  • 301. Data: 2012-07-07 19:43:21
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-07-2012 o 11:26:14 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > drogi kolego...
    >
    > podobnie bzdurne jest zalecenie aby instalacja przy kotłach grzewczy
    > była zrobiona ze stali albo miedzi prawda?
    A co nie jest bzdurne? kidy to zalecenie powstało? czy wtedy już istniał
    PEX? jaką temp osiąga woda w układzie otwartym? jaką temp wytrzymuje PEX?
    Odpowiedz sobie i sam zobaczysz że pex-em można łączyć, MOŻNA, każdy
    robi jak chce, akurat rura stalowa tania jest, miedź już niekoniecznie,
    jak trzeba pociągnąć 30m do kolektora rury to można się poważnie zastanowić
    tym bardziej jak się tanio robi, kolektor jeden czy dwa, zbiornik
    duży szans na przegrzanie nie ma.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 302. Data: 2012-07-08 00:16:57
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Dnia 02-07-2012 o 07:54:28 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    >Jest UPS, poza tym już widziałem mały falowniczek zasilany z baterii
    >słonecznej,
    >świeci słońce jest prąd, pompa/y się kręcą, nie ma to stoją :)

    Na czas ostatnich upalow wywiozlem wiekszosc mojej rodziny w postaci trojki
    moich dziedzi na wies, na caly tydzien.
    Sterownik dopuszcza maksymalna temp. w baniaku 85C, po jej osiagnieciu
    wszystko staje. Kiedy przyjezdzalem z pracy w baniaku 85C, latwo domyslec
    sie dlaczego. Przez ostatni tydzien, a podejzewam, ze nie jedyny nic nie
    wybuchlo. Mam prawde mowiac gdzies te cuda na kiju. Jak ktos chce celebrowac
    sobie instalacje to ma przeciez wybor, ja mam inne priorytety w zyciu.

    >Ale zauważ że to jest awaria z prawdopodobieństwem bliskim zeru,
    >prędzej ci grad rozwali kolektor a ostatnio to częste

    Mysle, ze przez ostatni tydzien kolektory gotowaly sie na dachu od wczesnych
    godzin popoludniowych. Co bedzie kiedy wyjade na urlop na tydzien z czala
    rodzina? Wtedy nie bedzie wogole odbioru wody. To wcale nie jest jakas
    ekstremalna sytuacja, a z blandeka po dachu ani mysle latac.

    >Zdradzę ci tajemnicę, dla ciężkodostępnych miejsc się nie robi tam
    >odpowietrzników tylko dodaje trzecią cienką rurę w dół i nią odpowietrza
    >kolektor.

    To nie jest dobry pomysl, bo nigdy nie wiesz, czy w rurce jest wlasciwy
    glikol, czy za nim jest jeszcze powietrze. Instalacja ma stosunkowo mala
    pojemnosc, wiec kazda szklanka upuszczonego glikolu moze ja rozregulowac
    cisnieniowo.

    Pozdro.. TK

  • 303. Data: 2012-07-09 16:08:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > A no wlasnie.
    > Ja tu widze taki myk: odzyska sie polowe tego co "biora" wentylatory, bo
    > jeden wywiewa, czyli strata. Druga sprawa, to w sezonie grzewczym owszem
    > tak, ale pozostale pol roku to czysta strata, a wrecz podgrzewanie
    > powietrza.

    Masz rację, w lecie po stronie minusów dochodzi ogrzewanie powietrza.

    > O ile czegos nie pomylilem to na wentylatorze wywiewnym caly rok mamay
    > strate, a na nadmuchowym bilans wyjdzie na zero.

    Zgodnie z logiką powinno być tak: (ale podobno są modele gdzie jest inaczej)

    dom -> filtr -> wentylator -> rekuperator -> wyrzutnia
    dom <- rekuperator <- wentylator <- filtr <- czerpnia

    Dzięki temu do wentylatorów i do rekuperatora zawsze trafia czyste powietrze
    przez filtry.
    Jeśli chodzi o ciepło to wentylator nawiewny dostarcza je bezpośrednio, a
    wywiewny oddaje swoje ciepło rekuperatorowi.

    Więc odzyskamy praktycznie całe ciepło (całe z jednego wentylatora i [całe *
    sprawność] z drugiego, ale zależy na na tym cieple tylko w sezonie grzewczym
    i zwykle jest to ciepło dwa razy droższe niż to pochodzące z CO - stąd 25%.

