  • 1. Data: 2012-01-18 18:04:48
    Temat: dobór wymiennika ciepła
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    sie zna ktos albo poratuje linkiem?
    potrzebuje dobrać wymiennik do bufora dla wody użytkowej
    Z danych wejściowych mam tyle ze woda w buforze ma miec 50stopni, woda
    wlotowa 10, wylotowa 40. Moc typowa dla poboru wody budynku
    jednorodzinnego - powiedzmy ze 25kW - ale jesli źle strzeliłem z tym to mnie
    poprawcie.
    Wymiennik widziałbym w postaci zwoju rury miedzianej (a jak nie miedzianej
    to jakiej i dlaczego?) powiedzmy fi18 wrzuconej do bufora.
    No to ile tej rury trzeba wrzucić? Ktos to umie policzyć?

    b.

  • 2. Data: 2012-01-18 19:30:41
    Temat: Re: dobór wymiennika ciepła
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > to jakiej i dlaczego?) powiedzmy fi18 wrzuconej do bufora.
    > No to ile tej rury trzeba wrzucić? Ktos to umie policzyć?

    Nie wiem, nie liczyłem nigdy.
    Moze to
    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=obliczanie%20w
    ymiennik%C3%B3w%20przeciwpr%C4%85dowych&source=web&c
    d=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.sciaga.pl%2Ft
    ekst%2Fzalacznik%2F5141%2F&ei=uBkXT5GrNojSswbKufRE&u
    sg=AFQjCNGN51Ytqx8fkplwZIkvYEAcgO7eCg
    Trzeba uwzględnić fakt innych ciśnień, że to woda nie olej i że prędkość
    przepływu jednego z czynników wynosi zero.

    Ale gdybyś chciał zrobić metodą "po gospodarsku" podam że na moim
    wymienniku fabrycznym austria email HT 300 jest napisane:
    max Heizleistung 110kW i przypuszczam że chodzi o obie węzownice spięte w
    szeregu. Przy czym dolna węzownica ma pojemność około 8l a górna to nie
    wiem.
    Tu masz rozrysowane co i jak http://www.austria-email.com.pl/frameset.htm

    Marek

  • 3. Data: 2012-01-19 10:11:01
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    gdzies sie doczytałem ze potrzeba 0,3m2/kW co oznaczłoby 6m2 i to że tego
    sie nie da zrobić w ludzkich pieniądzach :-)

    b.

  • 4. Data: 2012-01-19 10:24:06
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > gdzies sie doczytałem ze potrzeba 0,3m2/kW co oznaczłoby 6m2 i to że tego
    > sie nie da zrobić w ludzkich pieniądzach :-)

    Płytowe przeciwprądowe lepiej wypadają.

    Marek

  • 5. Data: 2012-01-19 10:30:08
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Płytowe przeciwprądowe lepiej wypadają.

    no ale taki przykladowy
    http://allegro.pl/wymiennik-ciepla-ulrich-30-kw-oryg
    inalny-gratis-i2045897131.html
    co ma 30kW to ma powierzchnie 0,6m2. Te 30 to peenir wyciąga przy duzych
    różnicach temperatur, a ja takich nie mam.

    b.

  • 6. Data: 2012-01-19 10:43:20
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > co ma 30kW to ma powierzchnie 0,6m2. Te 30 to peenir wyciąga przy duzych
    > różnicach temperatur, a ja takich nie mam.

    Albo przy małym przepływie po stronie wtórnej ale to ci napewno nie
    odpowiada do CWU.
    Jakieś wykresy trzeba by było zobaczyć.

    Marek

  • 7. Data: 2012-01-20 04:16:47
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > to jakiej i dlaczego?) powiedzmy fi18 wrzuconej do bufora.
    > No to ile tej rury trzeba wrzucić? Ktos to umie policzyć?

    Raczej odpuść. Przepływowe grzanie wody wymaga dużych mocy osiąganych w
    krótkim czasie i jest zawsze ograniczone wydajnością urżadzenia grzewczego.
    Ogrzewacze przepływowe czy to gazowe czy to elektryczne mają po 18-20 kW
    mocy i są w stanie sensownie obsłużyć tylko jeden punkt poboru wody. Taki
    wymiennik szybko wychłodzi Ci bufor, przynajmniej w strefie przylegającej do
    wężownicy (nieduża wężownica jest w stanie skutecznie schłodzić wymiennik
    kominka z płaszczem wodnym) chyba że ten bufor będzie bardzo duży albo
    przepływ wody będzie mocno ograniczony. Jedno bezsensownie drogie, drugie
    mocno upierdliwe

    W ogrzewaczach gazowych np wystarczy wzrost ciśnienia wody wymuyszający jej
    szybszy przepływ i ogrzewacz przestaje się wyrabiać produkując wodę o tem ok
    40 st. Takie sytuacje mają miejsce często w wysokich 10-15 piętrowych
    blokach które mają własne hydrofornie i z przyczyn najpewniej nienajlepiej
    działającej automatyki występują duże wahania ciśnienia, zwłaszcza w górę.
    Było nie było, taki ogrzewacz gazowy to spora i sprawna armata a jednak
    łatwo ją załatwić :)

    W kotłach dwufunkcyjnych grzanie CWU odbywa się przez wymiennik woda-woda i
    już jest mocno odczuwalna róznica w stosunku do grzania bezpośredniego w
    nagrzewnicy. CWU z kotła dwufunkcyjnego pojawia się późno i jest
    chłodniejsza. W większości nowych kotłów 2F stosuje się wymienniki płytowe,
    kiedyś stosowało się wężownicowe i one działały lepiej, ale były większe...
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2012-01-20 06:57:32
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    > Raczej odpuść. Przepływowe grzanie wody wymaga dużych mocy osiąganych w

    pewnie odpuszcze i zrobie tradycyjnie, w zbiorniku CWU bedzie nagrzewnica CO
    a nie odwrotnie.

    b.