  • 21. Data: 2018-01-06 21:27:29
    Temat: Re: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 20:18:12 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Czyli jakieś 20m3? Na m3 wchodzi średnio 500kg drewna, dajmy na to
    > 15MJ/kg, czyli 40 tys. kWh, sprawność śmieciucha dajmy na to 60%,
    > czyli chałupa potrzebuje 24 tys. kWh. Średnio 5,5kW przez 180 dni
    > sezonu grzewczego. Dobrze oceniam, czy coś schrzaniłem?
    > To jest jakaś niewielka chałupa?

    Raczej schrzaniłeś, bo 24 tys kWh to bardzo dużo i strzelam, że moc
    w szczycie wyjdzie w granicach 12-14kW.

    Kris - zrobić OZC, bez tego wszystko to jedynie gdybanie :)

    Ew. jak znasz jakie temperatury muszą iść w najwyższe mrozy, a jakie
    podczas np. 0stC na kaloryfery, żeby było ciepło, to już będzie można
    doradzić, czy jest sens i ile to może kosztować :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2018-01-06 21:29:49
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 20:30:18 UTC+1 użytkownik l...@g...com napisał:

    > Po termomodernizacji, ostatnie 5 lat, na stałe ustawione 35 stopni na wyjściu z
    kotła. Grzejniki żeliwne, ledwo, ledwo ciepłe.

    No widzisz - i to już pozwala ze 100% pewnością powiedzieć, że każda pompa
    ciepła na tym pójdzie i to z całkiem niezłym COPem. Ja bym oczywiście
    polecał gruntową, bo dobra powietrzna będzie zawsze droższa ;) Ale w starym
    domu jest "problem" z ogródkiem. Taki, że jest i rycie go zwykle nie
    wchodzi w rachubę, a cena odwiertów jest mocno lokalna ale zwykle jest to
    kilka razy wyższa kasa niż poziomy kolektor :(
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2018-01-06 21:51:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 21:27:30 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Raczej schrzaniłeś, bo 24 tys kWh to bardzo dużo i strzelam, że moc
    > w szczycie wyjdzie w granicach 12-14kW.

    Jak bardzo dużo? Na powierzchnię 200m2 chaty to daje dom 12-litrowy,
    całkiem normalna wielkość jak na starą chałupę.
    Co do mocy szczytowej to ciężko gdybać bez ozc. Próbowałem
    wyliczyć średnią.

    L.

  • 24. Data: 2018-01-06 21:59:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 20:51:28 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Jaki cop tam wyjdzie wg Ciebie?

    Specyfika grzania śmieciuchem to duże ilości energii (kalafiory
    rozgrzewają się do czerwoności) a potem stygnięcie i po oddaniu ciepła
    zimne kalafiory. Jakby tam była pompa i jechała dłuższy czas na niskiej
    temperaturze, być może komfort w środku byłby dużo wyższy (długo ciepłe
    kalafiory), a i cop mógłby być całkiem do rzeczy.

    > 700-1000kg raczej

    A na tej przyczepie ile m3? 5 tak jak przyjąłem, czy raczej więcej?

    > Z jakim cop ta pompa wg Ciebie w takiej chałupie przy grzejnikach
    > będzie pracować?

    Jakbyś nabazgrał plan chałupy, zaznaczył strony świata, podał dane na temat
    umiejscowienia okien oraz ocieplenia całości, to można by to wklikać
    w program. Jak się będzie miało wynik to można zobaczyć ile jest kalafiorów,
    ile one mogą dać energii przy danej temperaturze zasilania i można by
    wtedy coś konkretnego powiedzieć.

    L.

  • 25. Data: 2018-01-06 22:07:22
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:00:00 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Specyfika grzania śmieciuchem to duże ilości energii (kalafiory
    > rozgrzewają się do czerwoności) a potem stygnięcie i po oddaniu ciepła
    > zimne kalafiory.

    Nie nie nie
    można spokojnie przez 2/3 doby stałą temperature na kotle utrzymać

    > Jakby tam była pompa i jechała dłuższy czas na niskiej
    > temperaturze, być może komfort w środku byłby dużo wyższy (długo ciepłe
    > kalafiory), a i cop mógłby być całkiem do rzeczy.
    Przy 40-50stC koniecznych na grzejnikach w takich chałupach COP wyjdzie taki że
    inwestycja w PC nie ma kompletnego sensu
    Czystym prądem ekonomiczniej wyjdzie

    > A na tej przyczepie ile m3? 5 tak jak przyjąłem, czy raczej więcej?

    Handlarze twierdzą że 8m3 ale 5-6 dobrze przyjełes;)

    Coś tam stworzę w najbliższym czasie

  • 26. Data: 2018-01-06 22:10:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 21:27:30 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Kris - zrobić OZC, bez tego wszystko to jedynie gdybanie :)

    Na ile wiarygodne oceniasz ozc dla chałupy 40-50 letniej gdzie wiesz z grubsza z
    czego jaest zrobiona ale i tak pewnie większosć parametrów z grubego palucha ssać
    trzeba będzie
    O le np ozc dzisiejsze przewidują mury z pustaka betonowego, fundamenty z kamienia
    zalanego betonem okna pcv wstawione 15-20 lat temu itp

  • 27. Data: 2018-01-06 22:19:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 21:51:26 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Jak bardzo dużo? Na powierzchnię 200m2 chaty to daje dom 12-litrowy,
    > całkiem normalna wielkość jak na starą chałupę.
    > Co do mocy szczytowej to ciężko gdybać bez ozc. Próbowałem
    > wyliczyć średnią.
    Tak naszybko Sąsiad z boku mamy grzeje weglem
    Dom praktycznie bliżniaczo podobny bo w 60tych latach takie właśnie Budyniowe
    stodołki ew kostki w tych terenach budowano
    Sąsiad zeznaje że jak zimy takie jak teraz(czyli brak zimy) to spala 4 tony węgla
    I to się mniej więcej zgadza z tym co mi wychodzi z praktyki wieloletniej: tona węgla
    to mniej więcej równowartość przyczepy drewna
    Przelicz to prosze w przybliżeniu na ekologiczne kWh;)

  • 28. Data: 2018-01-06 22:22:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:10:36 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > O le np ozc dzisiejsze przewidują mury z pustaka betonowego, fundamenty z
    > kamienia zalanego betonem okna pcv wstawione 15-20 lat temu itp

    Mój program ma między innymi takie przegrody:

    - beton z żużla paleniskowego (4 rodzaje)
    - gruzobeton
    - kamienie (np. granit, piaskowiec, w sumie ze 20 rodzajów)
    - mury z luksferów, kamienia łamanego, elementów ściennych OLESZNO-86 trocino
    betonowe i ze 30 innych

    oraz cała kupa innych wesołych pozycji, przypuszczam że coś się dobierze ;P

    L.

  • 29. Data: 2018-01-06 22:28:45
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    betonowe i ze 30 innych

    > oraz cała kupa innych wesołych pozycji, przypuszczam że coś się dobierze ;P
    A to jak tak to ok. Dać radę powinien;)

  • 30. Data: 2018-01-06 22:33:33
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:19:39 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Sąsiad zeznaje że jak zimy takie jak teraz(czyli brak zimy) to spala 4 tony węgla

    W starej, nieocieplonej chałupie? Nie pasuje mi to. Moja ciotka w takiej
    chacie spala 12ton węgla na sezon.

    Najważniejsze jest ocieplenie na ścianach, rodzaj ścian, ocieplenie dachu
    i typ okien. I czy są balkony i jakieś inne udziwnienia. Reszta to już
    tak naprawdę szczegóły :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.