  • 11. Data: 2011-04-15 10:51:48
    Temat: Re: oczyszczalnia biologiczna
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Niepokoi mnie fakt, że pierwszy osadnik nie spełnia swojej funkcji w 100%
    > i "puszcza" cześć stałej materii do systemu drenów (brak równowagi
    > biogennej) lub nawet jej brak.

    nie śledzę wątku od początku i nie wiem o jaki POŚ chodzi
    ale jeśli nie ma słowa "czynnym" w nazwie i mamy do czynienie z osadnikiem
    gnilnym i drenami
    to istota oczyszczania polega właśnie na rozprowadzaniu "stałej materii" do
    błony biologicznej
    wykształconej na powierzchni kruszywa znajdującego się pod drenami
    (rozsącz).
    Osadnik gnilny ma złapać tylko większe kęsy i spróbować drogą fermentacji je
    rozdrobnić i zaszczepić odpowiednimi organizmami
    tak aby nie zatykały drenów i dalej się rozkładały na rozsączu.
    Na dnie osadnika zostaje to, co się nie udało przerobić, ale w globalnym
    rachunku jest to nieznaczny procent całości,
    Prawidłowo zbudowany (rzadkość) i użytkowany rozsącz (jeszcze większa
    rzadkość) nie wprowadza zanieczyszczeń do środowiska
    ale i tak zawsze przyjdzie moment, kiedy się nasyci (bakterie nie wszystko
    są w stanie zjeść i same po sobie też coś zostawiają) i trzeba go po prostu
    wymienić...

  • 12. Data: 2011-04-15 11:12:29
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Prawidłowo zbudowany (rzadkość) i użytkowany rozsącz (jeszcze większa
    > rzadkość) nie wprowadza zanieczyszczeń do środowiska

    ależ to żadna filozofia... w budowie trzeba być debilem, żeby coś
    zepsuć (choć zdarza się często...), użytkowanie, to dyscyplina i
    konsekwencja...

    > ale i tak zawsze przyjdzie moment, kiedy się nasyci (bakterie nie wszystko
    > są w stanie zjeść i same po sobie też coś zostawiają) i trzeba go po prostu
    > wymienić...

    "sprzedafcy" mówili kiedyś o 30 latach, potem o 15, teraz zeszli na
    10... dając gwarancję na 2...:-), realnie przewiduję max 5 lat dla
    tego drenażu, oczywiście chłonność z roku na rok będzie spadać...
    BTW tu nie chodzi o niedrożność samego drenażu i jego nasycenia, można
    dać złoża z naddatkiem, ale o to, że tam gdzie kończy się żwir, a
    zaczyna grunt rodzimy, tworzy się warstwa kolmatacji, taka mazia,
    która dosyć szybko staje się nieprzepuszczalna, to głównie
    nieprzerobione tłuszcze i taki śliski produkt przemiany materii
    bakterii nitryfikacyjnych... jak po 2 latach rozkopywałem fragment
    drenażu, bo się już przytykało, to po dojściu do warstwy żwiru i
    przebiciu szpadlem tej warstwy, ze żwiru po prostu "siknęło" jak z
    przebitej bańki...
    BTW myślę, że może lepszym rozwiązaniem byłaby studnia chłonna, gdzie
    słup cieczy wytwarzałby odpowiednie ciśnienie przepychające ciecz do
    gruntu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 13. Data: 2011-04-15 13:28:57
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-04-13 15:52, s_13 pisze:
    > kiedyś widziałem, teraz nie mogę znaleźć...
    > mam POŚ proste, drenażowe, a chciałbym z tego zrobić bardziej sprawne
    > biologiczne... a nie chciałbym kupować wszystkiego od nowa...
    > kiedyś widziałem w necie takie zestawy do modernizacji zwykłego
    > szamba, lub oczyszczalni drenażowej na POŚ biologiczne, to znaczy same
    > bebechy do montowania w zastanym zbiorniku, widział ktoś gdzieś coś
    > takiego?

    Wydaje mi się że to ciężka sprawa bo potrzebujesz przynajmniej trzech
    odseparowanych komór, szczelne połączenia między nimi... Kto ci tam
    wejdzie i zrobi połączenia elektryczne automatyki i dmuchawy z
    gwarancją... Powiedział bym, że jeśli to w ogóle możliwe, to absolutnie
    nieopłacalne. Ale nie wiem...
    A chciałem zapytać o to zapchanie drenażu-jakiej pojemności miałeś
    zbiornik gnilny, ilu użytkowników i jakie zużycie wody średnio
    miesięcznie? I czy na wypływie masz zainstalowany filtr?

