  • 91. Data: 2012-06-28 13:37:08
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Czyli materiały to w sumie grosze... Zastanawiam się czemu firmy żądają
    > tak astronomicznych sum za wykonanie instalacji.

    Bo nie ma konkurencji - to ciągle niestety mało popularna instalacja. W
    projektach gotowych rzadko się ją spotyka, a jak nie ma projektu to inwestor
    myśli, że to nie wiadomo jaki kosmos i płaci firmie tyle ile zażąda.

    > Gdzie kupowałeś materiały?

    Nie wszystkie już kupiłem, ale te co kupiłem to albo na allegro albo w
    sieci. Ceny w lokalnych hurtowniach były abstrakcyjne, a w supermarketach
    jeszcze wyższe.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 92. Data: 2012-06-28 13:56:26
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Co do cen gazu to na rynkach światowych od paru lat spadają. Wszystko za
    > sprawą gazów z łupków w USA które z największego importera stało się
    > eksporterem. Arabowie już nie wiedza gdzie swój gaz sprzedawać więc jak
    > tylko skończymy polski terminal do odbioru skroplonego gazu ceny IMO
    > spadną. Nawet jeśliby ceny gazu dalej rosły w takim tempie jak rosną to
    > zarobki rosną szybciej więc mnie to nie boli.

    Wspomnij tedy moje słowa "Mylisz się bardzi i łudzisz tylko"

    > No i wreszcie gdyby nastąpił jakiś kataklizm np. UE zabroni ogrzewania
    > gazem bo ją przekona lobby górnicze :-) ot taki czarny scenariusz to
    > zawsze mogę zamontować pompę ciepłą z kolektorem pionowym i z niej
    > napędzać moje przewymiarowane grzejniki.

    I znów najgorsze z możliwych rozwiązań. Czyli jednak zakładasz że kiedyś
    będziesz zmuszony odejść od gazu ale uparcie tkwisz że nie chcesz podłogówki
    bo nie.

    > Nie będzie to tak tanie jak podłogówka, ale też nie będzie zabójczo
    > drogie.

    Założę się że przy tych przewymiarowanych grzejnikach ta pompa ciepła zwróci
    się po 400tu latach.

    Ale nadal nie zdradziłeś jakie to temperatury, tak, oraz jakim kotłem chcesz
    grzać.

    > Poszukaj w archiwum postów Piotra Bonczy sprzed wielu lat. On tu kiedyś
    > niósł kaganek oświaty w tym względzie mnie się nie chce, ale w skrócie:
    > zbliżę się i to mocno. Kocioł będzie pracował za wyjątkiem kilkunastu dni
    > w roku gdy są największe mrozy i tylko wtedy jego sprawność spadnie o te
    > 10%.

    Żebyś się nie zdziwił. To jakiej wielkości sa te grzejniki? Zajmują całą
    powierzchnię ścian? Przecież tu właśnie liczy się powierzchnia wymiany
    ciepła. Policz dokładnie, powierzchnia pokoju, aby ją ogrzać robisz na całej
    powierzchni podłogi grzejnik typu podłógówka.
    A ty chcesz to zastąpić większym grzejnikiem pod oknem uważając że to niemal
    to samo.

    > Oczywiście nie, ale solar się też za darmo nie stworzy. Chodzi o to, że
    > kocioł wtedy też będzie miał najwyższą sprawność,

    U ciebie nie - ty będziesz grzał grzejniki a to ci nie pozwoli zbliżyć się
    do najwyższej sprawności kotła.

    >więc jeśli chodzi o rachunek zysków i strat to należałoby się bardziej
    >zainteresować dogrzewaniem w największe mrozy.

    To ci już też wyjaśniłem paradoks z mrozem i słońcem. No ale ty będziesz
    montował solary na dachu na zachód albo na wschód i pod nieodpowiednim kątem
    więc to logiczne że w taki mroźny zimowy dzień nie zda egzaminu.

    > No właśnie i od tego powinniśmy zacząć dyskusję :-)

    A nie zaczęliśmy? Od początku ci tu każdy odpisuje że to nie ma sensu takie
    założenie jakie wybrałeś.

    > Ciekawostka znam osobiście jeden przypadek, gdy montaż solarów nie zwróci
    > się nigdy, a inwestor z pełną świadomością je zamontował :-) Dom na wsi,
    > drewno z własnego lasu, CO zasilane piecem na wszystko (w praktyce drewno
    > + węgiel) i ten sam piec zasila wężownicę w zbiorniku CWU. Jedynym
    > argumentem za solarami była wygoda - aby w lecie nie trzeba było co dwa
    > dni rozpalać pieca na godzinę. W zimie to nie ma znaczenia bo w piecu i
    > tak się pali.

    Czyli jednak uzasadnienie znalazł - Wygoda się to nazywa.

    > Tak wiem, można zamontować boiler elektryczny, ale inwestor wolał
    > zainwestować raz niż płacić co miesiąc więcej za prąd.

    No właśnie, być może przekrój przewodów nie pozwalał na zainstalowanie
    grzałek o dużej mocy i nie chciał inwestować w zmianę w instalacji
    elektrycznej.

