  • 1. Data: 2013-01-14 19:14:11
    Temat: niewydolny kaloryfer? za mały?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Problem - pomieszczenie ~15m^2, 2,6m wysokie, narożne prawie z 3 stron,
    nad tym płaski dach i sąsiad z dołu nie zawsze ogrzewa...

    Kalafior "płytowy" stalowy, podwójny (przód+tył płyta, pomiędzy -
    blaszanka falista robiąca za radiator), wysokość 60, szerokość ~140cm.
    Woda na wyjściu z kotła (gazowy kondensacyjny) ma 55-60'C (w duże mrozy,
    normalnie mniej nawet ustawia się).

    Problemem jest to, że w pomieszczeniu jest zdecydowanie zimno. Pomimo
    ustawienia 24'C na głowicy termostatycznej (i tyle w okolicy grzejnika
    jest) - na drugim końcu pomieszczenia jest 18'C i nic się więcej nie da,
    a głowica termostatyczna (i kryza na wyjściu) już ustawione na maksa.
    Kaloryfer ma stopni ~48'C (mierzone pirometrem) przy zasilaniu, i aż
    37'C lub nawet więcej przy wyjściu, czyli ogólnie jest gorący fest cały.
    Zasilany jest od góry, odbiór od dołu, po przekątnej grzejnika. Ma
    jakieś 15lat - taki typowy grzejnik płytowy
    http://cdn23.epasaz.smcloud.net/s/files/3518993f73ea
    729f.jpg

    Czy dobrze kombinuję, że ten grzejnik po prostu ma zbyt małą moc (do
    tego pomieszczenia, do tej temperatury zasilania)? Trzeba by go wymienić
    na większy/potrójny na grubość/nowszy? Jaki ewentualnie mógłby być
    dobry? Dając zbyt duży - nic się nie stanie raczej, najwyżej zawór
    termostatyczny go przymknie?
    Rodzina mi sugeruje "bo te rurki są takie cieniutkie i to jest ostatni
    grzejnik w szeregu, to dlatego". Ale jakoś mi się wierzyć nie chce,
    przepływ jest ok (albo wręcz za duży) skoro ma otwarte zawory na maksa i
    temperaturę praktycznie jak na wyjściu pieca, tylko tej temperatury nie
    oddaje do pomieszczenia (za mała powierzchnia styku z powietrzem)

    Przyznam, że tymczasowo problem w tym roku rozwiązałem, dodając od dołu
    grzejnika zestaw 8 wentylatorów "komputerowych" 8cm, które dmuchały od
    dołu w otwór grzejnika, tak że górą to powietrze uciekało. To poprawiło
    troszkę temperaturę pomieszczenia, i spadła mi temperatura na wyjściu z
    grzejnika, ale to złe rozwiązanie bo szumi, wyrzuca ciepłe głównie pod
    sufit, miesza kurz i zawirowuje firanki, a to jest sypialnia...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2013-01-14 19:35:42
    Temat: Re: niewydolny kaloryfer? za mały?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.01.2013 19:14, BartekK pisze:
    > Problem - pomieszczenie ~15m^2, 2,6m wysokie, narożne prawie z 3 stron,
    > nad tym płaski dach i sąsiad z dołu nie zawsze ogrzewa...

    A może tu jest problem. Na której to ścianie jest kaloryfer? Skoro
    pomieszczenie jest chłodzone prawie z każdej strony, to grzane tez
    powinno być z więcej niż jednej strony, zresztą sam piszesz że
    temperatura przy kaloryferze jest OK, bo głowice zamyka, a po przeciwnej
    stronie jest zimno. Zmiana kaloryfera może by i nieco poprawiła sprawę,
    ale wydaje mi się że najlepiej jak by dodać z drugiej strony
    pomieszczenia jeszcze jeden, choćby mały, grzejnik. Może szło by
    dociągnąć trochę rurek, teraz to cienkie i nie rzuca się w oczy jak by
    tak brzegiem przy podłodze szło..

  • 3. Data: 2013-01-14 20:41:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    BartekK wrote:
> [...]
    > jest gorący fest cały. Zasilany jest od góry, odbiór od dołu, po
    > przekątnej grzejnika. Ma jakieś 15lat - taki typowy grzejnik płytowy

    współcześnie taki grzejnik ma ok 2300W dla parametrów 75/65

    tak teoretycznie to takie pomieszczeni wg starych norm powinno sie wyrabiać
    w 100-120 W /m2 dla -20 na zewnątrz.
    czyli od 1500W do 1800W

    teraz wg tabeli przeliczmy moc dla podanych przez ciebie parametrów (48/37),
    wychodzi podzielnik ok 2,96 czyli wynikowo 777 W

    jeśli maks co grzejesz to ok 55 czy 60 to podzielnik jest ok 1,96 do 1,6

    czyli moc maksymalna wychodzi od 1170W do 1430W

    czyli dla niskich parametrów grzania ten grzejnik jest za mały lub na
    styk...