    ________MAT_______

  • 14. Data: 2011-04-15 20:05:48
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > odseparowanych komór, szczelne połączenia między nimi... Kto ci tam
    > wejdzie i zrobi połączenia elektryczne automatyki i dmuchawy z

    trochę demonizujesz tę instalację... :-) to proste jak budowa cepa, a
    połączenia elektryczne, automatyka... wybacz, ale jak wgłębiłem się w
    "fachowość" tematu, to śmiech mnie pusty ogarnia... trochę przez łzy,
    bo sam kilka lat temu dałem się na to nabrać... :-)
    otóż całe to ustrojstwo to dodatkowe dwie komory, umieszczone
    szeregowo za posiadanym już osadnikiem gnilnym, połączone przelewowo
    rurą 110, w reaktorze (pierwszy dodatkowy zbiornik) na dnie
    doprowadzone napowietrzanie, a całość wypełniona porowatym materiałem
    dla osadzenia bakterii, koszt DIY zbiornika, wypełnienia i
    napowietrzania, to jakieś 400 PLN, osadnik wtórny (drugi dodatkowy
    zbiornik) z pompą mamutową to koszt 200 PLN, do tego rurki, srurki,
    uszczelki jakieś 100 i max 50 pln za sterowanie, czyli całość
    materiałów to 750 PLN... :-), znając życie wyjdzie pewnie z 1000, ale
    to i tak poniżej pułapu firmowych rozwiązań... połączenie tego
    wszystkiego do kupy, to też nie lot na księżyc... w końcu chodzi po
    prostu o napowietrzenie podgniłych ścieków, rozdzielenie cząstek
    stałych, zostawienie w spokoju na chwilę, aby osad opadł na dno,
    odpływ "czystej" wody i przemieszczenie syfu na początek obiegu...
    no tylko ustawienie czasu trwania i wzajemnej korelacji tych procesów,
    może przy braku doświadczenia zająć chwilę i kosztować trochę
    eksperymentów, ale tu chcę skorzystać z gotowych rozwiązań :-),
    prosząc kolegów o podawanie ustaw automatyki :-)

    > Powiedział bym, że jeśli to w ogóle możliwe, to absolutnie
    > nieopłacalne. Ale nie wiem...

    no właśnie... wyjaśniłem wyżej, że za to co zrobię sam za 1000, firmy
    każą sobie płacić jakieś 6000 PLN...

    > A chciałem zapytać o to zapchanie drenażu-jakiej pojemności miałeś
    > zbiornik gnilny, ilu użytkowników i jakie zużycie wody średnio
    > miesięcznie? I czy na wypływie masz zainstalowany filtr?

    zbiornik 3m3, osób 2 i pół, ale zużycie jak ponad 3, z czego większość
    to prawie czysta woda z wanny... nigdy nie wlewałem chemii, wszelkie
    środki tylko eko, dosypywałem bakterie, filtr na wypływie a jakże
    jest, żadne duże części stałe nie wychodziły, zresztą miałem wgląd do
    studzienki przed drenażem i tam bym coś widział, ale tylko szara
    breja... no właśnie w tym jest problem, taka prosta oczyszczalnia
    tylko ze zbiornika z drenażem, to szajs, wychodzi z tego coś w kolorze
    rozpuszczonego w wodzie cementu (jeśli już używamy nomenklatury
    budowlanej), raczej nie ma szans na przerób tłuszczu, czy odstanie
    osadu, widziałem kiedyś co wypływa z oczyszczalni sbr sotlarenz, to w
    miarę klarowna woda o lekkim zapachu mułu, takie coś na pewno nie
    zamuli drenażu, ale to zupełnie inna kategoria... choć prostota
    urządzenia powala...

    pozdrawiam
    s_13

  • 15. Data: 2011-04-17 06:39:35
    Od: "Papa,5murf" <towarzysz@generał.ru>

    Órzytkownik "s_13" napisał:
> [...]
    > miarę klarowna woda o lekkim zapachu mułu, takie coś na pewno nie
    > zamuli drenażu, ale to zupełnie inna kategoria... choć prostota

    a mnie tak zastanawia kwestia zimy w tych oczyszczalniach biologicznych,
    mianowicie czy te zbiorniki nie zamarzają zimą? czy może są umiesczone
    poniżej poziomu przemarzania a ścieki do jakichś złóż biologicznych czy
    roślinnych się pompuje?:O)

  • 16. Data: 2011-04-17 08:53:47
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > mianowicie czy te zbiorniki nie zamarzają zimą? czy może są umiesczone
    > poniżej poziomu przemarzania a ścieki do jakichś złóż biologicznych czy

    spróbuj przezimować w takim zbiorniku i opisz nam swoje wrażenia,
    będzie to podwójna korzyść dla wszystkich, po pierwsze, że się dowiem
    czy zamarza czy nie, a po drugie dasz odpocząć od swojej męczącej
    maniery ortograficznej...

    pozdrawiam
    s_13

  • 17. Data: 2011-04-18 07:02:39
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-04-15 22:05, s_13 pisze:
    > trochę demonizujesz tę instalację... :-) to proste jak budowa cepa,

    Nie będę zniechęcał-powodzenia.

