  • 271. Data: 2021-02-27 20:25:07
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 27 Feb 2021 19:36:12 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > Ostatnio robiłem wifi u znajomego w Konstancinie i on ma 400 m2 na
    > kondygnacje. A kondygnacji z piwnicą są 4. Się nabijasz a może Syn (czy
    > Zięć bo nie doczytałem) Użytkownika ma 2 kondygnacje po 300m2 i te 11kW to
    > prawie dom pasywny.

    Możliwe, w końcu my tu wszyscy jak te biedne kury mieszkamy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 272. Data: 2021-02-28 08:10:50
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Myjk.
    On 27.02.2021 18:50 you wrote:

    > Sat, 27 Feb 2021 16:48:49 +0100, Uzytkownik
    > Tylko że temperatura -20sC to wyjątki od reguły i dobieranie PC PW
    > na -20sC jest od dawna niepraktykowane, skoro takich dni, a nawet
    > godzin, jest w roku tyle, że na palcach jednej ręki można policzyć
    > (nawet minionej zimy)? Dla takich Suwałk dla przykładu w tym roku
    > były 3 dni w okolicach -20 gdzie było w dany dzień od -5 w dzień do
    > -20 w nocy (do -25 tylko raz). W poprzednich latach to ledwo do -15
    > dobiło przez parę chwil.

    Przy ostatnich mrozach u mnie ogrzewanie szło na maksa (nieco ponad 20m3
    gazu dziennie czyli). A warunki mam podobne jak pisał Użytkownik (250m2
    powierzchni, 110m2 przeszkleń, wysokie pomieszczenia, dom w kształcie
    litery U, deska 3w na podłodze). I zapotrzebowanie też ok 10KW.
    I to przez ok tydzień a nie 2 czy 3 dni.

    > Jak to nie będzie brała udziału -- znaczy nie będzie podłogówki pod
    > meblami? Poskręcają się od ciepła czy co? Bo jak będzie tam
    > podłogówka, to i będzie brała udział w pokrywaniu strat, pośrednio,
    > ale nadal będzie grzać.

    Jak by nie patrzeć to wyspa to jednak dość dobry izolator wielokomorowy
    jest.
    Więc grzać to może ale w stopniu minimalnym.

    U mnie na dobę szło ok. 220kwh.

    --
    Pete

  • 273. Data: 2021-02-28 11:14:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 28 Feb 2021 08:10:50 +0100, Pete

> [...]
    > gazu dziennie czyli). A warunki mam podobne jak pisał Użytkownik (250m2
    > powierzchni, 110m2 przeszkleń, wysokie pomieszczenia, dom w kształcie

    Licząc 1m3 gazu litościwie po 10 kWh (choć opomiarowane instalacje pokazują
    że wychodzi 9kWh/m3) to jest 8.3kW (lub nawet 7.5kW w drugim wariancie) a
    nie 10. :P Ja mam 6 projektowo, a nie wiem czy do 5kW dobiłem tej zimy.
    Poza tym trzeba uwzględnić, że zazwyczaj źródło ciepła nie pracuje
    24h/doba, więc nadal zapas mocy ma. Moja pompa przy największych mrozach
    tej zimy pracowała tylko w 2T czyli w porywach 8h dziennie (bo w nocy jest
    ustawiona od 12 do 6).

    > I to przez ok tydzień a nie 2 czy 3 dni.

    Ale zaraz będziesz mieć kosmiczne zyski słoneczne od tych przeszkleń, więc
    się odbijesz :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 274. Data: 2021-02-28 11:56:17
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Ano, moja 14kW ma:
    >
    > 18,7kW przy 20st.
    > 16,9 przy 15
    > 15,3 przy 10
    > 14,0 przy 7
    > 13,0 przy 5
    > 11,7 przy 2
    > 9,14 przy 0
    > 9,14 przy -5
    > 8,60 przy -7
    > 7,87 przy -10
    > 6,64 przy -15
    > 5,43 przy -20
    >
    > ale mimo wszystko nie lepiej/taniej kupić więszą "zwykłą" pompę? - ta
> [...]

    Jaki jest sens kupować pompę zwykłą o większej mocy skoro T-CAP 12kW
    wychodzi mi podobnie jak zwykła 16kW?

    Różnica jest taka, że dla zapotrzebowania budynku 11kW pompy zwykłe o
    mocach 12kW oraz 16kW pracują biwalentnie tzn. dodatkowo uruchamiają się
    grzałki poniżej pewnej temperatury zewnętrznej tzw. temperatury biwalencji.