    Marek

  • 93. Data: 2012-06-28 14:02:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:

    > Ale Maniek ma rację, bo są rurki dobre i jakieś badziewia chińskie,
    > kruche i za razem niebezpieczne. Nie wyobrażam sobie co by się stało
    > gdyby glikol o temperaturze powyżej 70stC wystrzelił z pękniętej rury
    > prosto w kogoś przypadkowego. Ciężkie obrażenia.

    ale przecież ma być tanio więc należy kupić najtańśze rurki chińskie tylko
    dwa razy wiećej :)

    te które ja mam to są rurki sprzedawane przez havalexa, można je wyginać i
    nie pękają, oczywiscie jak jakiś matołek będzie rurkę wyginał w jednym
    miejsu kilka razy w różne strony to materiał póści bo taka jest natura
    metali że jak sie je wygina to pękają. Elementarne drogi watsonie :)

    > No ale jak pęknie gdzieś w środku to jak złączkę dasz, przecież
    > kielich trzeba jakoś zarobić a tu podejścia nie ma, więc tylko
    > rozebrać i wyciągnąć o ile się da.

    no i tutaj wazelina dla tego systemu złączki sie lutuje do rurki stalowej a
    nie kielichuje.

  • 94. Data: 2012-06-28 14:05:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:
    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli materiały to w sumie grosze... Zastanawiam się czemu firmy
    > żądają tak astronomicznych sum za wykonanie instalacji.

    bo trzeba to zamontować... :)

  • 95. Data: 2012-06-28 14:06:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > W projektach gotowych rzadko się ją spotyka, a jak nie ma projektu to
    > inwestor myśli, że to nie wiadomo jaki kosmos i płaci firmie tyle ile

    ja zaś mam wrażenie że ceny rynkowe są absurdalnie niskie za nakład pracy
    który trzeba włożyć w układanie wentylacji

  • 96. Data: 2012-06-28 14:11:44
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > no i tutaj wazelina dla tego systemu złączki sie lutuje do rurki stalowej
    > a nie kielichuje.

    Mareczku, to że ty czegoś nie widziałeś, nie znaczy że nie istnieje. Ja mam
    na myśłi coś takiego
    http://www.thermasklep.pl/oferta/grupa/1/6/7/Flexale
    n-HT-Solar-Light
    Nakłada się mosiężną końcówkę, potem pierścień i urządzonkiem w prosty
    sposób wygina koniec rurki na kształt kielicha do tego pierścienia. Mam
    solary czymś takim połączone ze sobą, takie krótkie odcinki przez co
    połączenie jest elastyczne a w kotłowni podejścia do naczyń wzbiorczych z
    takich rurek mam. Wszystkie oczywiście kielichowanem w rozmiarze 3/4" są. Do
    tego uszczelki silikonowe do glikolu i włala. Żadnego pieprzenia z
    lutowaniem. Lutowanie też ma wady bo osłabia materiał przez to że trzeba go
    rozgrzać a tu ścianka tych rurek cieniutka.

    Marek

  • 97. Data: 2012-06-28 14:13:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > Stawiam na to, ze solary maja sie nie oplacac z zalozenia.

    no też to zawsze klientom tłumaczę i wyliczam.

    zasobnik i tak trzeba kupić więc w koszcie trzeba liczyć tylko różnicę
    między mneijszym a większym soalrnym.

  • 98. Data: 2012-06-28 14:21:14
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Tu masz dokładnie co mam na myśli
    http://allegro.pl/rura-karbowana-solarna-16mm-nierdz
    ewka-waz-solarny-i2423155365.html

    nawet wyjaśnili prosto jak zrobić ten kielich na końc i to bez urządzenia.
    Tu zamiast dedykowanego narzędzia zastosowano zwykły nypel z płaskim czolem.

    Marek

  • 99. Data: 2012-06-28 14:29:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:

    > Mareczku, to że ty czegoś nie widziałeś, nie znaczy że nie istnieje.
    > Ja mam na myśłi coś takiego

    widziałem i stosowałem jak ty jeszcze z gaciami w zębach latałeś :)

    ta rura wbrew pozorom nie jest wynalazkiem z wczoraj...

    jedyna wada tego systemu to wąski brzeg i problemy z podłączaniem do
    zwykłych króćców 3/4"

    gwint musi mieć płaską szeroką powierzchnie, na zwykłych złączkach czy nawet
    przedłużkach mosiężnych uszczelki lubią sie scinać i zwijać. Te końcówki
    lutowane mają szeroką bazę dla uszczelki i można je przykręcać nawet do
    stalowego nypla 3/4.

  • 100. Data: 2012-06-28 14:37:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:
> [...]
    >
    > nawet wyjaśnili prosto jak zrobić ten kielich na końc i to bez
    > urządzenia. Tu zamiast dedykowanego narzędzia zastosowano zwykły

    i to jest wada tych połączeń... dobrze sie łaczą ale włąśnei z gwintami
    które wyglądja jak ten nypel.

    niestety w czasach oszczędności króćce 3/4 mają zwykle 3 milimetry gubości
    (poza złaczkami tece) i jeszcze na ostro fazowany brzeg.