  • 261. Data: 2021-02-26 22:48:32
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-24 o 20:55, Kris pisze:
    > A ja grzecznie zapytam- uzasadnisz dlaczego T-CAP w tym przypadku?
    > Pytam bo kolejną budowę lada chwila zaczynam i ciekaw jestem

    Ale to tylko na priv, bo nie chcę, aby ten palant dopiął swego.

  • 262. Data: 2021-02-27 10:41:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Ale to tylko na priv, bo nie chcę, aby ten palant dopiął swego.

    Ja sie tez chetnie dowiem. Daj spokój, pisz co i jak, chetnie poczytam
    i pewnie inni tez.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Początek i koniec zawsze są jednością."

  • 263. Data: 2021-02-27 13:43:44
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 27.02.2021 o 10:41, Budzik pisze:
    > Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Ja sie tez chetnie dowiem. Daj spokój, pisz co i jak, chetnie poczytam
    > i pewnie inni tez.

    Czy to nie jest tak, że pompa T-Cap potrafi lepiej działać w niskich
    temperaturach, rzędu -15 st. i mniej?

    --
    MN

  • 264. Data: 2021-02-27 16:48:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-27 o 13:43, Marcin N pisze:

    > Czy to nie jest tak, że pompa T-Cap potrafi lepiej działać w niskich
    > temperaturach, rzędu -15 st. i mniej?

    A niech stracę ...

    Nie w tym jest rzecz. Zwykłe pompy mają tym mniejszą moc im niższa jest
    temperatura zewnętrzną i im większa jest różnica temperatur zewnętrznej
    i grzewczej.

    W T-CAP utrzymuje ona stałą moc do prawie -20'C, a także przy większych
    różnicach temperatur.

    Zakładając, że wyszło zapotrzebowanie 11kW. Trzeba pamiętać, że taka moc
    będzie potrzebna przy temperaturze zewnętrznej -20'C.

    Zwykła pompa 12kW osiąga przy +7'C dla wody 35'C oraz 55'C, ale przy
    -7'C jej moc już wynosi 10kW dla wody 35'C i 8kW dla wody 55'C

    Pompa 12kW będzie po prostu za mała.

    Aby dobrać pompę do zapotrzebowania 11kW musimy zamontować pompę o mocy
    co najmniej 16kW, bo ona uzyska odpowiednio:

    Przy +7'C na zewnątrz, 16kW przy +7'C dla wody 35'C i 14,5kW dla wody 55'C

    Przy -7'C na zewnątrz, 11,4kW dla wody 35'C i 9kW dla wody 55'C

    Tu byłoby OK, gdyby w całym domu była sama podłogówka i ona by
    wystarczyła do ogrzania wszystkich pomieszczeń.

    W przypadku T-CAP utrzymuje ona jednakową moc 12kW zarówno dla
    temperatur zewnętrznych +7'C jak i -7'C zarówno dla wody 35 jak i 55'C.
    Moc taka jest utrzymywana do prawie -20'C.

    Dlaczego T-CAP?

    Dlatego, że dom nie jest mały, a do tego duży salon połączony z kuchnią
    z dużą ilością przeszkleń. Przeszklenia na 3 ścianach, do tego duża
    wyspa w kuchni i część podłogi po prostu nie będzie brała udziału w
    grzaniu. Z tego powodu sama podłogówka po prostu nie da rady ogrzać tych
    pomieszczeń. Trzeba dołożyć jeszcze klimakonwektor (który będzie też
    latem chłodził dom). Poza tym trudnym salonem ma być też ogrzewany garaż
    w którym nie da się zrobić podłogówki. Będzie tam po prostu nagrzewnica.
    Kolejnym problemem jest też duża łazienka na poddaszu z dużą wanną
    ustawioną centralnie na środku. Nie dość, że jest to pomieszczenie o
    wymaganej najwyższej temperaturze, posiadające dużą powierzchnię strat
    ciepła (dach, częściowo skośny + okna dachowe + ściana zewnętrzna) to
    jeszcze sporą część podłogi będzie zajmować duża wanna oraz prysznic. Tę
    łazienkę także trzeba będzie dogrzewać, bo sama podłogówka nie da rady.

    Z tego powodu pompa będzie grzać zarówno podłogi niską temperaturą, ale
    także będzie podgrzewać dodatkowy bufor wyższą temperaturą grzewczą dla
    potrzeb klimakonwektora i nagrzewnic kanałowych.

    Jak więc widać mając zapotrzebowanie na poziomie ok. 11kW musiałbym
    zamontować zwykłą pompę o mocy co najmniej 16kW lub pompę typu T-CAP o
    mocy 12kW. W przypadku Panasonica mamy typoszereg mocy 9, 12 i 16kW.

  • 265. Data: 2021-02-27 17:01:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Feb 2021 22:48:32 +0100, Uzytkownik

    > Ale to tylko na priv, bo nie chcę, aby ten palant dopiął swego.

    Czyli czego konkretnie, chamie?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 266. Data: 2021-02-27 17:04:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 27 Feb 2021 13:43:44 +0100, Marcin N

    > Czy to nie jest tak, że pompa T-Cap potrafi lepiej działać
    > w niskich temperaturach, rzędu -15 st. i mniej?

    Między innymi, dlatego TCAP się stosuje głównie do instalacji z kalafiorami
    tudzież i z przepastnymi stratami. Jak w domu jest podłogówka i dom jest
    dobrze ocieplony to nie ma kompletnie sensu, lepiej kupić zwykła, a nieco
    mocniejszą pompę aby do tych -15 sięskładała mocą, pozostałe można na
    grzałkach pojechać i nikt z tego tytułu nie zbiednieje.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 267. Data: 2021-02-27 18:50:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 27 Feb 2021 16:48:49 +0100, Uzytkownik

    > W przypadku T-CAP utrzymuje ona jednakową moc 12kW zarówno dla
    > temperatur zewnętrznych +7'C jak i -7'C zarówno dla wody 35 jak i 55'C.
    > Moc taka jest utrzymywana do prawie -20'C.

