.

    > Bardziej kilka(naście) kamer, bo jedna nie ma szans objąć całości... a i tak mała
    szansa na odzyskanie straty - chyba, że na gorącym uczynku złapani => musi być
    powiadamianie kogoś o włamaniu on-line...

    Kazda kamera poprawia szanse na zlapanie zlodzieja. No ale ty liczysz ze zlodzieja
    zlapiesz. Nie, nie zlapiesz. Nikt nie zlapie na miejscu. Statystyka to jakies max 5%
    zlapanych na goracym uczynku i obstawiam ze wiekszosc z tego to albo jacys nacpani
    czy inne pijaki ktorym sie uda przestepstwo dowalic. Zlodzieja nikt nie goni.

    Tak ze ten, tego, monitoring musi nagrac jak najwiecej zeby z niego byl pozytek. Nikt
    po nocy za zlodziejami gonic nie bedzie.

  • 13. Data: 2021-08-28 11:22:10
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 28 sierpnia 2021 o 04:28:34 UTC+2 ptoki napisał(a):

> [...]
    >
    > Tak ze ten, tego, monitoring musi nagrac jak najwiecej zeby z niego byl pozytek.
    Nikt po nocy za zlodziejami gonic nie bedzie.

    e...chyba zupełnie rozumiesz o czym usiłuję przekazać...
    Nie twierdzę, że kamera nie pomoże złapać złodzieja, tylko, że
    poszkodowany/okradziony raczej nic nie zyska na tym, może poza satysfakcją...
    Wg mnie chcą zainwestować xxxx PLN w "zabezpieczenie antykradzieżowe" kamery
    nagrywające do archiwum są raczej na końcu listy sensownych inwestycji...
    Należy zacząć od alarmów, powiadamiania, wzmocnienia zabezpieczeń itp, co
    spowalnia/utrudnia wejście do budynku lub wręcz złodziej zrezygnuje, ktoś go
    spłoszy... jeśli jest się jednym z kilkuset niewyróżniających się niczym mieszkańców
    (czyli przypadkowym celem) to raczej nie przyjdą kolejny raz, tylko obrobią kogoś
    innego :(
    Jak już się włamią i coś ukradną to należy się pogodzić ze stratą, szanse na
    odzyskanie są już znikome. Czyli pozostaje zapobiegać...

  • 14. Data: 2021-08-28 17:33:14
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 28 August 2021 at 11:22:11 UTC+2, WS wrote:

> [...]
    > Jak już się włamią i coś ukradną to należy się pogodzić ze stratą, szanse na
    odzyskanie są już znikome. Czyli pozostaje zapobiegać...
    Zamiast filozofować, należy kupić jedna kamere wifi za 100zł lub solarną wifi za
    200zł (sama się ładuje), a smaretfona zamienić apką w rejestrator i aobaczyc jak to
    działa.

    Potem można kupić zestaw u Chinczyka w Polsce za 350 zł (rejestrator + 4 kamery wifi)
    i znów sprawdzić w praktyce)
    Konwersacje w internecie nic nie dają bo liczy się życie w realu.

    Można zastosować starszego peceta jako rejestrator i 8 kamer usb
    to tanie rozwiązanie, a tanie kamerki usb rejestruja dźwięk i video i mają oświetlacz
    IR, czyli w ciemności coś widać.

    Lepszy jeden test w realu niż przeczytanie książki nt. monitoringu video.

    Kilka lat temu smartfony supportowały 3G video i kamerą i rejestratorem był smartfon
    i to na dowolną odległość, ale te opcję wyłączono.

    Bez konfiguracji koledze włączyłem monitoring sklepu 3G i dzwonił na telefon w
    sklepie i oglądał ile osób czeka przed sklepem, gdy wychodził na przerwę obiadową.

  • 15. Data: 2021-08-28 18:33:50
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-08-27 o 23:06, WS pisze:

    > a jeśli wiesz to jaki z tego pożytek?

    Wiesz kogo wsadzić do bagażnika i wywieźć do lasu na drugi koniec polski.

    Takie wnioski kiedyś znajomy mi przedstawił jakie usłyszał od policjanta
    po włamie do jego sklepiku.

    --
    Irokez

  • 16. Data: 2021-08-30 12:21:41
    Od: uciu <a...@g...com>

    też w końcu muszę sie za to zabrać?
    Potrzebowałbym z 6-8 kamer...
    Brac zestaw z prostymi kamerami
    https://allegro.pl/oferta/zestaw-monitoringu-zewnetr
    znego-hikvision-hd-ir20m-9937885662
    Czy jakimiś lepszymi 4mpx??? - wtedy dopłata ok 700zeta

    Druga rzecz - bawić się z zasilanie kamer tradycyjne jak z linku powyżesz - czy
    szukać zestawu z POE ale tu cena idzie mocno w góre...

