  • 91. Data: 2009-01-17 08:21:26
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:gkqv4m$r9a$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Jak zabraknie zasilania to pompy i tak stoja.
    > Nadal nie rozumiem czemu woda ma zamarzac powyzej +2 C, nawet ta
    > szwajcarska alpejska skoro o nartach.

    To akurat rozumiem, jesli pogodowka wskazuje +2 to byc moze sa miejsca
    (gdzie np. bardziej wieje), w ktorych jest juz zero. Ale nie o to chodzi.
    Mysle, ze dyskusja z kolesiami typy Marex moze trwac wiecznie, mam wrazenie,
    ze chlop se po prostu toli i chyba za chwile znajdzie sie w KFie.

  • 92. Data: 2009-01-17 08:27:01
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "ygreko" <...@...com> napisał w wiadomości

    Szkoda, ze Maniek Cie wyjal z KFa bo znow wyszedles na glupa. Pelniejszy
    cytat "brakuje na parę dni zasilania(albo i paliwa", a gaz to paliwo, wiec w
    tym przypadku zasilanie to prad, a nie gaz czy woda (o zasilaniu w wode
    zapomniales).

    > Nikt tu na sile nie gada, a jak sadze rozwazamy jedynie sens pewnych
    > rozwiazan, nie ma co sie zapowietrzac, temat i tak nie dlugo sie zapomni.

    Dokladnie, ygreko zarzuca innym cos co sam czyni. Co gorsza wpiernicza sie
    dla samej rozroby.

  • 93. Data: 2009-01-17 08:31:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    >

    > Dlatego też zrezygnowałem onegdaj z kolejnego czujnika w mieszkaniu,
    > bo robił zamieszanie i niełatwo mozna to było pogodzic z "Pogodówką".
    > Przy ogrzewaniu podłogowym zasadnym rozwiązaniem byłoby (pewno- ale
    > nie
    > napewno!)stosowanie czujnika wewnętrznego temperatury.Tutaj inna jest
    > zmiana
    > (czas reakcji)podłogi na skoki temperatury.Pogodowe sterowanie daje
    > priorytet sterowania(pamietam jak trudno było to zmienić/pogodzic z sondą
    > wewnetrzną.To m.in. z kolei może powodować, że reakcje pomp są mało

    A co to jest pogodowe sterowanie Twoim zdaniem? Jakimi elementami zawiaduje
    i co daje?

  • 94. Data: 2009-01-17 16:59:52
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    > Owszem, ale sa sytuacje znowu nieprzewidziane -- pisal tu calkiem niedawno
    > ktos, ze zamarzlo mu doprowadzenie rurek do jednego grzejnika -- z dnia na
    > dzien przestal grzac a jak sie ocieplilo to znowu zaczal -- znak, ze ma
    > fragment instalacji w miejscu podatnym na zamarzniecie. To jeden przyklad.

    Moim zdaniem przyklad bledu instalatora, ale niech bedzie, instalacja
    powinna byc debiloodporna.

    > Inny to mozliwosc np. grzejnika w garazu, gdzie jest np. przez
    > roztargnienie nie zamkniete okno. To dwa. Mozna tak mnozyc, np. wlasciciel
    > wyjechal na narty i wylaczyl funkcje grzania na piecu nie wylaczajac jego
    > samego z pradu a w tym czasie nastapilo wlamanie, zlodziej wybil szybe i
    > nikt tego nie zauwazyl, trwalo to kilka dni -- taki wlasciciel na pewno
    > woli wrocic do okradzionego domu bez lodowiska w srodku (przy zalozeniu ze
    > spuscil i zakrecil wode uzytkowa).

    To prawda, tylko ze mozna by to jakos rozwiazac bardziej ekonomicznie.
    Przede wszystkim imho histereza powinna byc mniejsza. Mozna by sie pokusic o
    korekte niezamarzalnosci w oparciu o temperature wody w instalacji
    wlaczajac okresowo pompe, by nie wystudzac posadzki w ogrzewaniu podlogowym.
    Mozna by przyjac, ze przy temp. ponizej zera pompy bez wzglednie pracuja,
    ale to tez nie wiele moze dac, bo w pomieszczeniu z rozprowadzonym DGP
    glowica termostatyczna zamknie grzejnik i w tym obwodzie przeplywu nie
    bedzie i idealnych rozwiazan pewnie tez nie ma. Na pewno nie ma sily na
    bledy w instalacji, ale oczywiscie nalezy zapobiegac na tyle, na ile jest to
    mozliwe. Jednak wydaje sie to dziwne, ze wiosna przy stalych temp. lekko
    powyzej 0 pompy nadal pracuja.

    > Akurat nie o tobie pisze, tylko o tych, ktorzy faktycznie sie
    > zapowietrzyli, ze 'moja prawda jest najmojsza' itd.

    A jak sobie chca. :-))

    Pozdro.. TK

  • 95. Data: 2009-01-17 18:00:08
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

> [...]
    wrazenie,
    > ze chlop se po prostu toli i chyba za chwile znajdzie sie w KFie.

