  • 11. Data: 2009-07-30 14:52:11
    Temat: Re: elektrownia wiatrowa - wlasnej roboty
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

    Słyszałem o przypadku, gdzie pewien inwestor potrzebował do zakładu dość
    dużej mocy przyłącze.
    ZE policzył koszta na dużą kwotę( wybudowanie linii, transformator, itd...)
    Oczywiście termin za kilka lat.
    Koleś kupił lokomotywę i do dziś zasila zakład.
    Koszt lokomotywy był mniejszy o 2/3, cena paliwa porównywalna z kosztami
    prądu z linii.

    Domyślam się, że do takiego silnika można lać cokolwiek, pracuje
    stacjonarnie więc zimą nie ma problemu.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-07-30 15:38:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof L wrote:
> [...]
    > Koleś kupił lokomotywę i do dziś zasila zakład.
    > Koszt lokomotywy był mniejszy o 2/3, cena paliwa porównywalna z

    nie do końca prawda, liczyłem zasilanei z agregatu wychodzi jednak drożej
    (ok 2x)

  • 13. Data: 2009-07-30 16:09:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof L wrote:

    > To wolnoobrotowy ekonomiczny diesel, moce znacznie większe, straty
    > mniejsze.
    > Paliwo tańsze bo np.: olej rzepakowy można lać ;)
    > Jeśli z agregatu na benzynkę wychodzi tylko 2x drożej to i tak nieźle.

    ja to liczylem dla dużego agregatu ok 50 kW (miałem opcje budowy na działce
    bez prądu)

  • 14. Data: 2009-07-30 16:12:32
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

  • 15. Data: 2009-07-30 16:51:45
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > naprawdę?
    >
    > ile realnie kWh z tego dostaniesz rocznie?

    No wlasnie wychodzi ze okres zwrotu takiego wiatraczka za 10kzl to jakies 10-20
    lat w zaleznosci od miejsca gdzie jest postawiony.
    Jak sobie szacowalem stawianie savoniusa 2x2m to mi wyszlo ze dostalbym z niego
    srednio 200W czyli 4kWh dziennie co daje jakies 1500kWh rocznie. Liczac 50gr/kWh
    z elektrowni (z oplatami stalymi) daje to jakies 500-700zl rocznie "zysku" w
    porownaniu z grzaniem sie pradem.

    MEW urbinowa moze byc lepsza/sprawniejsza/mocniejsza niz savonius jesli mamy
    wietrzne miejsce.
    Savoniusa mozna zbudowac za 2-3kzl plus solidny maszt/darmowy wysoki dach) wiec
    sie tez moze oplacic.

    Ale w praktyce oplacalnosc jest taka sobie. A jak cos zdechnie to inwestycja
    moze byc klapa. Bardziej oplaca sie solar (nawet w zime) do dogrzewania wody z
    wodciagow.
    Instalacja prostsza, energii wiecej, no sredniorocznie niekoniecznie przy malej
    instalacji solarnej ale latwiej ja chwytac ze slonka bo panel to "tylko" 1kzl.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 16. Data: 2009-07-30 16:54:12
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > ja to liczylem dla dużego agregatu ok 50 kW (miałem opcje budowy na działce
    > bez prądu)

    a weź pod uwagę to, że dla przemysłu prąd jest dużo droższy niż na potrzeby
    gospodarstw domowych

  • 17. Data: 2009-07-30 16:58:27
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > no i za ile zbudujesz tę elektownię o mocy 500W w porywach  :)

    2-3kzl za savoniusa 2x1m montowanego na dachu.

    > + masakryczne zatrucie przyrody ale to nei u nas w europie tylko w chinach
    > więc jest EKO.
    >
    > emicje co2 tez zlikidujemy i przenisiemy do Chin, będziemy EKO

    Ale MEW-y nie truja. Budowa tez nie jest trudna. w malej instalacji mozna olac
    pewne aspekty.
    Np. olac szczotki przy obrotowej platformie z pradnica i turbina. Starczy
    spuscic kabel z masztu w jego wnetrzu i niech sie skreca. Co miesiac go sobie
    rozlaczac i odkrecac.
    Wykonac savoniusa i generator zmontowac w samej piascie (taki amerykaniec ale
    poziomo).
    Olac wszelkie przetwornice, akumulatory, energia wiatru grzac tylko wode.
    Starczy prymitywny sterownik podpinajacy kolejne grzalki w zaleznosci od
    napiecia pradnicy (sterowanie obciazeniem).

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 18. Data: 2009-07-30 20:11:26
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 30 Lip, 12:43, "rt" <x...@g...pl> wrote:
> [...]
    > moze grzewczych. Czy ktos z was zajmował sie takim tematem i ma jakies

    Zajrzyj tutaj:

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=277
    125
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=120
    9212

    i nie słuchaj ludzi którzy jęczą że drogo, że się nie da itp.
    Jeżeli masz nieco czasu i ochotę do dłubania, może wyjść
    tanio i efektywnie. A jak nie masz czasu, faktycznie
    solar do grzania wody (też może być samoróbka) to lepsze
    rozwiązanie (tzn. prostsze i szybciej się robi).

    Pzdr.
    L.

  • 19. Data: 2009-07-30 20:14:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Lisciasty wrote:

> [...]
    > solar do grzania wody (też może być samoróbka) to lepsze
    > rozwiązanie (tzn. prostsze i szybciej się robi).

    dla rozwywki to se można nawet komputer zbudować z TTLi

  • 20. Data: 2009-07-30 20:37:52
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Paliwo tańsze bo np.: olej rzepakowy można lać ;)
    > Jeśli z agregatu na benzynkę wychodzi tylko 2x drożej to i tak nieźle.

    Trzeba w obliczeniach brać pod uwagę ze agregat produkuje dużo ciepła. Można je
    wykorzystać do ogrzewania. Są tacy co grzeją olejem opałowym. Co za różnica jak
    się go spali w kotle albo w silniku dającym prąd. W kotle sprawność to jakieś
    85%. W silniku ze 30% prąd 70% ciepło. Wcale nie musi być drożej. A jak puścić
    agregat na gazie ziemnym to może być taniej.