    W przypadku pompy 12kW punkt biwalencji wyniesie -10'C.

    Montując pompę 16kW punkt biwalencji przesuwa się do ok. -13'C i to jest
    najbardziej optymalny dobór punktu biwalencji dla naszego klimatu z
    punktu ekonomicznego tzn. stosunku ceny pompy do oszczędności kosztów
    grzewczych.

    Montując pompę 12kW T-CAP pompa ta praktycznie będzie pracować
    monowalentnie czyli bez udziału wspomagania grzałkami do prawie -20'C. W
    praktyce do ok. -18'C.

    W przypadku zwykłych pomp i zwiększenia zapotrzebowania energetycznego
    do 14kW, punkty biwalencji przesuną się odpowiednio:

    Dla pompy 12kW do -6'C, a dla pompy 16kW do -9'C.

    Dla pompy typu T-CAP punkt ten przesunie się do ok. -15'C.

    Jak więc widać nawet gdybym zastosował pompę T-CAP o mocy 9kW to i tak
    będzie to lepsze rozwiązanie, bo będzie ona  tańsza od pompy zwykłej o
    mocy 16kW, a biwalencja będzie podobna.

    Pompy T-CAP mają nieco niższą sezonową sprawność energetyczną o ok.
    0,2-0,3 w przypadku wody grzewczej 35'C, ale dla wody 55'C jest to już
    różnica 0,1 - czyli sprawa pomijalna. Niestety z konieczności, część
    systemu grzewczego będzie pracować na wyższej temperaturze wody.

    Zapotrzebowanie na moc 11kW jest na dzień dzisiejszy, ale możliwe, że
    będzie potrzeba zaadoptować dodatkowo część poddasza i wtedy
    zapotrzebowanie energetyczne nie będzie 11kW, a 13-14kW. Co ciekawsze,
    pomieszczenia tam będą musiały być grzane nagrzewnicami (czyli wyższą
    temperaturą 40-55'C), bo system ogrzewania podłogowego na drewnianym
    stropie jest dość drogi i bezsensem jest dokładać kolejną pompę i
    kolejny rozdzielacz. Na dzień dzisiejszy obecna powierzchnia domu
    wystarczy dla rodziny, ale jak się rodzina powiększy to trzeba będzie
    myśleć o dodatkowej powierzchni.

    Uważam, że T-CAP 12kW w tym przypadku będzie najbardziej rozsądnym
    rozwiązaniem.

    Chyba, że ktoś mnie przekona, że pompy T-CAP są bardziej zawodne, mają
    krótszą żywotność czy też mają jakieś inne wady w stosunku do pomp zwykłych.

  • 275. Data: 2021-02-28 12:30:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 11:56 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Jaki jest sens kupować pompę zwykłą o większej mocy skoro T-CAP 12kW
    > wychodzi mi podobnie jak zwykła 16kW?
    Masz jakąś wycenę T-CAP 12kW?

> [...]
    > biwalencji.
    >
    > W przypadku pompy 12kW punkt biwalencji wyniesie -10'C.

    Moja PC zrobiona jest z RAV-GP1401AT8E (trzy fazy, R32, dwa wentylatory)
    + moduł wewnętrzny ze sterownikiem, wymiennik płytowy Swep.

    Nie mam żadnych grzałek, przy -23 st tej zimy na wyjściu wymienika miałem
    ponad 40 st.
    Grzeje CWU 300L do 60 st.
    Moja kosztowała 16k brutto, kolejna z szeregu RAV-GP1601AT8E była chyba
    500 lub 700 zł droższa.

    Przy -20 st. PC 16 kW będzie miała 6,2kW
    -10 - 9kW
    -5 - 10,5kW

    Własciciel firmy z której kupiłem swoją - ma w domu (duży,
    wielopokoleniowy) dwie RAV-GP1601AT8E. Dlaczego tak? - aby jak mówił mieć
    rezerwę na "bestię ze wschodu" a dodatkowo te dwie PC wychodzą taniej
    (inwestycja + zużycie energii) niż jedna duża, mimo, że RAV ma możliwość
    programowej zmiany mocy (za pomocą sterownika pokojowego).

    Do tego ma PV 35kW.