    dodajmy do tego że 2300 to wg dzisiejszych standardów, ten stary grzjenik
    może być słabszy i miec np 2200 czy nawet 2100 i wtedy jest kompletna
    maniana.

    trzeba wymienić grzejnik lub dołożyc grzejnik (np po drugiej stronie
    pomieszczenia co bym zalecał), lub podnieść parametry kotła :)

  • 4. Data: 2013-01-14 21:29:44
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]
    > na większy/potrójny na grubość/nowszy? Jaki ewentualnie mógłby być
    > dobry? Dając zbyt duży - nic się nie stanie raczej, najwyżej zawór

    I zasilać od dołu. Wtedy cały będzie gorący.
    A nie można jeszcze jeden grzejnik dołożyć?
    w/k

  • 5. Data: 2013-01-15 03:08:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-14 21:29, Grzegorz pisze:

    > I zasilać od dołu. Wtedy cały będzie gorący.
    > A nie można jeszcze jeden grzejnik dołożyć?
    > w/k
    Wszędzie widzę zalecane podłączenie zasilania na górze, wyjścia na dole,
    jak tu: http://www.budnet.pl/zdjecia/jak_podl_grzej_3.png i tak mam
    wszystkie grzejniki w domu zrobione.

    Dodatkowy grzejnik - oczywiście - mógłbym powiesić, ale wiąże się to z
    ciągnięciem rurociągu przyjaźni dookoła pomieszczenia ze stadem drzwi,
    wnęk szafowych itd. A obecny grzejnik jest w najzimniejszym narożniku,
    czyli teoretycznie optymalnie...

    Czyli zgodnie z moim planem - poszukam na wiosnę/lato czegoś co będzie
    miało 3kW przy moim zasilaniu, i niech spróbuje nie nagrzać ;) zmieści
    mi się tam 2.5m długi kalafior, grubość nieistotna, więc może i
    3warstwowy...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-01-15 04:03:58
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-14 19:14, BartekK pisze:
> [...]

    > grzejnika, ale to złe rozwiązanie bo szumi, wyrzuca ciepłe głównie pod
    > sufit, miesza kurz i zawirowuje firanki, a to jest sypialnia...
    http://czesci-mastercook.pl/wentylator-chlodzacy-fer
    gas-50565-p-8630.html
    Patent z wentylatorkami niezły, ale głośny.
    Powinieneś poszukać wentylatora promieniowego, coś, jak ten z linku
    powyżej. Jak kupiłem taki za ułamek ceny na allegro i jest bardzo cichy.
    Przy włączonym TV wogóle go nie słychać, a efekt jest, bo temperatura
    wzrosła o 2 stopnie przy tylko jednym wentylatorku,
    Jacek

  • 7. Data: 2013-01-15 05:51:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Grzegorz wrote:

    > I zasilać od dołu. Wtedy cały będzie gorący.

    głupia rada...

    zasilanie od góry jest optymalne.

  • 8. Data: 2013-01-15 18:03:59
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > głupia rada...
    >
    > zasilanie od góry jest optymalne.

    Optymalne do czego?
    Moje grzejniki mają jednolitą temp na całej powierzchni.
    A było odwrotnie i była kicha (np w łazience).
    Samo się nie odpowietrzy ale coś za coś.
    w/k

  • 9. Data: 2013-01-15 18:55:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Grzegorz wrote:

    > Optymalne do czego?
    > Moje grzejniki mają jednolitą temp na całej powierzchni.
    > A było odwrotnie i była kicha (np w łazience).
    > Samo się nie odpowietrzy ale coś za coś.

    do przekazywania ciepła :)

    grzejniki płytowe z radiatorem wewnętrznym ogrzewają pomieszczenie poprzez
    ogrzewanie strumienia powietrza przepływającego poprzez radiator wewnętrzny.

    od dołu wchodzi chłodne powietrze i odbiera ciepło od schłodzonej części
    grzejnika im wyzej mamy cieplejsze powietrze ale i grzejnik jest cieplejszy
    wieć cały cza sej podgrzewa.

    zasilanie od dołu zaburza proces nagrzewania powietrza co objawia si
    espadkiem mocy oddawanej przez grzejnik.

    GRZEJNIK ma być cieplejszy na górze i chłodniejszy na dole różnica powinna
    wynosić od 10 do 20 stopni.

    dodam że grzejnik rurkowy (łazienkowie) zasila sie zwykel od dołu bo on
    grzeje inaczej niż płytowy.

  • 10. Data: 2013-01-16 10:02:02
    Od: r...@g...com

    Jeśli grzejnik za mały (za mało wydajny).. to zamiast zwiększając grzejnik, możesz
    zmniejszyć zapotrzebowanie na ciepło ocieplając dane pomieszczenie. Nawet od środka.