    > Ja za prad place ok. 200zl/mies. Moj brat w mieszkaniu 60zl i to jest
    > podobno duzo. Nie mam pojecia skad takie roznice.

    Bardzo często jest to komputer. 350 W przez 12 godzin na dobę to 126 kWh
    czyli jakieś 60zł / miesiąc.

    > [złośliwość on]
    > Przy okazji czy właściciele podłogówek doliczają koszt pracy pomp do oceny
    > opłacalności :-)
    > [złośliwość off]

    > Tak i nie. Generalnie dzisiejsze systemy pracuja ciagle. Kociol
    > praktycznie caly czas mierzy temp. wody w instalacj, no chyba, ze ktos
    > przelaczy sie na termostat pokojowy. I o ile instalacja moze pracowac na
    > jednej kotlowej pompie to podlogowka nie generuje zadnych dodatkowych
    > strat.

    W przypadku jednej pompy zgoda - koszty nie wzrosną.

    > Niestety dodatkowa pompa.

    Pompka :-) Wymagany przepływ minimalny.
    Dla porównania w przypadku tradycyjnego rurowego GWC potrzebny jest
    dodatkowy (albo mocniejszy wbudowany) wentylator

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 304. Data: 2012-07-10 09:17:48
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > wybuchlo. Mam prawde mowiac gdzies te cuda na kiju. Jak ktos chce
    > celebrowac sobie instalacje to ma przeciez wybor, ja mam inne priorytety w

    To ja ci opiszę co mi się przytrafiło.
    W niedzielę wieczorem wyłączyłem z gniazdka sterownik solarów wraz UPSem bo
    mieliśmy bardzo duże wyładowania atmosferyczne. Zawsze tak robię że wyłączam
    w domu wszystko z prądu i z gniazdek antenowych przy birzy. No ale tym
    razem, pierwszy raz mi się to zdażyło, że zapomniałem po burzy ponownie
    włączyć sterownik solarów. Przypomniałem sobie o tym dopiero grubo po
    jedenastej rano jak wszedłem do kotłowni i jak zauważyłem że jakoś tak cicho
    było bez odgłosu pracującej pompy. Włączyłem sterownik i patrzę a co
    wyświetla a ten wskazuje temperaturę 142stC. Zdziwiłem się trochę że tak
    mało. Po chwili pompy ruszyły. Sterownik rusza od najwolniejszych obrotów
    totez na początku przepływ był znikomy. Początkowo temperatura wzrosła
    nieznacznie i oscylowała przez kilkanaście sekund wokół 150stC, po czym
    znów zaczęła rosnąć. Przy 160stC zaczęło głośno stukać w instalacji,
    temperatura nadal rosła ale już coraz wolniej, wyszedłem na chwilkę na
    podwórko do kolektora sprawdzić czy wszystko ok. Niczego nie zauważyłem
    podejrzanego więc wróciłem, Stwierdziłem że to zawór zwrotny domykał się
    gwałtownie przy gazowaniu glikolu w rozgrzanych rurkach kolektora co
    powodowało gwałtowne cofanie się cieczy i stukał grzybek zaworu zwrotnego.
    Temperatura zaczęła opadać. Dodam że ciśnienie w instalacji cały czas
    wynosiło tylko nieco ponad roboczą wartość bo około 2,5bar więc nieczego
    złego typu bomba czy wyciekanie przez zawór nadciśnieniowy się nie
    spodziewałem. Zarówno naczynie wzbiorcze jak i cały zestaw rur i osprzętu
    na powrocie były cały czas zimniutkie. Z zaworu nadcisnieniowego nie uszła
    ani kropelka płynu. Tylko rury na zasilaniu się rozgrzewały. Gdy strzelanie
    w rurach ustapiło, nagle jak z procy wyskoczyła temperatura mierzona na
    zasilaniu wężownicy tuż przy wejściu do zbiornika. Widocznei glikol powrócił
    do stanu ciekłego i nadeszła gorąca fala wrzątku. Termometr na zasilaniu
    wężownicy jest wskazówkowy do max 120stC ale że nie ma kołka ograniczającego
    to wskazówka obróciła się aż do +10stC. Dalsze obserwacje już mi się
    znudziły i wyszedłem z kotłowni. Po około godzinie ponownie sprawdziłem czy
    wszystko jest OK.
    Jak widac nic złego się nie stało ale powiem że z tymi głośnymi stukami to
    się pierwszy raz spotkałem. Jedno jest pewne izolacja termiczna rur musi być
    z dobrego materiału bo inaczej przy takich sytuacjach by się stopiła.

