  • 21. Data: 2010-02-28 19:29:31
    Temat: Re: plastyki, miedz, ocynk - jaki materiał na instalacje wodną?
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci
    news:hmebc0$2hjj$1@news2.ipartners.pl...

    > Uzytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Za 600zl mozna kupic 5 zgrzewarek.

    albo same glowice ;-)

    > PEX nie jest zgrzewany tylko zaciskany na uszczelce.

    wiem, to bylo o cenach jak nie zauwazyles..

    pozdrawiam
    Andrzej
    www.hana.com.pl
    .

  • 22. Data: 2010-02-28 20:58:51
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Jesli chodzi o instalcje niepodłogowe to tylko i wyłacznie miedź ,polecam
    szczerze ,z doświadczenia koszt takiej istalacji to 20% wiecej niż inne
    systemy a jesli chodzi o lutowanie to banalna sprawa wystarczy raz zobaczyć
    i samemu można robić ,narzedzia to palnik 100 zł ,parę czyścików,cyna.Gorzej
    jest z zaprojektowaniem porzadnej instalacji centralnego ale tak samo to
    wygląda przy miedzi pexie,plastiku ,uważam że tu warto wziąść człowieka z
    doswiadczeniem .
    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2010-02-28 21:34:45
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Powiedzcie jaki materiał wybrać na instalację wodną, z czego robić?
    >
    > Do tej pory tradycyjnie robiłem wszystko z ruru ocynkowanych, ale wszyscy
    > mówią że to stara technologia, droga i czasochłonna.

    Na instalację wodną plastik PP łaczony przez zgrzewanie. Tani, dobry, w
    normalnych warunkach niezniszczalny na skutek addziaływania wody.
    W przypadku awarii lub konieczności modernizacji bardzo łatwy i wdzięczny do
    wykonania przeróbek. Mało wrażliwy na zamarzanie wody.
    Jeżeli z róznych powodów jest mało miejsca na rury, to PEX, ale to
    technologia nieco trudniejsza, chociaż czy ja wiem? Może tylko ja ją mniej
    lubię.
    O metalu zapomnij - psuje smak wody, wpływa szkodliwie na zdrowie i
    generalnie w normach państw nieco bardziej poukładanych w tej dziedzinie (np
    Niemcy) już są wprowadzane zakazy prowadzenia instalacji wody pitnej w
    systemach metalowych. Zresztą po co przepłacać? Systemy metalowe są 20-50%
    droższe od tych z tworzyw.

    Unikaj jak ognia systemów PCV łączonych przez klejenie (Genova). To bomba
    zegarowa. Po kilku latach tworzywo twradnieje, staje się kruche i trudne do
    naprawiania (cięcie uszkodzonych rur powoduje ich pękanie wzdłużne na skutek
    kruchości materiału)
    --
    Jackare

  • 24. Data: 2010-02-28 21:44:52
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > a zeby gdzies taka rura pekla (plastik czy pex) to jeszcze nie slyszalem,
    > nieszczelnosci jak juz to tylko na zlaczkach

    no to już słyszysz. Na przestrzeni ostatnich 2 lat wykonałem ok 20 napraw
    rur plastikowych PCV w technologii łączonej przez klejenie i dwie naprawy
    PEX-a z końcówkami zaciskanymi. W jednym przypadku powodem uszkodenia były
    ruchy budynku i wydłużenia termiczne rur- jakiś idiota nie dość że zrobił
    ogrzewanie na genowie to jeszcze zatopił ja na sztywno w posadzce bez
    żadnych kompensacji. Po kilku latach gdy materiał skruszał - pierdyknęło
    naraz w 3 miejscach.
    W jednym przypadku powodem uszkodzenia była degeneracja termincza rur
    genowa- do rur do zimnej wody cofnął się kilkukrtonie wrzątek z ogrzewacza
    przepływowego elektrycznego. Materiał zaczął "płynąć", ścianki rury stały
    się cienkie na skutek ciśnienia wodu i pęcznienia rur. Pewnego pięknego dnia
    ciśnienie wody i zapewne uderzenia hydrauliczne rozwaliły rurę i pokazowo
    zalało mieszkanie klienta i jego sąsiada piętro niżej.
    Reszta uszkodzeń powstała na skutek zamarznięcia wody w rurach. W pexach
    rozszczelniło złączki zaciskane i genowę rozrywało.
    --
    Jackare

  • 25. Data: 2010-02-28 22:08:33
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    >O stali zapomnij, to historia. Droga, trudna i pracochłonna, brzydka itd,
    >itp.
    > Plastik klejony np. Genova jest najtańszy i najprostszy ale podatny na
    > pękanie, więc jest jakieś tam ryzyko zalania.
    > Plastik zgrzewany ma jedną tylko wadę - trzeba kupić lub pożyczyć
    > zgrzewarkę i poćwiczyć kilka łączeń "na boku".
    są sytuacje gdy trzeba mieć dwie zgrzewarki i zrobić ładnie lub zrobić
    brzydkiego babola ;)

    > Co do miedzi to sie nie wypowiadam, bo nie mam doświadczeń, ale wydaje mi
    > się, że nie jest warta swojej ceny.

