  • 281. Data: 2021-02-28 16:05:49
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 28.02.2021 o 13:26, Uzytkownik pisze:

    > Ale taka podłoga zabiera Ci wraz z panelami ok. 8-10cm. 3-5cm styropianu
    > + minimum 5 cm posadzki. Do tego ok. 1cm jakieś panele.
    >
    > Zmniejszenie wysokości poddasza o 8-10cm to naprawdę dużo.
    >
    > Są natomiast systemy, które układa się wprost pod panelami i zabierają
    > ok. 3cm, ale są bardzo drogie.
    >
    > Problem polega na tym, że dom był kupiony w trakcie budowy, a nie
    > budowany od zera i stąd pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć lub po
    > prostu jest to nieopłacalne. Dlatego trzeba dobrać najlepsze rozwiązanie
    > do tego co już jest.

    Tak, 10 cm to dużo, ale podłączenie jakichś skomplikowanych systemów
    ogrzewania to tylko proszenie się o kłopoty. Trzeba umieć to serwisować.
    Jeśli jedynym argumentem dokładania grzejników i nadmuchów do podłogówki
    jest potrzeba oszczędzenia jakichś 10 tys na ogrzewaniu systemowym - to
    ja bym jednak poszedł w te 10 tys zł.

    Przecież ogrzewanie nadmuchowe tańsze nie będzie.

    --
    MN

  • 282. Data: 2021-02-28 16:05:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pete napisał:

    > Szkoda tylko że się tego słońca nie da przerobić na gaz,
    > żeby jeszcze więcej zarobić na tych oknach

    Słońce w zrobione jest głównie z wodoru, a to modny dziś gaz.

    --
    Jarek

  • 283. Data: 2021-02-28 16:22:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Wystarczyła by i mniejsza, ale ja nie mam podłogówki a kalafiory i
    > założenie było takie, że PC pracuje tylko w 2 taryfie. Aby to
    > zadziałało PC pracuje na bufor.

    To zmienia postać rzeczy.

  • 284. Data: 2021-02-28 17:03:27
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Ano, moja 14kW ma:
    >
    > 18,7kW przy 20st.
    > 16,9 przy 15
    > 15,3 przy 10
    > 14,0 przy 7
    > 13,0 przy 5
    > 11,7 przy 2
    > 9,14 przy 0
    > 9,14 przy -5
    > 8,60 przy -7
    > 7,87 przy -10
    > 6,64 przy -15
    > 5,43 przy -20
    >
    > ale mimo wszystko nie lepiej/taniej kupić więszą "zwykłą" pompę? - ta
    > T-CAP jest tak z 30% droższa.

    Pytanie:
    czy elementy pomp ciepła, które mają oddzielną część indor i outdoor
    można mieszać?

    Przykład: kupuję 7 kW i chcę po roku zwiększyć moc do 9 kW. Wystarczy
    wymienić część outdorową, czy trzeba całość?

    --
    MN

  • 285. Data: 2021-02-28 17:05:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-28 o 16:05, Marcin N pisze:

> [...]
    > systemowym - to ja bym jednak poszedł w te 10 tys zł.
    >
    > Przecież ogrzewanie nadmuchowe tańsze nie będzie.

    Niezupełnie. Ogrzewanie nadmuchowe i tak będzie, bo pisałem o tym
    wcześniej, że podłogówka nie da rady ogrzać salonu oraz łazienki na
    piętrze. To ogrzewanie będzie w postaci klimakonwektora kanałowego,
    który będzie zamontowany na poddaszu. Wykonanie odnogi z systemu
    wentylacji i dołożenie przepustnicy z siłownikiem czy nawet tylko
    anemostatu z termostatem nie powinno przekroczyć 1500zł. Trzeba
    pamiętać, że wszystkie urządzenia będą tuż za ścianą dodatkowych pokoi
    na poddaszu. Latem i tak te pokoje trzeba będzie chłodzić to ogrzewanie
    będzie przy okazji. Po co w tej sytuacji inwestować w podłogówki?

  • 286. Data: 2021-02-28 17:29:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 17:03 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Przykład: kupuję 7 kW i chcę po roku zwiększyć moc do 9 kW. Wystarczy
    > wymienić część outdorową, czy trzeba całość?

    U mnie można, ale to co proponujesz jest bez sensu.
    U mnie część zewnętrzna to sprężarka Toshiby, która kosztuje jakieś 60-70%
    całości.
    W kotłowni mam jednostkę wewnętrzną (elektronika sterująca) i wymiennik
    płytowy (plus oczywiście pompy, czujniki itp.).
    Jednostka wew. jest Toshiby i "gada" z każdym innym urządzeniem Toshiby.
    "Wie" jaką ma sprężarkę po stronie gazu i nią odpowiednio steruje. O mocy
    systemu decyduje moc sprężarki i powierzchnia wymiany wymiennika. Jak
    wymienisz sprężarkę na większą to trzeba by też wymienić wymiennik, bo
    może nie być wstanie oddać ciepła do obiegu CO.
    Koszt wymiennika SWEP (do układów klimatyzacji) to dodatkowo 1000-1500 zł.

    TG

  • 287. Data: 2021-02-28 17:57:43
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > bo może nie być wstanie oddać ciepła do obiegu CO.
    > Koszt wymiennika SWEP (do układów klimatyzacji) to dodatkowo 1000-1500 zł.

    Nie pytam z jakiegoś konkretnego powodu, po prostu teoretyzuję.
    Ludziom ciężko jest oszacować wydajność pompy do nowego domu i wolą
    przewymiarować "w razie czego".

    Gdyby producent dawał możliwość wynajmu pompy na rok z opcją kupienia
    albo wymiany na inny model - mogłoby to być ciekawą ofertą na rynku.

    --
    MN

  • 288. Data: 2021-02-28 18:04:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 27 Feb 2021 20:11:05 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > Ano, moja 14kW ma:

    Coś grubo pikuje. Właśnie podchodzę po zakup do obecnego domu PC 14kW, od
    tego samego producenta co w nowym domu mam gruntówkę, zobacz na wykres:

    https://www.a-pic.pl/uploads/files/karta_tech._apic_
    14_MPW_400V.pdf

    > 11,7 przy 2

    A2W35 15kW

    > 6,64 przy -15

    A-15W35 8.5kW

    > 5,43 przy -20

    A-20 7,5kW

    Ps. Taki monoblok 14kW kosztuje, ekstapolując na zniżce jaką dostałem na
    swoją gruntówkę od ceny na stronie, w okolicach 17 tys. netto (i też jest
    sprężarka albo Panasa albo Copelanda AFAIR -- ja akurat chciałem Copelanda
    z softstartem).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 289. Data: 2021-02-28 18:08:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 28 Feb 2021 17:57:43 +0100, Marcin N

> [...]
    >
    > Gdyby producent dawał możliwość wynajmu pompy na rok z opcją kupienia
    > albo wymiany na inny model - mogłoby to być ciekawą ofertą na rynku.

    Ale przecież są obliczenia OZC żeby nie strzelać z procy.
    Sprawdzają się.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 290. Data: 2021-02-28 18:38:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 18:04 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > swoją gruntówkę od ceny na stronie, w okolicach 17 tys. netto (i też jest
    > sprężarka albo Panasa albo Copelanda AFAIR -- ja akurat chciałem

    z wykresów wynika, że jest sporo lepsza od super digital inverter Toshiby.
    Ja sobie założyłem budżet i kupiłem max w tym budżecie.
    Wiadomo, że sky's the limit. U mnie air flow jest 6180m3/h - tutaj 6780.
    Lepiej dmucha to i więcej wyciśnie.

    TG