  • 31. Data: 2020-12-06 09:01:21
    Temat: Re: Żywotność pompy ciepła
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    niedziela, 6 grudnia 2020 o 00:16:15 UTC+1 heby napisał(a):
    > On 05/12/2020 21:55, Irek.N. wrote:
    > Ależ oczywiście, cały czas tutaj rozmawiamy o *tanich* pompach, dlatego
    > w/w jest jakiś odpryskiem w dyskusji.

    w/w jest tańsze od p/w bo nie ma dużego wymiennika którego Irek nie potrzebuje.

    > Obecnie, w naszym nowym klimacie, w/w wydaje się grubą przesadą.
    > Temperature mniejszą niż -10 widuje kilka dni w roku i coraz mniej
    > takiego luksusu. Palmy będę sadził za jakies 10 lat.

    Tylko monterzy p/w z reguły nie mówią że pompy typu split w większości podpadają pod
    rejestrację w CRO oraz obowiązkowe przeglądy. Można dać monoblok ale tu jest na dzień
    dobry drożej.

    L.

  • 32. Data: 2020-12-06 09:02:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 19:28 Irek.N. <t...@j...taki.jest.pl> pisze:

    > Pytanie czy klima jest inaczej projektowana? W końcu ktoś może założyć
    > 24/365, co przy PC nie ma sensu chyba.

    Po stronie wody w klimie masz inaczej bo jest split, lub jednostka
    kanałowa. Po stronie czynnika masz to samo.
    PC w/w jest prymitywniejsza (mniej czujników i elektroniki) niż
    klimatyzator, ale to nie znaczy, że przez to jest mniej trwała. W PC w/w
    krytyczny jest rozruch (jak nie ma falownika lub softstartu).
    Elektronika we wspólczesnym klimatyzatorze jest kluczowa. Można podnieść
    COP modyfikując tylko sterowanie (np. inne, inaczej rozwiązane cykle
    defrost).
    PC p/w to klimatyzator 1:1 - zamiast splita jest wymiennik robiący za
    skraplacz.

    TG

  • 33. Data: 2020-12-06 09:25:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 09:01 Lisciasty <l...@p...pl> pisze:

> [...]
    > podpadają pod
    > rejestrację w CRO oraz obowiązkowe przeglądy. Można dać monoblok ale tu

    Tu chodzi o ekwiwalent CO2 (GWP)- przy R32 musiałoby go być ponad 7kg aby
    urządzenie podpadało pod obowiązkowe przeglądy i zgłoszenie urządzenia do
    urzędu (GWP > 5 ton)
    W mojej p/w 14kW jest 2,7kg R32. To samo urządzenie z R410A miałoby ponad
    3kg czynnika co odpowiada ponad 5 tonom GWP (bo R410A ma 5t GWP już przy
    2,39kg, R32 ma 5t GWP przy 7,41kg).
    Dlatego tak ważne jest aby kupić urządzenie z "nowym" czynnikiem. Brak
    dodatkowych kosztów i papierkologii i co oczywiste lepsza sprawność.

    TG

  • 34. Data: 2020-12-06 11:37:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/12/2020 09:01, Lisciasty wrote:
    > w/w jest tańsze od p/w bo nie ma dużego wymiennika którego Irek nie potrzebuje.

    Nie obserwuje tego widzę za to efekt odrowtny na runku.

    > Tylko monterzy p/w z reguły nie mówią że pompy typu split

    Całe szczęscie wymieniłem to jako zaletę pomp monoblock i takie
    przykłady podałem. Znowu dyskutujesz sam ze soba.

  • 35. Data: 2020-12-06 12:57:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.12.2020 19:37, Irek.N. wrote:
> [...]
    mpa-ciep%C5%82a/

    > Wychodzi na to, że sprężarka i układy towarzyszące wytrzymały. Bardzo
    > dużo godzin w dniu pracowała jak wyczytałem.

    Siłownik, zawór trój/cztero-drogowy czy pompa obiegowa to na pewno w
    ciągu życia sprężarki przyjdzie wymienić (może się mylę?). Ale te rzeczy
    są wymienne i koszt kilkaset złoty raz na 6, 8, 10 lat (tak zakładam)
    nie powala.

    Jak dotąd miałem jedną usterkę, po 6 m-c pracy (w czerwcu). Na płycie
    głównej luty się zwarły i zawór trój-drogowy ustawił się na grzanie
    podłogówki (mimo załączonego grzania CWU). Usterka została naprawiona w
    ramach gwarancji (wymieniono płytę główną). W moim przypadku to że mam
    sprzęgło zadziałało na plus, bo pompa obiegowa za sprzęgłem nie chodziła :-)

    No ale sama usterka, też raczej powiedziałbym z tych mniej prawdopodobnych.

