    Subject: Re: jaki mogę zainstalować piec, pytanie do Użytkownika
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 5 Feb 2019 00:33:43 +0100

    W dniu 2019-02-04 o 22:41, ToMasz pisze:
    > nie. zabudowa szeregowa w centrum miasta, domy wzdłuż ulicy. ale każdy
    > dom inny, a przedmiotowy budynek sięga najgłębiej w podwórza, więc
    > pomieszczenie w którym jest piec, ma 3 ściany zewnętrzne
    > centrum miasta, 350m po podłogach. parter i 2 piętra - firmy, trzecie
    > piętro mieszkanie. wysokość - pomieszczeń - 3.5m z wyjątkiem
    > mieszkania , bo jest zaadaptowane ze strychu

    No to dupa blada. Nie możesz spalin wyrzucać poprzez ścianę. Musi być komin.

    Co prawda prawo zezwala na bezpośredni wyrzut spalin przez ścianę w
    przypadku urządzeń grzewczych o mocach nie przekraczających 5kW, ale
    szczerze mówiąc nie znam kotłów gazowych, które mają tak niską moc. Są
    natomiast grzejniki (ogrzewacze) gazowe z zamkniętą komorą spalania o
    mocach do 5kW, które spełniają wymagania dot. wyrzutu spalin przez
    ścianę.
    https://www.bazarek.pl/produkt/3107310/ogrzewacz-gaz
    owy-z-zamknieta-komora-spalania-adarad-5kw-pb.html

    > za dużo pozwoleń. całość w zabytkowej przestrzeni, za długie rury,
    > nowiutka elewacja na wszystkich ścianach. chyba że do starego
    > spalinowego da sie wsadzić rękaw z folii aluminiowej.

    Nie możesz użyć rękawa aluminiowego jako kanału spalinowego.

    Do wyprowadzenia spalin może być użyta tylko rura stalowa ze stali
    kwasoodpornej lub atestowana z tworzywa sztucznego.
    https://www.youtube.com/watch?v=rFn5PwLiNSU

    Komin spalinowy należy dokładnie wyczyścić i wsadzić do niego rurę
    spalinową z kwasówki lub tworzywa sztucznego. Wkład z tworzywa ma tę
    zaletę, że możesz kupić na wymiar w jednym kawałku, ale są tak zrobione,
    że można je odcinać co 1m i każdy z kawałków ma kielich do połączenia.

    Rury takie są elastyczne i bez problemu dają się obsadzić nawet jak
    kominy są krzywe, tam gdzie nie dałoby się obsadzić rur z kwasówki. Co
    prawda są rury karbowane z kwasówki tzw. Flex, ale rury takie sprężynują
    i trudno jest obsadzić dłuższe odcinki jak 3-4m.

    W zależności od kotła można użyć rur o średnicy 60 lub 80mm

    Wkładem kominowym będą wyrzucane spaliny, zaś kanałem kominowym będzie
    zasysane powietrze z zewnątrz.

> [...]
    > jakiejkolwiek wentylacji. Dopiero za moich czasów przychodzą
    > kominiarze i twierdzą że piec może wentylacji nie wymaga. ale tam
    > gdzie jest kuchenka na gaz i licznik gazu - tam wentylacja musi byc.
    > znaczy 2m rury ocieplonej styknie. ( i taką wentylacje mam zamiar
    > zrobić) ale przymykają oko... bo jak wspominałem - niema opcji zeby w
    > pomieszczeniach ktoś się zagazował, zaczadził. pomieszczenie z piecem
    > ma drzwi typu brama do garażu. blacha na ramie z profili, zasuwy i
    > kłódki. więc jak jest zawjeja to śnieg szparami wwiewa do środka i

    Nie chodzi o zagazowanie ludzi, ale o wyciek, który może doprowadzić do
    wybuchu i zniszczenia całego budynku. Zadaniem wentylacji przy gazie
    jest ewakuowanie gazu z pomieszczeń w razie rozszczelnienia instalacji
    lub urządzenia gazowego. Gazem tak łatwo się nie otrujesz. Można się
    tylko udusić jeżeli stężenie gazu będzie tak duże, że obniży poziom
    tlenu poniżej pewnej granicy.

    Dlatego nawet nie myśl, aby wentylacji nie było. Musisz uzgodnić
    wykonanie tej instalacji z kominiarzem oraz konserwatorem zabytków.