    O genowie się nie będę wypowiadał bo to kicha- droga i do dupy.
    System z PP przede wszystkim nie jest urodziwy i wymaga stosunkowo dużo
    miejsca do prowadzenia - rura + otulina która zapewnia kompensację wydłużeń
    i ochronę przez ruchami budynku, chyba że mówimy o prowadzeniu pionu w
    szachcie to nie ma tematu. Wszystkie złączki z gwintami są duże - wymagają
    odpowiedniego montażu i zabezpieczenia.
    Prowadzenie długich odcinków rury w posadzkach wymaga wykonywania
    kompensatorów wydłużeń - nie jest to nic wielkiego ale trzeba o tym
    pamiętać.Alternatywą o małej wydłużalności jest PP stabi ale jest on drogi -
    niewiele tańszy od miedzi i inaczej się go obrabia.
    Miedż jest ładna i zgrabna. Jako metal głośniej pracuje z wodą niż plastiki
    które tłumią szumy przepływu. Miedź jest narażona na korozję
    elektrochemiczną przy pracy z przyborami stalowymi. Siła i szybkość korozji
    zależy od parametrów wody i kierunku jej przepływu.
    PEX jest niewdzięczny do gięcia - trzeba to umieć robić i mieć sprzęt do
    tego (sprężyny). Wciąganie pexu w otuliny też jest upierdliwe.
    Każdy system można spieprzyć:
    - w PP łatwo zrobić kryzy blokujące przepływ powstające na skutek zbyt
    długiego lub zbyt gorącego grzania
    - w Cu trzeba starannie lutować połączenia, nie dopuścić do możliwości
    skażenia wody sładnikami pasty lutowniczej lub topników, trzeba izolować
    rury od kontaktu z materiałami mineralnymi (gips, cement) bo mogą szybko
    korodować, trzeba znać zasady zapobiegania korozji elektrochemicznej
    - w Pex-ach łatwo o złamanie rury przy jej gięciu, błędy przy zaciskaniu
    końcówek, błędy przy montażu końcówek na rurze (brak kalibratora, montaż na
    sucho itp)
    --
    Jackare

  • 26. Data: 2010-03-01 07:00:07
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jackare <j...@i...pl> wrote:

    > są sytuacje gdy trzeba mieć dwie zgrzewarki i zrobić ładnie lub
    > zrobić
    > brzydkiego babola ;)

    Z własnego doświadczenia moge napisać, że o wiele bardziej od dwóch
    zgrzewarek przydaje się trzecia ręka, a jeszcze lepiej ze dwie
    dodatkowe (instalację robiłem sam) :-)
    W każdym razie wydaje mi się, Że do amatorskiej w zasadzie
    jednorazowej akcji jedna zgrzewarka wystarczy, tylko czasami trzeba
    się trochę nakombinować i DOKŁADNIE przemyśleć sam moment
    zgrzewania: jak podejść zgrzewarką, jak przytrzymać rury itp.

    J.

  • 27. Data: 2010-03-01 07:52:07
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    > Plastik.

    Ale jaki, który bo widze że jest ich kilka rodzaji.
    Jakiej firmy brać a na jaką uważać? Bo też jest ich wiele.
    Rury można rozwijać z rolki, czy proste odcinki się łączy?

    A do ogrzewania podłogowego jakie ruru, jaki materiał?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 28. Data: 2010-03-01 07:53:23
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 28 Lut, 12:51, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > mówią że to stara technologia, droga i czasochłonna.
    >
    > Możecie owiedzieć jakie istalacje macie, jak sie je układało- układa i ile

    plastik zgrzewany.

    choc z drugiej strony rury ocynkowane tez nie sa zle. Jak bedziesz
    wiercic w scianie to plastik razdwa przewiercisz a stali juz tak latwo
    nie.

  • 29. Data: 2010-03-01 07:55:53
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    > w domu (20 letni) mam PEX zaciskowy na WU

    co to znaczy WU
    > ogrzewanie plastik zgrzewany zbrojony
    to jest ogrzewanie podłogowe?

    > PEX zajmuje mniej miejsca niz plastik zgrzewany i ma ta zalete ze jest
    > bardzo elastyczny i malo zlaczek idzie,

    Czyli można go kupić ze szpuli tak?
    A mniej miejsca czemu, czy chodzi o rure czy same złączki?

  • 30. Data: 2010-03-01 07:58:23
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    > Próba ciśnieniowa obowiązkowa, zwłaszcza jak instalacja ma iść w wylewki,
    > sprzęt do wykonania próby kosztuje sto parędziesiąt złotych.

    No właśnie a jaki sprzet do tej próby ciśnienieowej, co potrzebne bo nic nie
    moge znaleść
    Jak to sie robi?

    No i jakie rury powinno się dawać jeśli to ma iść w wylewki? (ogrzewanie
    podłogowe i c.w.u)