  • 31. Data: 2020-12-18 00:09:52
    Temat: Re: rozbudowa PV
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.12.2020 23:33, mr.Jones wrote:

    > To się nazywa: wprowadzanie zakłoceń do sieci i za to jest ban ze strony
    > energetyki.
    > Czytać Panowie umowy i warunki szczegółowe świadczenia usługi przesyłowej.
    > Ale w przypadku takich pomysłowych Dobromirów najpierw sąsiedzi przychodzą
    > wyregulować zakłócenia za pomocą nożyc albo butelek z benzyną :-)

    To też nie tak.

    Jak masz założyć na firmę to będą ci liczyć moc bierną pojemnościową od
    pierwszej wyprodukowanej kVArh.

    Wyjaśnię, bo nie każdy to rozumie.

    Przykład:
    Nie masz paneli i ciągniesz 10kWh i oddajesz 1kVArh, no bo masz
    zasilacze impulsowe i falownik w klimatyzacji. Czyli 10:1 czynna:bierna.

    Teraz instalujesz panele i zaczynasz pompować energię czynną do sieci,
    bo taka produkuje inverter PV. On biernej nie produkuje!

    Ale licznik zlicza, że dalej oddajesz 1kVArh biernej pojemnościowej i
    nie pobierasz nic z sieci albo pobierasz przykładowo połowę.

    To współczynnik czynnej do biernej się dramatycznie zmienia, bo oni to
    liczą jako stosunek kupionej od nich czynnej do oddanej biernej z tej
    puli kupionej. Jak im wciśniesz swoją czynną to znaczy, że od nich nie
    kupiłeś i od razu naliczą ci karę za przekroczenie umownego 0.9 czy 0.95.

    Rozumiesz teraz? To jest pułapka matematyczna i językowa na prosumentów
    prowadzących działalność gospodarczą.

    Do czasu jak od nich kupujesz to przymkną oko na jakąś tam iliść biernej
    pojemnościowej ale jak nie kupujesz tylko im wprowadzasz czynną, to nie
    kupujesz ale stale wprowadzasz tyle samo biernej pojemnościowej i
    wyjdzie ci rachunek za prąd wyższy niż płaciłeś dotychczas.

    Prędzej czy później dobiorą się do indywidualnych prosumentów z pompami
    ciepła napędzanymi falownikami albo dużą ilością oświetlenia ledowego.

    Teraz jak z tego wybrnąć... A właśnie. Niektóre falowniki mają wejście
    rs485 na przykład aby podłączyć tam zewnętrzne pudełko mierzącze
    współczynnik mocy na kablach przy liczniku. Czyli małe przekładniki i
    pomiar napięcia. Musi być to mierzone na kablach przy liczniku, bo tylko
    tam płynie sumaryczny prąd i tylko tam da się ustalić współczynnik mocy.
    Niektóre mają dodatkowe płytki montowane do środka.
    Na podstawie danych nasz inwerter będzie zmieniał kąt prąd/napięcie aby
    kompensować moc bierną typu C Lub L i tylko tak da się to załatwić.

    Niektóre falowniki mają ustawienia w menu, że sobie można samemu ustawić
    kąt ale to nie ma sensu bez pomiarów w czasie rzeczywistym. Jeszcze
    gorzej możemy sobie narobić. Niestety taka zmiana kąta zmniejsza moc
    czynną żeby skompensować moc bierną.

    Jest pełno filmów na YT anglojęzycznych rzecz jasna.

    Np. W niektórych krajach ongridy maja zakaz produkcji do sieci i do tego
    są specjalne płytki sterujące inwerterem solarnym na podstawie pomiarów
    na złączu kablowym żeby tylko zjadać moc na własne potrzeby.
    Coś na zasadzie WatRoutera ale dedykowanego do komunikacji z inwerterem.

    Pooglądajcie filmy, to nieciekawie zaczyna wyglądać.