    > Ale zdarzało Ci się puścić tylko podłogówkę? Zaraz, przecież sprzęgła
    > nie ominiesz... nie było pytania :)

    Wewnętrzna pompa obiegowa w pompie ciepła jest znacznie mocniejsza (na
    ostatnim biegu) od tej którą mam za sprzęgłem. Także ja nie widzę
    problemu w bezpośrednim podpięciu do obiegu grzewczego - jeżeli o to
    pytasz. Producent również w schematach ma takie z buforem i bez.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 36. Data: 2020-12-06 13:04:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.12.2020 22:07, Zenek Kapelinder wrote:
    > stala w domu lodówka z zamrażarka. Bosch się nazywała i miała 5 gwiazdek. Po
    trzydziestu latach włączała się, pracowała, robiła zimno. I ciągnęła 5 razy tyle
    prądu co jak była sztuka nówka. Silnik w przeciętnym tanim samochodzie zrobi w dobrej
    kondycji do dwustu tysięcy kilometrów. Jak by przyjąć że średnia prędkość wyjdzie
    20km/h to 10 tysięcy godzin wytrzyma i się będzie nadawał do remontu. 10 tysięcy
    godzin to mniej więcej rok.

    Nie wiem czy Cię Zenek zrozumiałem. Ale to że sprawność z czasem o ileś
    tam spadnie, to raczej wszyscy się domyślają. O PV też cały czas tutaj
    przypominają że ten czas gwarancji 15-20 lat to z zachowaniem ~80%
    sprawności.

    A jeżeli chodziło Ci o to że przecież sprężarka pracuje z jakimiś
    obrotami i pracująca na maksymalnych obrotach wytrzyma krócej niż ta
    mniej wysilona, to tak. Ale mogę Ci napisać, że jak pompa moduluje to
    (przynajmniej u mnie) większość z tego czasu chodzi ona na najniższych
    obrotach ~80-90% czasu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2020-12-06 14:52:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2020 08:45, Lisciasty wrote:
    > Za to pracuje
    > krócej bo wali od razu pełną moc więc roboczogodzin ma mniej niż inwerter który
    pracuje
    > na pół gwizdka przez 2x więcej czasu.

    Jak silnik pałować na zimnym żeby szybciej dojechać, to napiszą że to
    dla niego niezdrowe. Jak pompę kręcić całe jej życie na wysokich
    obrotach, to już jednak zaleta. Jak falownik w PC to "po co dodatkowy
    klamot". Jak falownik w PV, to "przecież to się nie psuje".

    Fajne te dyskusje, takie z logiką zależną od retoryki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 38. Data: 2020-12-06 15:25:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2020 09:25, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Tu chodzi o ekwiwalent CO2 (GWP)

    Ale Liściasty nie podaje tego argumentu żeby z tym dyskutować, tylko bo
    tak i już.

    Tak samo jak nie wspomina że w zależności od rodzaju dolnego źródła mogą
    być potrzebne pozwolenia prawno-wodne lub wymagane z przepisów prawa
    geologicznego i górniczego.

    Tak samo nie wspomina, że odwierty czy inne prace ziemne są objęte
    stawką VAT 23%, gdzie za całość - pompa PC PW z montażem można użyć
    stawki VAT 8%.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 39. Data: 2020-12-06 15:54:16
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    niedziela, 6 grudnia 2020 o 14:52:30 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Jak silnik pałować na zimnym żeby szybciej dojechać, to napiszą że to
    > dla niego niezdrowe. Jak pompę kręcić całe jej życie na wysokich
    > obrotach, to już jednak zaleta.

    Jakoś podają ilość motogodzin bez podania prędkości pracy. Ja nie jestem
    producentem.

    > Jak falownik w PC to "po co dodatkowy
    > klamot". Jak falownik w PV, to "przecież to się nie psuje".
    > Fajne te dyskusje, takie z logiką zależną od retoryki :-)

    No tak trochę PV bez falownika nie za dobrze pracuje. Faktycznie
    Twoja logika miażdży dyskusję :]

    L.

  • 40. Data: 2020-12-06 15:56:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    niedziela, 6 grudnia 2020 o 15:25:16 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Ale Liściasty nie podaje tego argumentu żeby z tym dyskutować, tylko bo
    > tak i już.

    Jakbyś się wysilił i przeczytał co było napisane to byś się dowiedział że
    ma to związek z przepisami.

> [...]
    > Tak samo nie wspomina, że odwierty czy inne prace ziemne są objęte
    > stawką VAT 23%, gdzie za całość - pompa PC PW z montażem można użyć

    Nie wspomina bo temat tego nie wymaga, dolne źródło już jest i nie potrzeba
    robić odwiertów.

    L.