  • 1. Data: 2009-04-21 13:09:34
    Temat: nieprzepuszczalny piasek pod trawnikiem
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    mam dosc nietypowa sytuacje. otoz usiluje przemoca zaprowadzic trawnik
    na piaskownicy. piasek jest dziwny, bo nie przepuszcza wody. Tlusty, czy
    cos, nawet po ulewie wilgotne jest 0,5 cm, pod spodem sucho.
    na ów dziwny piasek nalozylem ziemie, w ktora wsialem trawnik. Jeszcze
    nie wykielkowal (jest zagadką, czy ziemia nie bedzie za kwasna...), ale
    juz jest ciekawy efekt, ktory potwierdza mala przepuszczalnosc piachu.
    otoz po obfitym podlaniu ziemia robi sie grzaska, bardzo szybko powstaja
    kaluze, po czym calosc wolno wysycha...podlane w niedziele, dzis (mimo
    ciepla, slonca i wiatru) bylo jeszcze wilgotne.
    jak w takiej sytuacji zachowa sie trawa, o ile wyrosnie? czy korzenie,
    ktore przebija sie przez glebe i siegna do piachu nie straca zrodla
    wody? nie bedzie mi gnilo w mokrych okresach?
    co myslicie?
    --
    bartek

  • 2. Data: 2009-04-21 13:49:08
    Temat: Re: nieprzepuszczalny piasek pod trawnikiem
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 15:09:34 +0200, bokomaru napisał(a):

> [...]
    > cos, nawet po ulewie wilgotne jest 0,5 cm, pod spodem sucho.
    > na ów dziwny piasek nalozylem ziemie, w ktora wsialem trawnik.

    Można mieć trawnik na plaży, można i na asfalcie, skoro się chce temu
    poświęcić całe swoje życie, wolny czas i środki...

    --
    "Miłuj swoich wrogów. To doprowadzi ich do szału".
    ;-PPP

  • 3. Data: 2009-04-21 13:59:43
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Ikselka wrote:
    > Można mieć trawnik na plaży, można i na asfalcie, skoro się chce temu
    > poświęcić całe swoje życie, wolny czas i środki...

    znowu chcesz czegoś od moich środków?

    --
    bartek

  • 4. Data: 2009-04-21 14:09:48
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 15:59:43 +0200, bokomaru napisał(a):

    > znowu chcesz czegoś od moich środków?

    Nie - to Ty się skupiasz na środkach.
    Możesz sobie i na betonie trawnik założyć, tylko po kiego grzyba mnie
    wkurzasz swoimi durnymi pomysłami, które do niczego nie prowadzą,
    dyletancie.

  • 5. Data: 2009-04-21 14:10:58
    Od: mal <m...@g...com>

    On 21 Kwi, 15:09, bokomaru <b...@z...com> wrote:
    >...piasek jest dziwny, bo nie przepuszcza wody.

    Skąd masz ten piasek? W naturze tłusty NIGDY nie występuje.

    Być może - jeśli nie jest to grunt nawieziony - masz do czynienia z
    piaskiem ilastym. Mikro-drobiny iłu przemieszane z piaskiem powodują
    złudzenie 'tłustości'.
    To efekt występowania sił spójności między cząstkami wody i iłu.

  • 6. Data: 2009-04-21 19:52:15
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Ikselka wrote:
    > dyletancie.

    widze, ze poziom merytoryczny Ci rośnie.

    --
    bartek

  • 7. Data: 2009-04-21 19:56:29
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    mal wrote:
    > Skąd masz ten piasek? W naturze tłusty NIGDY nie występuje.

    on tam jest niemal wszędzie. tłusty w dotyku bynajmniej nie jest.
    zjawisko nie przemakania jest powszechne - jak wspominalem po dowolnej
    ulewie pol cm pod mokra warstwa jest juz sucho. w piachu jest kilka
    frakcji, troche lesnych odlamkow, calosc jest raczej szarawa niz zolta
    (zolty piach jest dopiero jakies pol metra pod ziemia).
    zakladajac jednak, ze ten piasek _jakos_ zatrzymuje wode, to mam
    odpowiednik izolacji gliniastej, ktora mi jakas dobra dusza tutaj
    polecala wykonac. tylko zastanawiam sie, co sie stanie gdy korzenie
    przerosna zyzna i mokra ziemie i siegna po suchy, jalowy raczej piasek.

    --
    bartek

  • 8. Data: 2009-04-21 21:10:43
    Od: mal <m...@g...com>

    On 21 Kwi, 21:56, bokomaru <b...@z...com> wrote:

    > on tam jest niemal wszędzie. tłusty w dotyku bynajmniej nie jest.
    > zjawisko nie przemakania jest powszechne - jak wspominalem po dowolnej
    > ulewie pol cm pod mokra warstwa jest juz sucho.

    Woda opadowa nigdy nie wnika natychmiast, szczególnie w suchy grunt.

    > w piachu jest kilka
    > frakcji, troche lesnych odlamkow, calosc jest raczej szarawa niz zolta
    > (zolty piach jest dopiero jakies pol metra pod ziemia).

    Z Twego opisu wynika, że to jest raczej chuda gleba piaszczysto-
    pylasta. Procentowa zawartość frakcji pylastej przeważa nad piaskiem,
    dopiero głębiej wchodzimy w piasek żółty, już lepiej przemyty i
    przepuszczalny.
    W suchym pyle woda zachowuje się podobnie jak w piasku ilastym.
    Wielkość cząsteczek pyłu jest tylko kilka mikronów większa od drobin
    iłu.

> [...]
    > polecala wykonac. tylko zastanawiam sie, co sie stanie gdy korzenie
    > przerosna zyzna i mokra ziemie i siegna po suchy, jalowy raczej piasek.

    Wiesz co ja bym zrobiła w takiej sytuacji? Podglądnęłabym jaki rodzaj
    traw występuje w naturze w okolicy i taką trawę bym starała się
    zachować.
    Nie poprawiać natury, a raczej z nią współżyć. Będziesz miał mniej
    pracy i większą satysfakcję :-)

    Na moim spłachetku górzystej ziemi mam w większości glebę ciężką,
    gliniastą.
    Ale są miejsca gdzie udział pyłów jest większy i tam rośnie zupełnie
    inna trawa niż na glinie! To wszystko obserwuję na ok. 15 arach,
    pozostałe 2 ary to starodrzew, brzozy i tarniny. Moja gleba powstała w
    wyniku wietrzenia skał podłoża skalistego. A te skały to łupki
    menilitowe (gleba ciężka, gliniasta) i piaskowce inoceramowe (gleba
    lżejsza, bardziej pylasta).

    Pozdrowienia

    mal

  • 9. Data: 2009-04-21 21:22:50
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 21:52:15 +0200, bokomaru napisał(a):

    > widze, ze poziom merytoryczny Ci rośnie.

    Relatywnie, relatywnie...

  • 10. Data: 2009-04-21 22:21:19
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    mal wrote:
    . Moja gleba powstała w
    > wyniku wietrzenia skał podłoża skalistego. A te skały to łupki
    > menilitowe (gleba ciężka, gliniasta) i piaskowce inoceramowe (gleba
    > lżejsza, bardziej pylasta).

    okolice Gorlic?

    moon