    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 14 Oct 2017 01:37:11 -0700 (PDT)
    Subject: Re: kominek wentylacyjny do kanalizy
    From: Tornad <w...@a...com>

    W dniu sobota, 14 października 2017 06:00:09 UTC+2 użytkownik uciu napisał:
    > Doradźcie,
    >
    > dom parterowy,
    > dwa piony kanalizacyjne (jeden 160 zbiera WC x2+ umywalka + pralka + zmywarka,
    drugi 110 zbiera prysznic, wanna + umywalka x2)

    > Czy musi być jakiś grzybek na dachu do odpowietrzenia?

    Żaden grzybek czy inne kolanko na dachu potrzebne nie jest. Potrzebne jest
    natomiast gumowy kołnierz uszczelniajacy rure wychodzaca z dachu, z tym
    poszyciem dachowym. Tu z uwagi na rozszerzalność cieplna rury dochodzi do
    pekniec uszczelnienienia bo guma po kilku latach kruszeje i dach zaczyna w tym
    miejscu przeciekac.

    > W obecnym domu (piętrowy brak odpowietrzenia - nic nie śmierdzi, nic się nie
    zatyka). W domu rodziców też brak - zadnych problemów.
    > Czy w przypadku parterów musi być takie odpowietrzenie?
    > Wydaje mi się, że to wymagane tylko w przypadku wysokich budynków.

    To czy dom jest parterowy czy pietrowy, nie ma znaczenia. Wazne jest czy dany
    dom jest podlaczony do kanalizacji miejskiej lub wiejskiej, czy tez ma swój
    tzw. "septic tank" czyli zbiornik fermentacyjny na scieki, w tym fekalia, które
    w tym zbiorniku fermentują i wydzielaja duze ilości metanu i innych gazow w
    tym smierdzacych jak siarkowodor.

    I tez nie chodzi o to, ze te gazy smierdza tylko o bezpieczeństwo p pozarowe.
    Były przypadki, ze gazy z tego septic tanku wydzielaly się w takiej ilości,
    ze ze sroca bulgotało. W każdym srocu jest kolanko tworzące tzw. korek wodny
    zabezpieczający swobodny przepływ gazow do pomieszczen. Ale czasem bywalo, ze
    cos się w kanalizaxcji zatkalo i te gazy wydostawaly się na salony. Tworzyly
    mieszaninę metanu i wodoru z powietrzem a to jest mieszanka wybuchowa.
    Co prawda sciana czy okna nie wylatywaly ale trochu strachu mieszkancom
    napedzaly.
    I aby się przed tym uchronić wymyślono wentylacje pionowa podlaczona glownie
    ze srocem czyli ta porcelanowa ksztaltka, na której się siada i majstruje
    g...o. Ona ma swój korek wodny i dzięki temu smrod się do łazienki nie
    przedostaje.
    Ta rura wentylacyjna ma srednice około polowy rury kanalizacyjnej. Tzn jak
    kanalizacyjna ma srednice 4 cale to ten wywietrznik ma fi 2 cale. I on wychodzi
    na dach. Często ten wywietrznik jest polaczony z druga rura kanalizacyjna
    odprowdzajaca scieki kuchenne, lazienkowe czy inne.

    > W projekcie nie ma żadnych odpowietrzeń tych rur i ich nie zrobiłem - zapominało mi
    się przy okazji zrobić przepusty przez strop. Poza tym teraz mam kuć 15cm żelbetu z 2
    warstwami prętów....??

    > Potrzebne to czy nie?
    > Może wystarczy jakiś zawór napowietrzający do geberita?

    To co napisałem to opisalem na podstawie swoich doswiadczen z pobytu w USA
    gdzie te wentylacje sa tradycyjnie stosowane, ale glownie w budynkach nie
    podlaczonych do kanalizacji, nazwijmy ja komunalnej.

    Mysle, ze wzbogacony o te wiedze sam podejmiesz decyzje odnośnie konieczności
    takiego, jak to blednie nazywasz "odpowietrzenia".
    Ja bym tego nie robil. Jak w projekcie nie ma to zapewne jest to zbędne.
    Chyba, ze chcesz zaszpanować i sasiadow zdolowac, ze oni na taki pomysl nie
    wpadli.
    > uciu

    Pzdr
    Tornad