  • Data: 2009-04-21 21:10:43
    Temat: Re: nieprzepuszczalny piasek pod trawnikiem
    Od: mal <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 21 Kwi, 21:56, bokomaru <b...@z...com> wrote:

    > on tam jest niemal wszędzie. tłusty w dotyku bynajmniej nie jest.
    > zjawisko nie przemakania jest powszechne - jak wspominalem po dowolnej
    > ulewie pol cm pod mokra warstwa jest juz sucho.

    Woda opadowa nigdy nie wnika natychmiast, szczególnie w suchy grunt.

    > w piachu jest kilka
    > frakcji, troche lesnych odlamkow, calosc jest raczej szarawa niz zolta
    > (zolty piach jest dopiero jakies pol metra pod ziemia).

    Z Twego opisu wynika, że to jest raczej chuda gleba piaszczysto-
    pylasta. Procentowa zawartość frakcji pylastej przeważa nad piaskiem,
    dopiero głębiej wchodzimy w piasek żółty, już lepiej przemyty i
    przepuszczalny.
    W suchym pyle woda zachowuje się podobnie jak w piasku ilastym.
    Wielkość cząsteczek pyłu jest tylko kilka mikronów większa od drobin
    iłu.

    > zakladajac jednak, ze ten piasek _jakos_ zatrzymuje wode, to mam
    > odpowiednik izolacji gliniastej, ktora mi jakas dobra dusza tutaj
    > polecala wykonac. tylko zastanawiam sie, co sie stanie gdy korzenie
    > przerosna zyzna i mokra ziemie i siegna po suchy, jalowy raczej piasek.

    Wiesz co ja bym zrobiła w takiej sytuacji? Podglądnęłabym jaki rodzaj
    traw występuje w naturze w okolicy i taką trawę bym starała się
    zachować.
    Nie poprawiać natury, a raczej z nią współżyć. Będziesz miał mniej
    pracy i większą satysfakcję :-)

    Na moim spłachetku górzystej ziemi mam w większości glebę ciężką,
    gliniastą.
    Ale są miejsca gdzie udział pyłów jest większy i tam rośnie zupełnie
    inna trawa niż na glinie! To wszystko obserwuję na ok. 15 arach,
    pozostałe 2 ary to starodrzew, brzozy i tarniny. Moja gleba powstała w
    wyniku wietrzenia skał podłoża skalistego. A te skały to łupki
    menilitowe (gleba ciężka, gliniasta) i piaskowce inoceramowe (gleba
    lżejsza, bardziej pylasta).

    Pozdrowienia

    mal