  • 1. Data: 2011-04-13 13:52:59
    Temat: oczyszczalnia biologiczna
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    kiedyś widziałem, teraz nie mogę znaleźć...
    mam POŚ proste, drenażowe, a chciałbym z tego zrobić bardziej sprawne
    biologiczne... a nie chciałbym kupować wszystkiego od nowa...
    kiedyś widziałem w necie takie zestawy do modernizacji zwykłego
    szamba, lub oczyszczalni drenażowej na POŚ biologiczne, to znaczy same
    bebechy do montowania w zastanym zbiorniku, widział ktoś gdzieś coś
    takiego?
    BTW w mojej oczyszczalni po trzech latach drenaż stał się niedrożny,
    zamulił się i nie wsiąka woda, choć grunt wokół chłonie wodę jak
    najbardziej, po rozkopaniu kawałka, z pomiędzy kamieni wylała się
    woda, gdyż z osadu wytworzyła się nieprzepuszczalna "rynienka" wokół
    drenażu... oczywiście idzie za tym niedrożność powietrzna kanałów i
    ogólny smród... producent stwierdził, że nie sypałem bakterii i
    używałem chemii, stąd problemy... myślałem, ze go walnę... i
    zaproponował wykonanie nowego drenażu... znowu przyszła mi ochota
    walnąć go... dziękuję bardzo :-(, chcę zrobić dodatkową komorę
    biologiczną, i wypuszczać ścieki prawie czyste, żeby dało się je
    zrzucać do pobliskiego rowu lub do specjalnie w tym celu założonego
    oczka wodnego...

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2011-04-13 15:41:06
    Temat: Re: oczyszczalnia biologiczna
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > chcę zrobić dodatkową komorę
    > biologiczną, i wypuszczać ścieki prawie czyste, żeby dało się je
    > zrzucać do pobliskiego rowu lub do specjalnie w tym celu założonego
    > oczka wodnego...

    Na to będziesz potrzebował pozwolenia wodnoprawnego.

    --
    AS

  • 3. Data: 2011-04-13 16:05:10
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Na to będziesz potrzebował pozwolenia wodnoprawnego.

    na ten rów (nie mój) pewnie tak (mówię pewnie, bo pies z kulawą noga
    tu nawet nie zajrzy...), ale na oczko wodne już nie potrzebuję :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2011-04-14 08:33:49
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > na ten rów (nie mój) pewnie tak (mówię pewnie, bo pies z kulawą noga
    > tu nawet nie zajrzy...), ale na oczko wodne już nie potrzebuję :-)

    Niestety do oczka wodnego nie możesz wprowadzać ścieków, choćby
    oczyszczonych.

    --
    AS

  • 5. Data: 2011-04-14 09:52:49
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 14 Kwi, 10:33, "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Niestety do oczka wodnego nie możesz wprowadzać ścieków, choćby
    > oczyszczonych.
    >
    > --
    > AS

    a czemuż to...? nazwę je np. poletkiem rozsączającym... albo filtrem
    trzcinowym i hajda...

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2011-04-14 12:26:38
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > a czemuż to...? nazwę je np. poletkiem rozsączającym... albo filtrem
    > trzcinowym i hajda...

    Art. 39 ust. 3 do 5 ustawy Prawo Wodne.
    Przy czym jeśli ilość ścieków bedzie mniejsza niż 5 m. sześc. na dobę, a
    ścieki będą prawidłowo oczyszczone, to możesz je wprowadzać do gruntu bez
    pozwolenia (art. 36 pkt. 3 ust. 4).
    Ale wprowadzanie do gruntu a do zbiorników wodnych to jednak pewna różnica.
    --
    AS

  • 7. Data: 2011-04-14 16:40:00
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 14 Kwi, 14:26, "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > pozwolenia (art. 36 pkt. 3 ust. 4).
    > Ale wprowadzanie do gruntu a do zbiorników wodnych to jednak pewna różnica.

    nazwanie oczka wodnego zbiornikiem wodnym, podlegającym regulacjom
    prawa wodnego, to chyba lekka przesada...:-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2011-04-14 17:06:12
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pozwolenia (art. 36 pkt. 3 ust. 4).
    > Ale wprowadzanie do gruntu a do zbiorników wodnych to jednak pewna różnica.

    a ja wprowadzam do oczka - całkiem legalnie. A oczko jest zasypane i rosnie tam
    wierzba :)

    b.

