  • 191. Data: 2012-06-30 02:25:16
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > ostanio wymienialiśmy cewkę elektrozaworu w kotle kondesacyjnym Dedietrich
    > 130 kw i cewka ksoztowała kilak tysiecy tylko 300 zł mniej niż cały zespół
    > gazowy. Najpierw myślałem ze to pomyłka ale potem okazało sie że niestety
    > prawda.

    Nie wierzę. Daj linka do tej cewki.

  • 192. Data: 2012-06-30 10:35:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > 4CX250 wrote:

    > Nie wiem dlaczego ale wytyczne projektowe dla kotłwni są takie że moc sie
    > dobiera tak aby zapewnić odpowiedni komfort z pewnym naddatkiem.
    > Efektywnie o mocy decyduje zapotrzebowanie na CWU bo jest zwykle znacznei
    > wyższe niż na CO.

    Marek, ale pewnie zauwazyles, ze kociol przy najmniej w domu jesli pracuje
    na pelnej mocy to czas ten jest calkowicie pomijalny?
    Dobieranie kotla pod CWU, niepracujacego niemal nigdy z pelna moca to jakas
    bzdura. Ktos cos takiego pierdykna lata temu i sie powtarza bez sensu.

    Pozdro.. TK

  • 193. Data: 2012-06-30 10:39:03
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-06-2012 o 20:25:11 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > nie do końca...
    >
    > Solary w normalnej eksploatacji też moga sie przegrzać (gdy nie ma gdzie
    > odbierać już ciepła) wtedy automatyka wyłacza pompę. Nic sie strasznego
    > nie dzieje kolektor sie nagrzewa do temperatury stagnacji, miedzi czy
    > stali nic sie nie stanie alupex odleci...
    Powiem delikatnie że pinkolisz, ktoś kiedyś X lat temu jak podłączał
    pierwsze
    solary to podłączył czym miał pod ręką czyli miedzią, bo stalą było
    trudniej,
    PEX-a wtedy nie było, było jakieś marne pcv ale ono się nie nadaje, i tak
    zostało, wszyscy tylko miedź do solarów i nic więcej, a to jest bzdura.
    Po 1 temp stagnacji jest tylko wew kolektora, zamienia glikol w parę ale
    tylko w kolektorze, już na złaczu temp spada do 90st i tam już jest płyn a
    nie para,
    poza tym dopuszczanie do pracy w stagnacji jako normalnego stanu kolektorów
    jest błędem, stagnacja niszczy glikol. Normalnym stanem kolektora powinna
    być
    max temp 90st wtedy nic się nie dzieje, a nadmiar ciepła można wpuścić np
    w podłogówkę.
    Ciepła tego będzie niewiele, podłoga nawet tego nieodczuje, do tego ups
    aby nam to zawsze działało i mamy bezpieczną instalację.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 194. Data: 2012-07-01 02:04:03
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 30 Cze, 10:39, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > tylko w kolektorze, już na złaczu temp spada do 90st i tam już jest płyn a

    Oj...
    Niedawno temu byłem przy instalacji, która puszczała parę glikolu z
    separatora powietrza założonego przy zasobniku. Musiałem go zakręcać
    kluczem bo nie dało się dotknąć.

> [...]
    > być
    > max temp 90st wtedy nic się nie dzieje, a nadmiar ciepła można wpuścić np

    Albo w basen.

  • 195. Data: 2012-07-01 10:47:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > Dobieranie kotla pod CWU, niepracujacego niemal nigdy z pelna moca to
    > jakas bzdura. Ktos cos takiego pierdykna lata temu i sie powtarza bez

    z tego co widzię to w trybie podgrzewania ciepłej wody kotły pracują zwykle
    z pełną mocą przyjmniej tak gdzie robiłem kotłownie albo tam gdzie kotłownie
    były wykonane prawidłowo.

    jeśli tego nie robią to zwykle z tego powodu że jakiś mondrala zrobił
    łądowanie zasobnika długimi rurkami 15mm i tutaj pojawia sie problem
    projektowania albo sesnownego instalatora...

    warto czasem sprawdzić ile da sie przepchnąc ciepła (energii) przez
    okresloną średnicę rury. Nie można i nie da sie w nieskończoność zwiększać
    predkości czynnika w rurach. Jest to zarówno nieekonomiczne (duża moc pomp)
    jak i szkodliwe (wymywanie miedzi na zakrętach).

    co z tego że rurownica w zasobniku ma moc nominalną 25kW co z tego że ktoś
    kupił kocioł 24kW jak rurki są w stanie przeżucić maksymalnie 10 kW.

  • 196. Data: 2012-07-01 10:53:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

    > Nie wierzę. Daj linka do tej cewki.

    Kurcze musiałbym teraz szukać...

    wiesz mnie to też zszokowało... nawet grzebałem po sklepach z automatyką
    przemysłową bo cewka wyglądała jak typowe cewki do elektrozaworów, ale
    okazało sie że nie pasowała średnica wewnętrzna.