    Marek

  • 305. Data: 2012-07-10 09:22:21
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Dnia 02-07-2012 o 10:09:04 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    >MAreczku powiedz mi po co ci 2 bary w solarze? jemu do pracy wystarczy
    >0,1-0,2 bara wtedy glikol ni będzie wrzał w 120 tylko w 95 (strzelam bo
    >nie mam jego charakterystyki).

    Gdzieś mam jakies dane i było napisane że przy 2 barach temp wrzenia to coś
    około 145stC.
    0,1-0,2bar to za mało nie tylko z powodu częstego gotowania glikolu ale z
    uwagi na kawitację.
    Te 1,5-2 bary to musi być.

    Marek

  • 306. Data: 2012-07-10 10:10:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zgodnie z logiką powinno być tak: (ale podobno są modele gdzie jest
    > inaczej)
    >
    > dom -> filtr -> wentylator -> rekuperator -> wyrzutnia
    > dom <- rekuperator <- wentylator <- filtr <- czerpnia

    O ile jest rekuperator. Montowanie samych wentylatorow, jako alternatywy dla
    grawitacji takiej mozliwosci nie daje.

    Pozdro.. TK

  • 307. Data: 2012-07-10 10:34:45
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To ja ci opiszę co mi się przytrafiło.
    > W niedzielę wieczorem wyłączyłem z gniazdka sterownik solarów wraz UPSem
    > bo mieliśmy bardzo duże wyładowania atmosferyczne.

    Ha, wlasnie wczoraj w nocy zrobilem to samo. :-)
    W nocy burza, wiec wylaczylem wszystko. Wczoraj godzina 13 przypomnialem
    sobie, ze solar wylaczony. Dzwonie do domu zeby wlaczyli. Na manometrze
    niecale 4 bary, temp. kolektora 120C, ale u mnie pompa nie ruszy przy takich
    temp. 120C to gora kolektora prozniowego, plaskie sa pod spodem, jako
    pierwsze w obiegu, wiec temp. plaskich napewno byla znacznie wyzsza. Po
    poludniu pokazaly sie chmury i lekki deszcz, wiec kolektor ruszyl dopiero po
    14, ale i tak na koniec dnia woda w baniaku miala blisko 80C. Moj sterownik
    nie dopuszcza do zalaczenia pompy kiedy glikol odparuje, choc musze
    popatrzec jakie mozliwe sa temp. startu. W kazdym razie to juz kolejny raz,
    kidy nic sie nie dzieje. Nie ma zadnego stresu.

    Pozdro.. TK

  • 308. Data: 2012-07-10 10:49:26
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > 80C.

    > Moj sterownik nie dopuszcza do zalaczenia pompy kiedy glikol odparuje,

    Jeżeli tylko temperatura w zbiorniku nie przekracza zadanej maksymalnej to
    czemu nie?

    Marek

  • 309. Data: 2012-07-10 12:32:25
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Jeżeli tylko temperatura w zbiorniku nie przekracza zadanej maksymalnej to
    > czemu nie?

    Musze popatrzec w ustawieniach, ale zdaje sie, ze ma nie tak wysoka max.
    temp. pracy kolektora, rzedu 140C, ale nie jestem pewny.
    Mysle tez, ze puszczenie glikolu ponad 100C cieplejszego do wezownicy moze
    nie byc dobrym pomyslem.

    Pozdro.. TK

  • 310. Data: 2012-07-10 12:41:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > temp. pracy kolektora, rzedu 140C, ale nie jestem pewny.
    > Mysle tez, ze puszczenie glikolu ponad 100C cieplejszego do wezownicy moze

    O wężownicę martwiłbym się najmniej. Przecież ona cała w wodzie zanurzona
    jest. A jak grzejesz wodę grzałką że aż bąbelki lecą to się nie boisz? A
    grzałka to ma dopiero cieniuchną ściankę.

    Marek