    W sumie bez POE troche wiecej roboty przy montażu a oszczędności spore

    Mam racje?

    uciu

  • 17. Data: 2021-08-30 12:52:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/08/2021 12:21, uciu wrote:
    > Druga rzecz - bawić się z zasilanie kamer tradycyjne jak z linku powyżesz - czy
    szukać zestawu z POE ale tu cena idzie mocno w góre...

    Posiadam ręcznie wydziargany monitoring zewnętrzny, Ethernet, Onvif,
    ZoneMinder, Home Assistant.

    Kamery kupowałem bez POE. Każda kamera mocowana do elewacji na
    wydrukowanej kopułce (projekt własny), gdzie schowany jest spliter z POE
    na 12V. Dzięki temu mam tanie kamery, kazda inna (kupowane uzyki z
    olx/allegro, co się trafiło). Całość zasila tani chiński injektor PoE.
    Obrabia zwykły switch, a nagrywarka (ZoneMinder) pracuje na
    zwirtualizowanej maszynie na zwykłym PC (dzięki czemu mam wiecej
    ficzerów niż w nagrywarkach gotowych) na której to maszynie działa też
    HomeAssistant w którym mam podgląd kamer razem z masą rzeczy z
    automatyki domowej, w tym reakcją na czujniki ruchu i nagrywaniem.

    Innymi słowy wychodzi:
    1) średnio 70zł za kamerę używaną, ONVIF, 1080p
    2) kilka zł na wydruk kopułki (drukarka własna)
    3) naście zł injektor PoE z aliexpres
    4) po kilka zł splitery PoE na kamerę
    5) serwer z ZoneMinder, ale on jest współdzielony przez inne rzeczy,
    więc cieżko mówić o kosztach.
    6) dysk

    Największy problem to wersje onvif. Praktycznie zawsze będziesz w d... z
    róznymi kamerami i gotowymi nagrywarkami, będzie wybrzydzanie że za
    nowe, że za stare, że coś nie działa. Dzięki temu, że ZoneMinder jest
    bardzo elastyczny, mam podięte kamery wszelakie z róznymi wersjami ONVIF
    i każda działa bez problemów.

    Zaleta całości: ZoneMinder ma mozliwośc wpięcia algorytmiki AI i
    zrobienia nagrywaki z wypasami jak rozpoznawanie zdarzeń, choć wymaga to
    już wiedzy nerdowskiej, linuksiarskiej.

    Tu jest mój projekt kopułki ze spliterem PoE w środku:

    https://www.thingiverse.com/thing:3913949

    Całość biznesu jest chyba najtaniej jak się da. Bezawaryjne od jakiś 2-3
    lat.

  • 18. Data: 2021-08-31 00:06:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 30 August 2021 at 12:52:15 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    >
    > https://www.thingiverse.com/thing:3913949
    >
    > Całość biznesu jest chyba najtaniej jak się da. Bezawaryjne od jakiś 2-3
    Mam pytanie, jaką izolację elektryczną stosujesz dla Ethernetu, POE, PD, PSE.
    Kamerka po splitterze POE chyba nie rozróżnia, czy jest zasilana przez Ethernet czy
    bezpośrednio z zasilacza.
    W jednym budynku jest jedno zero, kamerki mają obudowy częściej plastikowe, ale
    elementy metalowe są, czy adaptery POE mają separację elektryczna i galwaniczną ?

    Miałem kilka , ale nie używałem, przeleżały na półce.

    Czy kabel Ethernet ekranowany i dodatkowo uziemiony, gdy prowadzony na zewnątrz
    budynku ?

    Dawno, dawno temu miałem modem w pececie, Internet z telekomunikacji i linia była
    napowietrzna i podczas burzy było wyładowanie w słup i w pececie się tylko żaświeciło
    i modem się wypalił na wejściu, ale dał się naprawić (to były czasy, że modemy się
    naprawiało).

    Firmy sprzedają kamery do monitoringu ruchu na drogach i po burzy ich nie wymieniają,
    czyli pewnie jest standard i system zabezpieczeń i separacja elektryczna, a może i
    uziemianie.
    Jest norma, ale interesuje mnie jak to się wykonuje w praktyce, aby kamery pracowały
    wiele lat bez awarii.

  • 19. Data: 2021-08-31 17:05:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/08/2021 00:06, a a wrote:
    > Mam pytanie, jaką izolację elektryczną stosujesz dla Ethernetu, POE

    Nie do końca wiem o co pytasz. "Izolacja" elektryczna wynika z faktu, że
    na wyjściach i wejściach ethernetu są transformatory. Dawniej czarne
    grube scalaki, obecnie często w środku gniazda.