    TG

  • 276. Data: 2021-02-28 13:06:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 28.02.2021 o 11:56, Uzytkownik pisze:
> [...]
    > (czyli wyższą temperaturą 40-55'C), bo system ogrzewania podłogowego na
    > drewnianym stropie jest dość drogi i bezsensem jest dokładać kolejną

    Dziwne stwierdzenie.
    Mam podłogówkę na drewnianym stropie. Na tym stropie mam wylewkę z
    suchego jastrychu, w którym jest zwykła podłogówka.

    Ten jastrych to dodatkowo około 150 kg/m2, które zostało oczywiście
    uwzględnione przy projektowaniu domu.
    Poza tym, że świetnie współgra z podłogówką - to dodatkowo też dobrze
    tłumi dźwięki między piętrem i parterem. No i jeszcze jest znacznie
    tańszy od "systemowych podłoży".

    --
    MN

  • 277. Data: 2021-02-28 13:17:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > taniej (inwestycja + zużycie energii) niż jedna duża, mimo, że RAV ma
    > możliwość programowej zmiany mocy (za pomocą sterownika pokojowego).

    Zwykłą 12kW mam za 16 tys., a T-CAP 4 tys. droższa. Zwykła 16kW w
    podobnej cenie do T-CAP 12kW. Ale są to gotowe pompy z grzałkami bez
    certolenia się w przeróbki i z gwarancją.

    Niestety Panasonic nie ma aż tak dużej ilości mocy w typoszeregiu.
    Dostępne są moce: 3, 5 , 7, 9 , 12 i 16kW. Stąd też większa różnica
    pomiędzy 12, a 16kW.

    Twoja po przeróbce raczej nie ma już gwarancji? Poza tym musi być mocno
    przewymiarowana. W naszym klimacie pompy dobiera się do temperatury
    biwalencji z zakresu -5'C do -13'C. Przypuszczam, że w Twoim przypadku
    wystarczyłaby pompa 8-9kW.

    Wychodzenie poza ten zakres biwalencji jest nieopłacalne, ponieważ mocno
    podraża koszt pompy (przewymiarowanie) lub koszt ogrzewania
    (niedowymiarowanie), tym bardziej jak ktoś korzysta głównie z II taryfy.

  • 278. Data: 2021-02-28 13:26:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-28 o 13:06, Marcin N pisze:

> [...]
    > Poza tym, że świetnie współgra z podłogówką - to dodatkowo też dobrze
    > tłumi dźwięki między piętrem i parterem. No i jeszcze jest znacznie

    Ale taka podłoga zabiera Ci wraz z panelami ok. 8-10cm. 3-5cm styropianu
    + minimum 5 cm posadzki. Do tego ok. 1cm jakieś panele.

    Zmniejszenie wysokości poddasza o 8-10cm to naprawdę dużo.

    Są natomiast systemy, które układa się wprost pod panelami i zabierają
    ok. 3cm, ale są bardzo drogie.

    Problem polega na tym, że dom był kupiony w trakcie budowy, a nie
    budowany od zera i stąd pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć lub po
    prostu jest to nieopłacalne. Dlatego trzeba dobrać najlepsze rozwiązanie
    do tego co już jest.

  • 279. Data: 2021-02-28 13:50:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 13:17 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Twoja po przeróbce raczej nie ma już gwarancji?
    Mam fakturę i normalną gwarancję. Przecież nikt nie przerabia jednostek
    zewnętrznych.
    Zamiast splita czy kanałówki po stronie gazu jest wymiennik. Jednostka
    wew. (sterująca pompami) też jest Toshiby, sterownik pokojowy Toshiby.

    ? Poza tym musi być mocno
    > przewymiarowana. W naszym klimacie pompy dobiera się do temperatury
    > biwalencji z zakresu -5'C do -13'C. Przypuszczam, że w Twoim przypadku
    > wystarczyłaby pompa 8-9kW.
    Wystarczyła by i mniejsza, ale ja nie mam podłogówki a kalafiory i
    założenie było takie, że PC pracuje tylko w 2 taryfie. Aby to zadziałało
    PC pracuje na bufor.

    TG

  • 280. Data: 2021-02-28 14:58:25
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Myjk.
    On 28.02.2021 11:14 you wrote:

    > Ale zaraz będziesz mieć kosmiczne zyski słoneczne od tych
    > przeszkleń, więc się odbijesz :P

    Szkoda tylko że się tego słońca nie da przerobić na gaz, żeby jeszcze
    więcej zarobić na tych oknach ?

    --
    Pete