  • 32. Data: 2020-12-18 00:11:25
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.12.2020 22:15, Mateusz Bogusz wrote:

    > Nie wiem czy OK, szczególnie jakby za bardzo się podnosiło albo za
    > bardzo spadało. Dorzuciłem tylko swoje trzy grosze dla porównania. U
    > mnie z takim napięciem wszystko działa.

    Ale w dzień jest więcej czy w nocy? W Sobotę/Niedzielę?

  • 33. Data: 2020-12-18 00:35:37
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.12.2020 16:15, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Ale to prąd przemienny - nie wystarczy przesunąć na osi napięcie?
    > (zmienić kąt)
    > Nie wiem jak działa falaownik - ale wim jak działa prąd przemienny.

    Niżej opisałem ale dodam jeszcze, że musisz mieć odbiorców tego prądu
    żeby w lecie odłożyć energię na zimę. Żeby tak się stało to musisz mieć
    dobre miejsce w kolejce za trafem i dużo domków czy domów
    wielorodzinnych wokół na tej samej nitce zasilania.

    Z trafa wychodzi blisko 253 i nie ma mowy żebyś przepchnął przez trafo.
    Spadek napięcia na kablach + 253 + jeszcze trochę przekroczy 253V i
    falownik odmówi jeżeli sąsiedzi nie wezmą tej energii.

    Jak będziesz na końcu z napięciem 220V i będziesz miał blok blisko to im
    wpompujesz ale czym bliżej do trafa to prąd nie popłynie "pod górkę".

    Mam 27kWp w 100 panelach z rozbiórki domów pod autobanę, za mniej niż
    100PLN od sztuki i nie wiem co zrobić. Jakbym to podłączył to nie wiem
    komu bym sprzedał ten prąd w mojej okolicy.

    Może na zimę łączyć stringi po stronie DC żeby produkować w pochmurne
    dni, bo w lecie 27kWp to kosmos? Panele mam za 1/5 ceny.

    Potrzebuję inwerter na kilka stringów, więcej niż 2 zdecydowanie, z
    regulacją współczynnika mocy i pewnie z trybem off-grid.
    I nie wiem jeszcze jakiej mocy. Może te akumulatory LTO stanieją?

    One mają tylko pewien mankament. Mają sprawność 85%. Trzeba o te 15%
    więcej energii zużyć żeby je naładować czyli tak wychodzi jakby oddawać
    do elektrowni ze współczynnikiem 0.75.

  • 34. Data: 2020-12-18 11:44:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 18 grudnia 2020 o 00:35:40 UTC+1 KIKI napisał(a):
> [...]

    > Spadek napięcia na kablach + 253 + jeszcze trochę przekroczy 253V i
    > falownik odmówi jeżeli sąsiedzi nie wezmą tej energii.

    Tez sie zastanawialem nad montazem solarow i doszedlem do wniosku, ze u mnie to sie
    nie zwroci...
    Od trafa mam kilka domow (moj przedostatni), 3 obok wiem jak wyglada zuzycie -
    praktycznie zero w ciagu dnia, zwlaszcza w lecie - gotowanie, CWU na gazie...
    generalnie to tylko lodowki i TV prad biora...
    Dodatkowo obok rodzina ;) - jak cos im sie zepsuje i jakis "elektryk" stwierdzi, ze
    to przez zawyzona napiecie z moich paneli to bede mial prze***** dozywotnio ;)

    > One mają tylko pewien mankament. Mają sprawność 85%. Trzeba o te 15%
    > więcej energii zużyć żeby je naładować czyli tak wychodzi jakby oddawać
    > do elektrowni ze współczynnikiem 0.75.

