  • 31. Data: 2021-09-01 09:25:32
    Temat: Re: Zestaw do monitoringu
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.09.2021 o 07:52, heby pisze:

    > Opisuje własne doświadczenia z kamerami IP. Zadaniem innych osób jest
    > przedstawienie alternatyw.
    >
    > Mam zerowe dośiwadczenie z kamerami analogowymi, choć widze, że są
    > tańsze. Problemem jest to, że są też mniej elastyczne: np. musisz
    > posiadać *gówniany* [1] rejestrator analogowy. Taki rejestrator nie da
    > się zintegreować z systemami automatyki domowej.

    Obecne rejestratory (nie analogowe, bo te już zostały wyparte dawno
    temu) idealnie integrują się z automatyką. Zobacz sobie obecne
    rozwiązania Dahua/BCS/Hik (rejestrator hybrydowy). Cena niewielka, i
    można podpiąć każdą kamerę.

    > Mój też ogarnia wiele rzeczy bez problemu i za grosze.
    >
    > Monitoring analogowy to nie same zalety.

    Sporo zalet. Jedyną wadą jest brak dostępu bez rejestratora do kamery.
    Potem są tylko zalety.

    > [1] Gówniany, bo najczęsciej nie posiadający żadnego API poza wpiętym
    > monitorem z myszką. Nie wiem jaki komfort jest z latania "do piwnicy" w
    > celu ogladania co się dzieje za domem, ale wszystke rejestratory *tanie*
    > jakie miałem, były własnie takim g... Dlatego ich *nie* polecam, bo
    > apetyt na automatykę domową będzie tylko rósł.

    10 lat temu to były takie wynalazki. To się już dawno temu zmieniło.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 32. Data: 2021-09-01 10:15:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/09/2021 09:25, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    > temu) idealnie integrują się z automatyką. Zobacz sobie obecne
    > rozwiązania Dahua/BCS/Hik (rejestrator hybrydowy). Cena niewielka, i

    Jaka konkretnie?

    > Sporo zalet. Jedyną wadą jest brak dostępu bez rejestratora do kamery.
    > Potem są tylko zalety.

    Nie. Na przykład centralizacja zapisu moze być wadą. W przypadku kamer
    IP bardzo często masz możliwosc zapisu na kartę pamieci w kamerze.

    Albo możliwośc pracy *bez* rejestratora.

    Albo dostęp przez internet w miejscu gdzie nie da się ciągnąc kabla.

    Albo dostep przez wifi.

    Kamery IP mają interesujące ficzery. Twierdzenie że to technologia 8+
    lat jest bez sensu: rynek jest wypełniony po brzego nowymi kamerami IP,
    w tym onvif. Zanim pójdziesz na pogrzeb, sprawdź czy to nie wesele.

    > 10 lat temu to były takie wynalazki. To się już dawno temu zmieniło.

    Ciągle widuje takie wynalazki na rynku, na scalakach Hi*, z
    wykastrowanym linuxem, z zerową ilością ficzerów i interfejsem poniżej
    poziomu podłogi. Chętnie obejrzę sobie jakiś nowoczesniejszy. Jakiś
    konkretny model? Powiedzmy, że budżet 200zł (i tak przesada, u mnie
    wyszło taniej na rejestrator ZoneMinder bo to tylko nastepna wirtualka
    na proxmoxie).

  • 33. Data: 2021-09-01 10:53:03
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.09.2021 o 10:15, heby pisze:

    > Jaka konkretnie?

    500zł za 8 portowy?

    > Nie. Na przykład centralizacja zapisu moze być wadą. W przypadku kamer
    > IP bardzo często masz możliwosc zapisu na kartę pamieci w kamerze.

    No może. Serwer od "czegoś" wtedy też jest wadą. Pada serwer, pada cały
    system. To nie jest argument. Rozmawialiśmy kiedyś o automatyce domowej,
    gdzie torpedowałeś autonomiczne zastosowanie Supla (każdy moduł jest
    obsługiwany bezpośrednio, bez serwera). Ty masz serwer więc jakie
    konsekwencje?

    > Albo możliwośc pracy *bez* rejestratora.

    Tak, decydując się na pracę bez rejestratora w pewnym sensie kastrujemy
    się z wielu opcji. Przykładem może być ciągłość zapisu 24/7 lub
    dodatkowa detekcja (pola, linia, twarz) Dopiero droższe kamery IP to
    posiadają ale nie dokonują zapisu na karcie SD ciągle. W przypadku CVI z
    4 kamer masz zapis ciągły w Full HD na okres 2 tygodni na dysku 1T.