    W takim wypadku zostajesz moderatorem i będziesz
    sobie "..tolił".Cokolwiek to miałoby wg Ciebie znaczyć.. Jezeli lubisz
    wyrywać słowa z kontekstu zdań i swoiście je komentować- to brnij tak dalej.
    Mnie masz z głowy.
    Dziekuję za dyskurę -Marex

  • 96. Data: 2009-01-19 08:50:02
    Od: e...@o...pl

    > a jak niby głowice mają być jakoś tam zestrojone?
    >
    > głowica ma czujnik temperatury i otwiera sie zamyka w zaleznosci jaka jest
    > temperatura powietrza w jej pobliżu.
    >
    > BTW
    >
    > mialem ostatnio interwencjie, babka marudziła że jej grzejniki słabo grzeją,
    > poszedłe choć to nie jest mój interes i okazało sie że kobieta suszy na
    > grzejnikach pranie tak że zakrywa głowice. no i grzejniki ma praktycznie
    > zimne :)

    Pisząc "zestrojenie" mam na myśli to, że głowica w pomieszczeniu referencyjnym
    ma być (i jest u mnie) otwarta na maks, ale głowice w innych pomieszczeniach
    już nie. Chcę aby układ grzewczy działał mi tak żeby na głowicach była jakaś
    rezerwa na wypadek konieczności szybkiego dogrzania któregoś pomieszczenia
    ponad normę (wietrzenie albo jakiemuś zmarzlakowi zrobiło się najzwyczajniej
    zimno). Kombinuję tak oczywiście na zwykłą logikę.

    A zestrajałem sobie nastawą wstępną na zaworach. Niektóre nastawy
    zmniejszyłem, niektóe zwiększyłem. Subiektywny efekt jest pozytywny.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 97. Data: 2009-01-19 09:55:01
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    > słabo szukałeś, Vaillant ma wszytsko w internecie:
    > http://www.vaillant.pl/stepone2/data/downloads/06/34
    /00/VRC420s.pdf

    Tego pdf'a to ja znam prawie na wyrywki.

    O zabezpieczeniu przeciw zamarzaniu są tam napisane 2 akapity:
    a) na stronie 42
    b) na stronie 50 (praktycznie powtórka ze strony 42)
    łącznie może z pół kolumny (strona ma 3 kolumny, czyli 1/6 strony
    formatu A5 - oryginalną papierową instrukcję ze sterownika też mam ;).

    Ale nie ma tam odpowiedzi na postawione powyżej pytanie...
    Janusz Pawlinka

  • 98. Data: 2009-01-19 17:17:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Janusz Pawlinka wrote:

> [...]
    > formatu A5 - oryginalną papierową instrukcję ze sterownika też mam ;).
    >
    > Ale nie ma tam odpowiedzi na postawione powyżej pytanie...

    no przecież jest jasne. nic innego sie tam nie ustawia :)

  • 99. Data: 2009-01-20 08:46:25
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > temperatury
    > (VRC 693 - firmowy Vaillanta) i jak wspominałem, po osiągnięciu zewn. temp.
    > 3st C,
    > sterownik wchodzi w tryb 'zabezpieczenie instalacji przeciw zamarzaniu' i
    > włącza
    > pompy CO. Temperatura wewn. w domu w tym trybie nie ma znaczenia dla VRC 420
    > (a szkoda), podobnie jak fakt, czy tryb CO w kotle w ogóle jest włączony -
    > taki
    > feature, który użytkownik może wyłączyć jedynie przez POWER-OFF sterownika.

    Mam sterownik RC-35 Buderusa. Jest parametr (w ustawienia serwisowych
    oczywiście), którym ustawia się graniczną temperaturę, od której rozpoczyna
    się tryb "ochrony przeciw zamarzaniu". Domyślnie jest to o ile pamiętam 5 st.
    (oczywiście na zewnątrz). Mogę jednak zjechać tym parametrem w dół poniżej
    zera. Z ciekawości sprawdzę wieczorem czy gdy ustawię go np. na -4 st. to
    pompa zatrzyma się po ustalonym czasie (to określa inny parametr "czas wybiegu
    pompy obiegowej"). Sterownik pozwala mi obniżyć ten parametr do 4 st. i nie
    krzyczy, ale poniżej 4 st. zaczyna wyświetlać komunikat, że "przy takim
    ustawieniu jest ryzyko zamarznięcia instalacji". Producent rzeczywiście robi
    sobie tą metodą "dupochron" ;-), ale może to i lepiej.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 100. Data: 2009-01-21 09:37:33
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    Jest mniej więcej tak jak mi się wydawało. Wszystko jest kwestią sterownika i
    możiwości jego ustawienia. Np. Buderus RC-35 daje mi 2 możliwości:

    1. Temp. zamarzania instalacji ustawiana według temperatury zewnętrznej. Jeśli
    temperatura zewnętrzna spadnie poniżej ustawionej tu wartości, to pompa będzie
    pracować przez cały czas. Jeśli temperatura jest wyższa, to pompa po
    zakończenia cyklu grzania pracuje tylko przez czas równy parametrowi "czas
    wybiegu pompy".
    2. Temp. zamarzania instalacji liczona według temperatury wewnętrznej. Tu już
    producent na sztywno ustalił, że jeśli temp. wewnątrz budynku spadnie poniżej
    5 st. to pompa pracuje przez cały czas. Jeśli wzrośnie powyżej 7 st. pompa
    działa tylko przez czas określony parametrem "czas wybiegu pompy".

    Czyli jeśli komuś pompa działa przez cały czas to znaczy, że musi odpowiednio
    ustawić sterownik. IMHO w menu ustawień serwisowych a nie w menu użytkownika.
    Jeśli sterownik nie ma takiego ustawienia to już gorzej, trzeba się z tym
    pogodzić.

    Pozdrawiam
    e-kran