> [...]
    > jest, żadne duże części stałe nie wychodziły, zresztą miałem wgląd do
    > studzienki przed drenażem i tam bym coś widział, ale tylko szara

    Szara breja i brak części stałych? To z czego ta breja się składa, jeśli
    nie z wody i części stałych?
    Wielu ludi i sprzedawców pomija fakt, że wymagana pojemność osadnika
    powinna być powiększona o objętość nagromadzonego osadu i kożucha. Jeśli
    zbyt rzadko wybierają osad, to czynna objętość zbiornika znacznie spada
    ścieki nie fermentują tak długo jak powinny, czas przepływu jest zbyt
    krótki, prędkość zbyt duża i z osadnika wypływa szara breja która
    zapycha drenaż. Wtedy przyjeżdża pożal-się-boże-serwis i orzeka że wina
    użytkownika bo nie stosował biopreparatów (bo nic innego na 2-godzinnym
    kursie nie potrafili "serwisantów" nauczyć).

    ________MAT_______

  • 18. Data: 2011-04-18 07:29:04
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 18 Kwi, 09:02, Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> wrote:

    > Nie będę zniechęcał-powodzenia.

    > Szara breja i brak części stałych? To z czego ta breja się składa, jeśli
    > nie z wody i części stałych?

    no nie jestem z branży i nie znam dokładnie nazewnictwa... brak części
    stałych to dla mnie brak pływających gówien, resztek jedzenia,
    skrawków papieru toaletowego czy też innego syfu, szara breja składa
    się z płynu i "mułu" z ledwo co rozłożonych nieczystości, brak w mojej
    prostej oczyszczalni ewidentnie jakiejś dodatkowej komory
    "utleniającej" ten syf i następnej pełniącej rolę odstojnika...

> [...]
    > ścieki nie fermentują tak długo jak powinny, czas przepływu jest zbyt
    > krótki, prędkość zbyt duża i z osadnika wypływa szara breja która

    no właśnie licząc dla swoich warunków wychodzi mi, że zbiornik jest
    ciut przyduży, wystarczyłby taki 2m3, teraz ścieki fermentują jakieś 7
    - 10 dni, a powinny 3-5, choć wtedy ewentualnie bardziej będzie
    śmierdziało, a konsystencji ścieków to raczej nie zaszkodzi...
    BTW zrobiłem akcje "interwencyjną", odpompowałem drenaż, wlałem
    bezpośrednio do studzienki drenażowej butelkę bio kreta (nie mylić z
    kretem z chlorem co odetka wszystko... ) wsypałem tam 5 saszetek
    bakterii, podobnie zrobiłem z osadnikiem, dwa dni z rzędu dosypywałem
    po dwie saszetki do osadnika, starałem się nie nadwyrężać oczyszczalni
    ściekami i... zaczęło powoli wracać do normy, znaczy się ścieki jakby
    bardziej przejrzyste, osad w studzience i na wlocie rur zniknął,
    wsiąka... ale... pewnie do następnego zatkania...

    pozdrawiam
    s_13

  • 19. Data: 2011-04-18 07:42:56
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-04-18 09:29, s_13 pisze:
> [...]
    > prostej oczyszczalni ewidentnie jakiejś dodatkowej komory
    > "utleniającej" ten syf i następnej pełniącej rolę odstojnika...

    Przecież to zawiesina ciał stałych w wodzie. Drobnych, ale jednak.

> [...]
    > - 10 dni, a powinny 3-5, choć wtedy ewentualnie bardziej będzie
    > śmierdziało, a konsystencji ścieków to raczej nie zaszkodzi...

    Skoro tak, to osad powinien opaść na dno, a nie wypływać do drenażu. Coś
    dziwny ten Twój zbiornik.

> [...]
    > bardziej przejrzyste, osad w studzience i na wlocie rur zniknął,
    > wsiąka... ale... pewnie do następnego zatkania...

    Do tego służą właśnie te wszystkie "bio..." preparaty-do naprawiania po
    zatkaniu. Dodawać je na bieżąco to tak, jakby uważać że nie działają
    (dobre złoże samo przeżyje, skoro ma co jeść)
    Teoretycznie, powodem kolmatacji może być zbyt duża ilość tłuszczu lub
    odpływ do drenażu górnej warstwy-kożucha. Może ten zbiornik ma jakiś
    błąd konstrukcyjny? Sprzedają 'byleco', bo jak coś później nie gra, to
    zawsze można powiedzieć "nie stosuje pan biopreparatów".

    ________MAT_______

  • 20. Data: 2011-04-18 08:01:24
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Swoją drogą, dziwi mnie niezmiennie fakt, iż rodziny, które użytkują POŚ nie
    > używają środków chemicznych które nie szkodzą środowisku, ulegają
    > biodegradacji i składają się w blisko 100% ze składników naturalnych ?
    > Zanieczyszcają swoją najbliższą okolicę lejąc domestosy i inne badziewia do
    > kanalizacji będą jednocześnie dumni ze swoich POŚ - do czasu. Taka
    > krótkowzroczność się zemści.
    >
    > pozdrawiam
    > Dawid

    Od dawna probuje dowiedziec jakich srodkow nalezy uzywac do POS zeby
    nie zabijac bakterii a jednoczesnie o skutecznosci domestosa. jesli
    masz Takie srodki zdradz ich nazwe.

    KADAR