    Tylko że temperatura -20sC to wyjątki od reguły i dobieranie PC PW na -20sC
    jest od dawna niepraktykowane, skoro takich dni, a nawet godzin, jest w
    roku tyle, że na palcach jednej ręki można policzyć (nawet minionej zimy)?
    Dla takich Suwałk dla przykładu w tym roku były 3 dni w okolicach -20 gdzie
    było w dany dzień od -5 w dzień do -20 w nocy (do -25 tylko raz). W
    poprzednich latach to ledwo do -15 dobiło przez parę chwil.

> [...]
    > z dużą ilością przeszkleń. Przeszklenia na 3 ścianach, do tego duża
    > wyspa w kuchni i część podłogi po prostu nie będzie brała udziału w

    Jak to nie będzie brała udziału -- znaczy nie będzie podłogówki pod
    meblami? Poskręcają się od ciepła czy co? Bo jak będzie tam podłogówka, to
    i będzie brała udział w pokrywaniu strat, pośrednio, ale nadal będzie
    grzać.

    > Z tego powodu sama podłogówka po prostu nie da rady ogrzać tych
    > pomieszczeń.

    Przecież dom ma 11kW strat, które zapewne wynikają z dużej powierzchni
    (niestety nie wiadomo jaka jest powierzchnia, bo jeszcze by wyszło że
    kurnik jakiś ;P) a nie mizernego ocieplenia czy dziurawych okien.
    Twierdzenie że podłogówka w nowoczesnym domu nie da rady ogrzać to jakieś
    bajdurzenie (nawet jeśli są większe, niż przecietnie, okna). Zatem, jakie
    konkretnie straty mają te pomieszczenia, jaką powierzchnię przy tych
    stratach, jaki rozstaw rur jest w podłodze, że rzekomo podłoga nie da rady
    tego ogrzać?

    > Z tego powodu pompa będzie grzać zarówno podłogi niską temperaturą, ale
    > także będzie podgrzewać dodatkowy bufor wyższą temperaturą grzewczą dla
    > potrzeb klimakonwektora i nagrzewnic kanałowych.

    Czyli montujesz TCAP aby gonić bufor (w sumie to sam mam bufor na potrzeby
    wody lodowej, więc i do nagrzewnicy w WM w zimie to wykorzystam do
    dogrzewania, tudzież do nagrzewnic w pokojach -- choć myślę po obecnym
    sezonie że to będzie kompletnie zbyteczne -- więc się jakoś nie dziwę,
    ale...), podgrzewać nośnik do wyższej temperatury i dewastować tym samym
    COP?

    > Jak więc widać mając zapotrzebowanie na poziomie ok. 11kW musiałbym
    > zamontować zwykłą pompę o mocy co najmniej 16kW lub pompę typu T-CAP o
    > mocy 12kW. W przypadku Panasonica mamy typoszereg mocy 9, 12 i 16kW.

    Tu się zgadza, pytanie tylko nadal pozostaje aktualne -- jaki dom przy
    obecnych parametrach ocieplenia potrzebuje aż 11kW. Mój dla przykładu
    porzebuje <6kW przy -20 (i średnio 22 w domu) -- ale to faktycznie musi być
    zwykły kurnik -- bo u mnie kuchnia ma tylko 20m2 (z jadalnią 45m2) i wanna
    w łazience pod ścianą bo na środku syn będzie jeździć na hulajnodze. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 268. Data: 2021-02-27 19:27:37
    Od: budynPL <b...@g...com>

    sobota, 27 lutego 2021 o 16:48:41 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):

    > A niech stracę ...

    o to to, sam chętnie poczytam. Natomiast nauczcie się dawać na luz, jesli ktoś was
    lży.
    Mam swoich klientów, z którymi nie gadam, bo to nie ma sensu - i życie staje się
    lepsze.

    b.

  • 269. Data: 2021-02-27 19:36:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 18:50 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Przecież dom ma 11kW strat, które zapewne wynikają z dużej powierzchni
    > (niestety nie wiadomo jaka jest powierzchnia, bo jeszcze by wyszło że
    > kurnik jakiś ;P)

    Ostatnio robiłem wifi u znajomego w Konstancinie i on ma 400 m2 na
    kondygnacje. A kondygnacji z piwnicą są 4. Się nabijasz a może Syn (czy
    Zięć bo nie doczytałem) Użytkownika ma 2 kondygnacje po 300m2 i te 11kW to
    prawie dom pasywny.

    TG

  • 270. Data: 2021-02-27 20:11:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 16:48 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Zwykła pompa 12kW osiąga przy +7'C dla wody 35'C oraz 55'C, ale przy
    > -7'C jej moc już wynosi 10kW dla wody 35'C i 8kW dla wody 55'C

    Ano, moja 14kW ma:

    18,7kW przy 20st.
    16,9 przy 15
    15,3 przy 10
    14,0 przy 7
    13,0 przy 5
    11,7 przy 2
    9,14 przy 0
    9,14 przy -5
    8,60 przy -7
    7,87 przy -10
    6,64 przy -15
    5,43 przy -20

    ale mimo wszystko nie lepiej/taniej kupić więszą "zwykłą" pompę? - ta
    T-CAP jest tak z 30% droższa.

    TG