  • 1. Data: 2009-01-26 18:14:36
    Temat: łączenie aluminium z miedzą
    Od: "P" <p...@g...pl>

    Witam
    czy możliwe jest połączenie elektrycznego przewodu aluminiowego z miedzianym
    np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale
    może są jakieś rozwiązania?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-26 18:22:12
    Temat: Re: łączenie aluminium z miedzą
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 26 Sty, 19:14, "P" <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    > np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale

    przekładki kupalowe lub stosować tulejki zaciskane.

  • 3. Data: 2009-01-26 18:30:30
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    P <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    > miedzianym np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie
    > lubią" się
    > za bardzo, ale może są jakieś rozwiązania?

    Metale te nie mogą się stykać w połączeniu bezpośrednio. Więc
    każdy sposób, w którym takiego bezpośredniego styku Al-Cu nie
    będzie powinien być dobry.

    J.

  • 4. Data: 2009-01-26 18:51:23
    Od: "P" <p...@g...pl>

    dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są krótkie
    i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą, dlatego chciałbym
    je przedłużyć.

    pozdr.
    P.

  • 5. Data: 2009-01-26 19:54:27
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    P wrote:
    > dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są
    > krótkie i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą,
> [...]

    no ale kostka lączeniowa jest cynowana lub cynkowana, a to nie szkodzi

    jeffrey

  • 6. Data: 2009-01-26 20:00:42
    Temat: Re: ł?czenie aluminium z miedz?
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Mon, 26 Jan 2009 19:51:23 +0100, "P" <p...@g...pl> wrote:

    >dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są krótkie
    >i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą, dlatego chciałbym
    >je przedłużyć.

    W zasadzie nie powinno się łączyć bezpośrednio miedzi z aluminium.
    Podobno są w handlu specjalne przejściówki (zawierające kawałek
    "zobojętniającego" metalu który się wkłada między Cu i Al). Jednak jak
    robiłem remont to nigdzie ich nie potrafiłem znaleźć (no, poza jedną -
    przemysłową ze śrubą fi 8 albo 10 ;-)
    Chcąc nie chcąc, poskręcałem zwykłymi kostkami (na szczęście to tylko
    2 sztuki w dodatku oświetlenie) i od 6 lat jest OK. A jak zacznie
    szwankować to się wymieni i już... Ważne jest żeby mocno skręcić takie
    złącze - Al musi być sprasowane pod wkrętem - można wtedy uniknąć tzw.
    "płynięcia" - zacisk z przewodem Al niestety wraz z upływem czasu
    ulega rozluźnieniu...
    --
    A.

  • 7. Data: 2009-01-26 21:03:49
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 26 Sty, 19:14, "P" <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    > np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale

    Kupal lub cupal (Al + Cu) wyroby są tylko sobie trzeba poszukać.
    Jeżeli jest miejsce na podkładkę sprężynującą stosować na drut Al.
    Jeżeli nie ma - zastosować tulejki zaciskane izolowane lub
    nieizolowane. Czasem przy łączówce śrubowej (tzw. kostka) trzeba
    zastosować dodatkowe zaciski i po drugiej stronie zrobić mostki.
    Ci, którzy mają zaciskarki podsztukowanie przewodu instalacyjnego z AL
    mogą wykonać tulejką (łuską) przelotową z kołnierzem lub bez wkładając
    przewody do niej i zaciskając - wystarczy na parę - paręnaście lat.
    Link do podobnej dyskusji:
    http://ise.pl/forum/viewtopic.php?t=6969&start=10&po
    stdays=0&postorder=asc&highlight=

  • 8. Data: 2009-01-27 09:25:24
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Skoro to tylko oświetlnienie, to bym się nie przejmował. Dać zwykłą kostkę i
    dobrze skręcić. Osobiscie dałbym oba przewody (Al i Cu) głęboko do kostki,
    tak aby złapać każdy w dwóch punktach. Kostki są mosiężne i nikt się
    specjalnie stykiem mosiądz/Al nie martwi. Widziałem podkładki Al/Cu ale
    używane były do przewodu antenowego a tam sa mikrowolty a nie 230 V.
    Główną wadę Al widzę taką, że po latach styki się luzują i mogą się grzać -
    w garażu kilkakrotnie wymieniałem gniazdo, ale do niego miałem podłączona
    spawarkę ;-)
    Jacek

  • 9. Data: 2009-01-27 11:07:09
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 27 Sty, 10:25, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > w garażu kilkakrotnie wymieniałem gniazdo, ale do niego miałem podłączona

    Dokładnie, ale ktoś myślący, ale bez doświadczenia mając przewody
    w tynku, a nie w rurkach (czasem zastana instalacja) myśli o tym, co
    będzie,. gdy się ułamią np. przy wymianie. Wtedy trzeba odkopać
    przewód w tynku i podłączyć przedłużki - ja stosuję tulejki z
    kołnierzem lub bez - zaciskam je na obu przewodach - miedziany to
    linka, więc bardziej podatna na gięcie.
    Przydatny link:
    http://www.conrad.pl/ tam pod hasłem: "Tulejki żyłowe bez kołnierzy"
    można znaleźć róźne średnice tulejek oraz szypce do ich zasiskania.
    Tutaj jest zaciskarka profesjonalna czterostronna:
    http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=43000&sess_id=72f07
    47f727b4a74fc7e050a1b323ad3