    Innymi słowy: PoE (zasilacz do starego laoptopa 13.5V) wylatuje z
    injektora PoE (chiński, przelotowy, N wejśc N wyjść). Kamery są zasilane
    z tego samego potencjału.

    Switch widzi to napięcie zwrotnie (zgaduje) ale to mu nie przeszkadza bo
    ma trafa na gniazdach.

    Używam konkretnie takich injektorów:

    https://pl.aliexpress.com/item/4001035542213.html

    Nie są to switche. Switch jest osobno podpinany dziurka do dziurki.

    Są switche z PoE, ale ostrożnie: na dwa które miałem, oba wymagały
    napięcia >12V do pracy (tak zaczynały działać od 24V) co powoduje że
    kamery szlag trafi. Przeróbka pewnie możliwa, ale rzut oka na płytkę i
    widzę że to dużo dziargania.

    > Kamerka po splitterze POE chyba nie rozróżnia, czy jest zasilana przez Ethernet czy
    bezpośrednio z zasilacza.

    Nie odróznia. Pod warunkeim że w to PoE nie wpychasz 48V ;). Więc to nie
    do końca jest PoE,

    > W jednym budynku jest jedno zero, kamerki mają obudowy częściej plastikowe, ale
    elementy metalowe są, czy adaptery POE mają separację elektryczna i galwaniczną ?

    Jak już wyjaśniłem:
    a) od strony zasilacza izolacje zapewnia trafo impulsowe w zasilaczu
    b) od strony switcha zapewnia trafo sygnałowe

    > Czy kabel Ethernet ekranowany i dodatkowo uziemiony, gdy prowadzony na zewnątrz
    budynku ?

    Nie, bo prowadzony jest wewnątrz. Na elewacji jest mniej niż 10cm kabla,
    schowanego pod kopułką. Ogólnie nie mam kabli "na zewnątrz".

> [...]
    i modem się wypalił na wejściu, ale dał się naprawić (to były czasy, że modemy się

    Switch, jesli się spali - 10zł. Zasilacz do kamer, jesli się spali - 10zł.

    Nie twierdze, że jak piźnie centralnie to nie poleci coś więcej, ale nie
    dramatyzowałbym problemu przepięć. Nikt tu nie wpina nic drogiego w te
    kable. Na tym polega cała sztuczka - nie mam wpiętego *drogiego*
    rejestratora w kable, tylko *tani* switch. Jak padnie, to wyjmę z
    pudełka rupieci następny.

> [...]
    a może i uziemianie.
    > Jest norma, ale interesuje mnie jak to się wykonuje w praktyce, aby kamery

    Nie pytaj mnie. Jestem amatorem, kamery pracują u mnie w sumie koło 4
    lat, a w tej konkretnej konfiguracji ze 2 może 3. Czy to dużo, nie wiem,
    ale sporo burz przeżyły bez awarii.

    Raz wykonał się restart połowy kilku po walnięciu pioruna kilometr
    dalej. Działały po restarcie z automatu, nic się nie stało.

  • 20. Data: 2021-08-31 18:15:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 30 sierpnia 2021 o 17:06:59 UTC-5 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    elementy metalowe są, czy adaptery POE mają separację elektryczna i galwaniczną ?

    U mnie nie mam nic.
    Znaczy sie ethernet jakas tam izolacje ma i ekran ale u mnie nie podlaczone do
    niczego.
    Kamerki zasilane z zasilaczy gniazdkowych, prad dociagniety kablem zwyklym.
    Calosc zmontowana tak zeby woda nie podciekala. Kamerki pod dachem.

    > Czy kabel Ethernet ekranowany i dodatkowo uziemiony, gdy prowadzony na zewnątrz
    budynku ?

    Zalezy czy ci po tym sie woda leje i czy spotkasz kogos kto sie czepia.
    Jak chcesz dobrze, wsadz w peszel albo rurke metalowa. Rurka to trwalosc na prawie
    wieki. I masz mozliwosc uziemic.

> [...]
    i modem się wypalił na wejściu, ale dał się naprawić (to były czasy, że modemy się

    Dobre spostrzezenie. U mnie od dawna nic sie nie upalilo. Ale jak mieszkasz w
    pechowym terenie to moze byc warto ekranowac i uziemiac.

> [...]
    a może i uziemianie.
    > Jest norma, ale interesuje mnie jak to się wykonuje w praktyce, aby kamery

    Jak masz szczescie to bez niczego beda dobrze dzialac. A jak masz pecha i pioruny
    wala w poblizu to i 50cm kabla poza metalowa rurka ci switcha upali.