    Dlatego dziwie sie narzekajacym na "zlodziejstwo" energetyki, te 0.8 to przechowanie
    pradu praktycznie za free...
    Chcac zrobic cos u siebie do magazynowania pradu "na zime" mozna zbankrutowac :(

  • 35. Data: 2020-12-18 12:14:43
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 18.12.2020 11:44, WS wrote:

    > Dlatego dziwie sie narzekajacym na "zlodziejstwo" energetyki, te 0.8 to
    przechowanie pradu praktycznie za free...
    > Chcac zrobic cos u siebie do magazynowania pradu "na zime" mozna zbankrutowac :(

    0.8 czy 0.7 jest zupełnie OK, przecież koszty tego magazynowania są
    darmowe. Bardziej trzeba się martwić czy uda się zmagazynować na zimę
    przy braku odbioru mocy przez sąsiadów.

    To są te aku LTO:

    https://allegro.pl/listing?string=akumulator%20LTO&b
    match=cl-dict20120-a-ctx-fd-ele-1-5-1203&order=p

    Niestety na YT są testy i okazuje się, że ogniwa mają 30Ah zamiast 40Ah,
    bo nie były kupione z pewnego źródła. Niektóre są dobre, a niektóre
    oszukane.

    Bank energii na kilka dni można by na tym zbudować ale bez pompy ciepła
    oczywiście, tylko do celów życiowych, bez gotowania i c.w.u. I to na
    lato i słoneczne dni. Nieopłacalne. Chyba, że do letniego domku nad
    jeziorem.

  • 36. Data: 2020-12-18 19:48:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Namów sąsiadów na klimę.
    Klima wszystko zeżre.

    -----

  • 37. Data: 2020-12-19 00:15:14
    Od: budynPL <b...@g...com>

    piątek, 18 grudnia 2020 o 00:35:40 UTC+1 KIKI napisał(a):

    > Jak będziesz na końcu z napięciem 220V i będziesz miał blok blisko to im
    > wpompujesz ale czym bliżej do trafa to prąd nie popłynie "pod górkę".

    a skąd pomysł, że energia nie może popłynąć przez trafo do sieci średniego napięcia?

    b.

  • 38. Data: 2020-12-19 11:09:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 00:15:16 UTC+1 budynPL napisał(a):

    > a skąd pomysł, że energia nie może popłynąć przez trafo do sieci średniego
    napięcia?

    popłynąć może, ale im dalej jest się od transformatora i mniej biorą sąsiedzi (brak
    spadku napięcia od ich poboru) tym wyższe napięcie musi falownik generować...
    im więcej chce "wepchać", tym większy spadek na przesyle i znowu trzeba zwiększać
    napięcie, a tam limity...

  • 39. Data: 2020-12-19 12:20:17
    Od: budynPL <b...@g...com>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 11:09:14 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    > im więcej chce "wepchać", tym większy spadek na przesyle i znowu trzeba zwiększać

    otóż to - popłynąć może. Reszta tu:
    https://blog.maciejdolata.com/fotowoltaika/instalacj
    a-fotowoltaiczna-a-wzrost-napiecia-sieci/
    Z tym ze obliczanki są dla sytuacji kiedy żaden inny sąsiad nie pobiera energii, wiec
    tak słabo realnie. Ale przynajmniej zeby było wiedzieć jak liczyć.

    b.

  • 40. Data: 2020-12-19 13:09:30
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 12:20:19 UTC+1 budynPL napisał(a):

> [...]
    wiec tak słabo realnie. Ale przynajmniej zeby było wiedzieć jak liczyć.

    Hm, zalozenia do tych obliczen sa chyba takie sobie, tzn:
    "W Polsce dopuszczalne wahania napięcia fazowego wynoszą +/-10%. Znamionowe napięcie
    fazowe wynosi 230V, a więc maksymalne napięcie wynosi 253V."

    Dlaczego przyjęli, że na trafo jest akurat 230V? Energetyce się za fotowoltaika
    raczej nie opłaca, więc równie dobrze mogą puścić 250 i zablokować wszystkie
    instalacje ;)
    Chyba, że są wyższe wymagania dla sieci w jakiejś normie????