  • 9. Data: 2011-04-15 08:43:46
    Od: "Dawid Wasilewski" <t...@g...pl>

    Użytkownik "s_13" napisał w wiadomości
    <CUT>kiedyś widziałem, teraz nie mogę znaleźć...

[...]

    Witaj,

    Jest to niezły pomysł, gdyż szara woda, którą jak sądzę uzyskujesz nadaje
    się do tego - dobrze by było odpowiednio dobrać rośliny do obsadzenia tego
    oczka wodnego (oczyszczalnie hydrobotaniczne).
    Niepokoi mnie fakt, że pierwszy osadnik nie spełnia swojej funkcji w 100% i
    "puszcza" cześć stałej materii do systemu drenów (brak równowagi biogennej)
    lub nawet jej brak.

    Swoją drogą, dziwi mnie niezmiennie fakt, iż rodziny, które użytkują POŚ nie
    używają środków chemicznych które nie szkodzą środowisku, ulegają
    biodegradacji i składają się w blisko 100% ze składników naturalnych ?
    Zanieczyszcają swoją najbliższą okolicę lejąc domestosy i inne badziewia do
    kanalizacji będą jednocześnie dumni ze swoich POŚ - do czasu. Taka
    krótkowzroczność się zemści.

    pozdrawiam
    Dawid

  • 10. Data: 2011-04-15 10:02:44
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jest to niezły pomysł, gdyż szara woda, którą jak sądzę uzyskujesz nadaje
    > się do tego - dobrze by było odpowiednio dobrać rośliny do obsadzenia tego
    > oczka wodnego (oczyszczalnie hydrobotaniczne).

    problem z takim oczkiem, czy innym odbiornikiem hydrobotanicznym jest
    taki, że zimą nie działa... więc będzie to raczej jeden z odbiorników,
    z drenażu raczej nie zrezygnuję, będzie to i to...

    > Niepokoi mnie fakt, że pierwszy osadnik nie spełnia swojej funkcji w 100% i
    > "puszcza" cześć stałej materii do systemu drenów (brak równowagi biogennej)
    > lub nawet jej brak.

    nie tyle stałej, co raczej słabo oczyszczonej, co wystarcza do
    kolmatacji drenażu po kilku latach (właśnie teraz jest wysyp postów na
    forach: "co zrobić z zatkanym drenażem..." bo mija te kilka lat od
    boomu na montaż POŚ...)

> [...]
    > Zanieczyszcają swoją najbliższą okolicę lejąc domestosy i inne badziewia do
    > kanalizacji będą jednocześnie dumni ze swoich POŚ - do czasu. Taka

    używam bakterii różnorodnych producentów (niektóre są lepsze inne
    gorsze), używam wyłącznie "chemii" ekologicznej... robię wszystko jak
    trzeba, mam idealne warunki gruntowe, a drenaż prawie zatkany...:-(
    BTW właśnie rozpracowuję modernizację swojej oczyszczalni,
    przerobienie jej metodą DIY na biologiczną SBR będzie mnie kosztować
    jakieś kilkaset PLN... :-), skąd k..wa te ceny producentów
    oczyszczalni...?... heh, wystarczy dorobić ideologię, napisać
    pseudonaukowym językiem jakiś "fachowy" opis i ludzie kupią... np.
    uśmiałem się, gdy przeczytałem, jak to jeden z producentów pisze o
    zastosowaniu w swojej oczyszczalni "zaawansowanej technologicznie
    pompy mamuciej"... pomijając błąd nazewnictwa (nazwa nie pochodzi od
    prehistorycznych mamutów...) to taka pompa, to kawałek rurki napędzany
    bąbelkami powietrza ze sprężarki za kilkanaście PLN...

    pozdrawiam
    s_13