    > Albo dostęp przez internet w miejscu gdzie nie da się ciągnąc kabla.
    >
    > Albo dostep przez wifi.

    No, zasilanie też trzeba jakoś podać do tej kamery więc opcja z kablem
    nadal jest opcją z kablem.

> [...]
    > konkretny model? Powiedzmy, że budżet 200zł (i tak przesada, u mnie
    > wyszło taniej na rejestrator ZoneMinder bo to tylko nastepna wirtualka

    Ke? Sugerujesz rejestrator za 200zł vs kamera za 600zł? Porąbało? Ile
    masz tych rejestratorów, że stawiasz je w wartości niższej niż kamery?
    Kamerę CVI kupisz za 100zł Full HD z kątem widzenia 110 stopni i
    oświetlaczem do 30m. Takie rozwiązania do domu to obecnie najlepsza
    opcja cenowo/jakościowa. Jakość obrazu bardzo dobra i wystarczająca.
    Możesz sobie tych kamer nasrać sporo, oczywiście są ograniczenia ale
    nikt w domu realnie nie montuje więcej niż 8 kamer. 4 kamery na jednej
    skrętce na odległość do 500m, to jest spora przewaga nad kamerami IP,
    bez switcha i kombinacji z zasilaniem.
    Zasilasz to miejscowo lub 2 kamery na skrętce do 300m z zasilaniem
    włącznie. Żadnych włamań do kamer, żadnych ustawień, wirusów. Włączasz i
    działa w czasie rzeczywistym a nie z kilkusekundowym opóźnieniem jak w IP.

    Tu masz jeden z najprostszych rejestratorów:
    https://allegro.pl/oferta/rejestrator-dahua-5w1-max-
    ip-6mp-8-kamer-xvr1b08-11103663726

    Tutaj dokładniejszy opis:
    https://sklep.delta.poznan.pl/rejestrator-ahd-hd-cvi
    -hd-tvi-cvbs-tcpip-xvr1b08-8-kanalow-dahua_l1_p14436
    .html

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 34. Data: 2021-09-01 11:17:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/09/2021 10:53, LordBluzg(R) wrote:
    > 500zł za 8 portowy?

    No własnie. W zakresie cebulaczenia to wypada dość średnio.

> [...]
    > gdzie torpedowałeś autonomiczne zastosowanie Supla (każdy moduł jest
    > obsługiwany bezpośrednio, bez serwera). Ty masz serwer więc jakie

    Nijakie. Wykazuje zalety, któe mnie nie dotyczą. Po prostu widzę, że coś
    co dla mnie nie jest zaletą, może być dla kogoś innego.

> [...]
    > dodatkowa detekcja (pola, linia, twarz) Dopiero droższe kamery IP to
    > posiadają ale nie dokonują zapisu na karcie SD ciągle.

    Czy ja wiem... zdaje się że chińskie tanie kamery IP/Onvif mają coraz
    częsciej detekcje ruchu nie tylko ogólnie, ale zbliżone do AI. Nie
    miałem przyjemności jeszcze tego sprawdzić, jednak kamerę któa
    rozpoznaje czy w kadrze rusza się kot czy człowiek i kosztowała <150zł
    już widziałem.

    > W przypadku CVI z
    > 4 kamer masz zapis ciągły w Full HD na okres 2 tygodni na dysku 1T.

    To samo u mnie. Kodeki te same. Tylko kto inny koduje.

    > No, zasilanie też trzeba jakoś podać do tej kamery więc opcja z kablem
    > nadal jest opcją z kablem.

    Zasilanie jest zwyczajowo łatwiejsze niż *dodatkowy* kabel
    ethernet/koncentryk.

    Przykładowo: w przydomowym garażu masz zazwyczaj 230V, ale małko kto
    myslał podczas budowy coby tam pociągnąc sygnałowy. Kamera IP WiFi
    ratuje dupsko (i nie abym polecał, z punktu widzenia security to głupie.
    Ale prawnik nie widzi róznicy, wiec jest grupa ludzi/tumanistów którym
    takie coś wystarczy do fałszywego poczucia bezpieczeństwa).

    > Ke? Sugerujesz rejestrator za 200zł vs kamera za 600zł?

    W wątku sugeruje uzywane kamery za 70zł. Nie wiem skad przyszło Ci do
    głowy 600zł, nigdzie o tym nie napisałem.

    > Porąbało?

    Niedoczytało. Się.

    > Kamerę CVI kupisz za 100zł Full HD z kątem widzenia 110 stopni i
    > oświetlaczem do 30m.