  • 197. Data: 2012-07-01 10:59:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

    > Do napełnienia dużej wanny , takiej ze 170 litrów, do pełna
    > potrzebuję 50 litrów wody o temperaturze 60 - 70 stopni, reszta
    > zimna. Skąd to wiem. Bo mam bojler 50 litrów. Inna sprawa że on ma
    > grzałki 4,5 kW i przy prysznicu działa prawie jak ogrzewacz
    > przepływowy.

    po pierwsze to nagrzewanie zasobnika do takiej temepratury jest skranie nie
    ekonomiczne, przy tak duzej temperaturzę masz znaczne straty ciepła.

    a mocą 4.5kW to sobie możesz przepływowo ręce umyć w umywalce

> [...]
    > stopni mam do wykorzystania 48 litrów wody o tej temperaturze a nie
    > jak w przypadku gównianych bojlerów ze stu litrów pojemności tylko
    > 40 ma określoną temperaturę a potem coraz zimniejsza woda leci. Ty te
    > normatywy to chyba sam wymyśliłeś. Normalny dorosły człowiek ma
    > objętość w granicach kilkudziesięciu litrów. Ja tak z 90 litrów. To
    > jak do wanny wchodzi 180 litrów to logiczne że nie można do niej
    > nalać 180 litrów i jeszcze wejść. Bo się doda przeleje. A grubas jak
    > się ułoży w wannie to doleje 5 litrów i ma wody po szyję. Gościu co

    chciałem zauważyć drogi kogutku, że:

    poza wlaniem wody trzeba sie jeszcze umyć
    podczas kąpieli wodą stygnie i zwykle dolewa sie ciepłej wody do wanny.

    jeśli wody masz na styk to prawdpoodobnei po kąpieli będziesz sie płukał w
    lodowatej wodzie.

    bojler 80 litrów to na styk starcza dla dwóch osób na solidny prysznic z
    myciem głowy oraz umycie zębów. Z praktyki drogi kolego.

  • 198. Data: 2012-07-01 11:07:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > Do gorącej na takie same ciśnienia. Do pary też na ciśnienia wiele
    > razy wyższe niż mogą wystąpić w typowej sprawnej instalacji w domu. Z
    > dopuszczeniem do wody pitnej też mają. Tanie nie są ale i drogie też
    > nie. Na pewno tańsze od miedzi. Tylko z Twojego punktu widzenia jak
    > tu przytulić kasę za montaż. Jak się ujebiesz z cięciem i
    > gwintowaniem stalowych rur to klient widzi że się napracowałeś. A
    > przy gumowych podstawowe narzędzia to scyzoryk i śrubokręt. W Polsce
    > klient za pot płaci a nie za efekt. A ten co robił i się nie narobił

    super... musisz założyć firmę instalacyjną...

    masz rację,
    będziemy teraz robić instalację łączone węzami gumowymi skręcanymi na
    opaski...

    a co cen sprawdź może ile kosztuje pożadny zwykły kompletnie nie odporny na
    gorącą wodę zbrojony wąż ogrodowy 1/2"

    i zastanów sie ile bezie ksztował podobny wąż zbrojony o tej samej średnicy
    z dopuszczeniem do glukolu.

  • 199. Data: 2012-07-01 11:10:27
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-07-2012 o 02:04:03 Piotr Boncza <p...@g...pl>
    napisał(a):

    > Oj...
    > Niedawno temu byłem przy instalacji, która puszczała parę glikolu z
    > separatora powietrza założonego przy zasobniku. Musiałem go zakręcać
    > kluczem bo nie dało się dotknąć.
    No ale to oznacza że sterownik nie wyłączył pompy przy 95st i przepchał
    parę do instalacji, taki stan jest dla niej b.niebezpieczny.
    Pompa powinna być wcześniej wyłączona tak aby para była TYLKO w kolektorze,
    wtedy jest jej niewielka ilość i ten wzrost ciśnienia kompensuje naczynie
    wyrównawcze, jak pompa się nie wyłączy to cała instalacja napełnia się parą
    i co się wtedy może stać można sobie wyobrazić.

    > Albo w basen.
    Basen mam mało kto, a podłogówkę prawie każdy nowy dom.

  • 200. Data: 2012-07-01 11:16:22
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-07-2012 o 10:53:22 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przemysłową bo cewka wyglądała jak typowe cewki do elektrozaworów, ale
    > okazało sie że nie pasowała średnica wewnętrzna.

    Też miałem taką ciulatą cewkę w valiancie 2 lata temu spaloną, nie
    dodstania
    albo za chore pieniądze, przewinąłem i chodzi jak nowa :)
    JAk ktoś ma takie problemy to pisać na priva, pomogę, przewinę :)
    --
    Pozdr
    JanuszK