eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniekabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.? › Re: kabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.?
    Subject: Re: kabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 17 Sep 2018 14:29:49 +0200

    > Ja bym glikolu dolal zeby nie zamarzlo. Taniej bedzie i pewniej, na dodatek
    jednorazowa praca.

    Ale też kosztowna przy starej instalacji w której jest dużo wody. Taka
    instalacja może pomieścić nawet 300-400 litrów wody. Aby zabezpieczyć
    instalację przed mrozem trzeba zrobić co najmniej 40% roztwór glikolu, a
    najlepiej 50%. Razem potrzeba ze 150-200 litrów. Koszt zakupu takiej
    ilości glikolu to ok. 2,5-3,5 tys. zł.

    Jeżeli jest tam kocioł węglowy, zasypowy to z góry trzeba założyć, że
    nie będzie w nim rozpalane, ponieważ glikol ulega rozkładowi na skutek
    przegrzania w kotle węglowym. Powstaną z niego gluty, które pozapychają
    zawory termostatyczne i pompy.

    Mieszanina glikolu z wodą zabezpieczy instalację nie tylko przez
    zamarznięciem, ale także przed korozją, pod warunkiem, że po zalaniu
    świeżą wodą ta instalacja zostanie uruchomiona i będzie grzana
    przynajmniej przez tydzień-dwa, aby woda odgazowała i został z niej
    usunięty tlen. W przeciwnym razie tak samo będzie korodować jak po
    spuszczeniu wody.

    Mówimy oczywiście o glikolu propylenowym. Niech Ci czasami do głowy nie
    przyjdzie kupić tańszy glikol etylenowy, który jest trujący. Niestety w
    instalacji zapewne jest jakiś zasobnik CWU z wężownicą lub płaszczem
    wodnym. Zawsze istniej ryzyko, że wężownica czy płaszcz ulegnie korozji
    i glikol przedostanie się do wody użytkowej, która niestety trafia do
    baterii kranowych, gdzie może zostać zaczerpnięta do spożycia. Nawet
    niewielka ilość glikolu etylenowego jest śmiertelna dla człowieka, bo
    wystarczy spożyć 60-100 ml.

    Nawet niewielka jego ilość po spożyciu może doprowadzić do uszkodzeń
    wielu organów m.in. nerek czy układu nerwowego.

    Jeżeli wodę z instalacji CO spuścisz to instalacja pozostanie wewnątrz
    mokra, a wilgoć + tlen będą powodować korozję tejże instalacji.

    Najlepszym więc rozwiązaniem jest grzać wodę w CO. Zamontować jakiś
    kocioł np. gazowy czy elektryczny i grzać w II taryfie. Utrzymywać
    temperaturę w domu na poziomie 5-10'C.

    Do tego można mieć zdalny nadzór, przez internet.

    Albo wpuścić lokatorów, którzy będą grzali.