    Mniej wiecej za tyle samo kupuje kamry IP Onvif z podobnymi parametrami
    (a nawet lepszymi - ostatnio staniały kamery 2.5k i część już wypadła na
    rynek używek).

    FullHD kupuje po ~70zł, najczęsciej z OLXa.

    > nikt w domu realnie nie montuje więcej niż 8 kamer.

    Mam 7. Właśnie zastanawiam się nad kilkoma dodatkowo. Nie z powodu
    paranoi. Praktycznie. W moim przypadku mogę podpiąć do systemu mała
    kamerę na Pi podglądającą kto wyżera żarcie dla kotów. W przypadku
    systemu kablowego i analogowego - nie byo by to możliwe, przynajmniej
    nie bez dodatków.

    > 4 kamery na jednej
    > skrętce na odległość do 500m

    Nie posiadam domu długości 500m.

    >, to jest spora przewaga nad kamerami IP,

    Ale to taka sama przewaga, jak lemiesz koparki nad Seicento. Kłopotliwa
    do uzasadnienia praktycznie, w zastosowaniach o jakich mowa w wątku.

    Niewątpliwie kamera PAL z Unity może też służyć, w razie zagrożenia,
    jako broń obuchowa. Czy to aby na pewno zaleta?

    > Żadnych włamań do kamer

    Włamania to inny temat. Ale prawda jest taka, że kamera na kablu jest
    niemozliwa do złamania. Najzwyczajniej, nikt nie jet taki głupi, aby
    wstawiać ją w tą samą sieć, co serwer nas z pornolami.

    Izoluje się.

    Kamery WiFi to inny problem. Nie polecam ich.

    > działa w czasie rzeczywistym a nie z kilkusekundowym opóźnieniem jak w IP.

    U mnie opónienie jest rzędu 0.2-0.5sek. Kamery najtańsze z najtańszych.

    Myslę, że miałeś popsutą instalację IP, stąd te problemy w wyszukiwaniu
    nieistniejących problemów z IP.

    Wszystkie kamery, róznych producentów pracują synchronicznie. jeśli
    słysze, że przemyka mi pod oknem samochód, to widzę to synchronicznie w
    oknie HomeAssistanta na 3 kamerach jednoczesnie. Nie ma opóźnienia które
    ma jakikolwiek efekt percpecyjny.

    > Tu masz jeden z najprostszych rejestratorów:
    > https://allegro.pl/oferta/rejestrator-dahua-5w1-max-
    ip-6mp-8-kamer-xvr1b08-11103663726

    Niech zgadnę, następny z tanich rejestratorów na Hi* z wykastrowanym
    linuxem?

    I on ma to API do integracji z automatyką domową? Bo jak na razie z
    opisu wynika, że to następne gówno, któe działa tylko pod przeglądarką
    IE, pewnie dlatego że używa jakiegoś ActiveX z zeszłego tysiąclecia.
    Mylę się? Jest lepszy? Serio pytam.

    Ja całkiem sporo pogrzebałem internalnie w podobnym rejestratorze na
    Hi*. Podstawowy problem to brak miejsca - system operacyjny jest tak
    strasznie wycięty, ze nie ma już miejsca na cokolwiek, wiele z nich
    nawet klawiatury na usb nie obsługuje (tylko myszka). Mam wrażenie, że
    ktoś to poskładał na kolanie jakiegoś OSa i od wielu lat kolejne firmy
    klepią na tym hardware. Ten jest inny?

  • 35. Data: 2021-09-01 12:46:18
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 September 2021 at 07:58:58 UTC+2, heby wrote:
    > To bardzo fajnie. Tylko tutaj skala troche inna na pieprzenie się z
    > kablami USB i kiepską jakością kamer do zastosowań typu monitoring podwórka.
    optykę, rozmiary, sklejać , nagrywac, kopiowac, filtrować, wykrywac obiekty,
    wyostrzać.
    > Co wyostrzać, jak typowa kamera USB ma fokus na 0.2m i brak automatyki
    > oświetlenia IR (a często filtr na stałe)?
    > Nie, to kosztuje 0zł w postaci ZoneMinder z jego API, z którego
    > korzystam. To nie jest tak że monitoring z bajerami kosztuje tylko
    > pieniądze. Czasami kosztuje umiejętności.
    Dzięki
    Jestem na stronie ZoneMinder
    features
    https://zoneminder.com/features/

    Jedyna inteligencja to ten rozdział

    "Advanced AI powered detection

    Leverage 3rd party contributions like the EventServer and zmMagik to get real time
    Object, Person detection and Blended event summaries

    https://github.com/pliablepixels/zmMagik

    no i ten zmMagik

    support się skończył
    ==
    NOT MAINTAINED

    I've run out of time to maintain this software. It is also quite dated and doesn't
    use pyzm which has many powerful features that this utility will benefit from.

    co to jest pyzm ?
    https://pyzm.readthedocs.io/en/latest/source/pyzm.ht
    ml
    i kolejne 2 lata nauki, testów, jak w Linuxie

    Pozostanę przy HTML5 i dalej będę rozwijał skrypty AI

  • 36. Data: 2021-09-01 13:05:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/09/2021 12:46, a a wrote:
    > Jestem na stronie ZoneMinder

    To źle.

    https://medium.com/zmninja/diy-doorbell-face-recogni
    tion-with-zoneminder-and-dbell-e15d4cd261c4

    https://medium.com/zmninja/inside-the-hood-machine-l
    earning-enhanced-real-time-alarms-with-zoneminder-e2
    6c34fe354c

    https://readthedocs.org/projects/zmeventnotification
    /downloads/pdf/latest/

    > i kolejne 2 lata nauki, testów, jak w Linuxie

    Bo to linux. Dlatego powiedziałem, że płacisz czymś innym niż pieniędzmi.

    > Pozostanę przy HTML5 i dalej będę rozwijał skrypty AI

    Rozwiiaj w tym, co daje Ci satysfakcje. Musisz jednak pamietać, że
    najwięcej machine learning, AI itp tematów to jednak python, nie webdev.
    Może ich jednak nie potrzebujez. AI w ZM to taki clickbait, dostepne dla
    promila z promila populacji. Choć są gotowe dockery...

  • 37. Data: 2021-09-01 14:00:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Sep 2021 13:05:13 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > https://medium.com/zmninja/inside-the-hood-machine-l
    earning-enhanced-real-time-alarms-with-zoneminder-e2

    Ale co w Twoim przypadku ten ZoneMinder robi konkretnie?

    --
    Marek

  • 38. Data: 2021-09-01 14:12:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/09/2021 14:00, Marek wrote:
    > Ale co w Twoim przypadku ten ZoneMinder robi konkretnie?

    W moim już nic skomplikowanego. Zrezygnowałem z zaawanowanych funkcji
    detekcji ruchu w obrazie na rzecz czujników IR. ML zjada za dużo CPU
    które współdziele z innymi guestami.

    ML miał być użyty w sytuacji gdy w kadr kamery przypląta się pająk, ćma
    itd co powodowało fałszywe alarmy. Po skonsumowaniu 100% CPU przy
    framerate rzędu 1/s podziękowałem, ale warto wiedzieć że istnieją
    rozwiązania sprzetowe w postaci dedykowanych dongle i jakies rozwiązania
    korzystajace z GPU. Nie miałem już ochoty bawić się głebiej poza
    obejrzenie gotowca i szacowaniu ceny za stosowany hardware.

    Obecnie ZoneMinder działa jako nagrywarka i api do HomeAssistanta, co
    pozwala mi w HA wyświetlać obraz z kamer. Gdyby nie połaczenia ZM->HA,
    realizację "nagrywarki" zrobił bym kilkoma skryptami na ffmpeg, ale ta
    integracja z HA jest znakomita i warta postawienia ZM osobno.

    HA podpięty wprost do onvif działa bardzo niestabilnie, przez VPN
    praktycznie nie nadaje się do użytku.

  • 39. Data: 2021-09-01 15:12:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I to jest ciekawa analogowa ścieżka z 40-letnią tradycją :-))
    Nawet są dostępne kamery połączone z czujkami.

    -----

  • 40. Data: 2021-09-01 15:33:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Sep 2021 10:53:03 +0200, LordBluzg(R)<m...@p...onet.pl>
    wrote:
    > No może. Serwer od "czegoś" wtedy też jest wadą.

    No to jest faktycznie słaby punkt. Domyślam się, że heby robi
    codzienne snapshoty i jest w stanie odtworzyć całość ale jak szybko,
    to raz i co gdy to się wydarzy jak będzie na delegacji.
    Pytanie czy już miał disaster recovery i jak mu poszło czy jest
    ciągle przed.
    U siebie automatykę domowa i "monitoring" mam podzieloną na
    niezależnei moduły ale pod jednym webapi co interfejsowo sprawia
    wrażenie jednego UI ale awaria jednego modułu nie odbiera braku
    funkcjonowania całości.

    --
    Marek