    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 21 Apr 2015 05:46:11 -0700 (PDT)
    Subject: Re: zimny stary domek - co robic
    From: k...@g...com

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2015 14:05:54 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus napisał:
    > Jest sobie taki domek: kuchnia, pokoj, lazienka
    > http://usos.hopto.org/~bajcik/tmp/budowanie/zagroda/
    >
    > Ogrzewanie: kuchnia weglowa z "podkowa", kaloryfery w lazience i pokoju.
    > Paliwo: drewno i wegiel.
    > Gotowanie na kuchence gazowej.
    > CWU: bojler elektryczny
    >
    > Problem: to ogrzewanie jest takie sobie, zima w pokoju za slaba wydajnosc, a w
    kuchni najpierw kuchnia daje cieplo, ale po wygasnieciu sie wychladza.

    > Zastanawiam sie nad sensownoscia roznych rozwiazan, kazde ma swoje plusy i minusy.
    Budzety tez rozne, od 'na razie starczy' do 'powaznych inwestycji'.
    > Prace bylyby robione samemu raczej. Tesciu byl murarzem i ma czas, ja u siebie
    robilem wszystkie instalacje i wykonczenia.

    > 1. Duzy piec akumulacyjny
    > + Klimat
    > + nie wymaga pradu
    > - brak grzania pokoju
    > - trzebaby chyba fundament robc, troche podlogi zdemontowac
    >
    > 2. kociol w srodku
    > Zamiast kuchni. Nie musi byc wielgachny. Albo zasypowy gornego spalania albo
    podajnikowy zalatwilyby problem wygaszania. W porownaniu do kuchni wiekszy % ciepla
    szedlby we wode zamiast do pomieszczenia.
    > Taki pelletowy potrafi ladnie wygladac, ale wybredny na paliwo. Brzydszy kociol
    mozna nawet (czesciowo) obudowac kartongipsem.

    > 2.1. kominek z plaszczem
    > Ladnie by wygladalo, mozna palic drewnem (czasem i weglem) moznaby go umiescic w
    lazience a do kuchni (albo pokoju?) tylko front z drzwiczkami.

    > 3. dobudowac kotlownie
    > Miejsce jest - sciana szczytowa widoczna na fotce dom.jpg
    > Moznaby tam umiescic dowolny kociol, i miejsce na sklad opalu.
    > Dodatkowe przejscie do kuchni tez by sie dalo zrobic.
    > Fundament dla nowego komina raczej potrzebny. A czy dla scianek z pustakow to nie
    wiem. Moze plytkie lawy z betonu zbrojonego? Dach jednospadowy jakis lekki.

    > 4. adaptacja budynku gospodarczego
    > Moze nie warto dlubac w tym domku, tylko wykorzystac inny istniejacy budynek w
    zagrodzie - stodole albo obore.
> [...]
    > To raczej "wizje" niz realne plany, ze wzgledu na ciezar inwestycji. Ale omowic nie
    zaszkodzi.

    > 4.1. stodola
    > Wydzielic lewa czesc, podzielic scianami lekkimi (albo, zrobic strop, wykuc otwory.
    > Wylewki brak.
    >
    > 4.2. obora
    > Wylewki brak. Stop jest (tregry, cegla, luczki nawet ladne)
    > Trudno powiedziec jak z wilgocia.
    > Ocieplic by trzeba raczej od srodka i dac scianki k/g. Strop moze by mozna od gory.
    >
    > Wszelkie komentarze i przemyslenia mile widziane. Opinie "na miejscu twojego tescia
    bym to to albo owo" tez chetnie przeczytam. Wkazywanie niewymienionych trudnosci i
    ukrytych kosztow - na wage zlota.

    > Ad 1/2/3 - nie wspomnialem ze tesciowie rozwazaja tez ocieplenie domku.
    >
    > bajcik

    Jak nie ma własnego lasu albo ślepego leśniczego to kominek można sobie odpuścić.
    Efektywność kominków jest w granicach do 30%. Kominek tylko jako dekoracja a nie
    źródło ciepła. Piec kaflowy dobry pomysł. Wiele razy widziałem piece kaflowe grzejące
    dwa pomieszczenia. Znaczy się jeden piec grzejący dwa pomieszczenia. Ocieplenie to
    temat do szybkiego zrealizowania a nie do rozważania. Po ociepleniu okaże się że to
    co jest w tej chwili wystarczy do ogrzewania i jeszcze rezerwa będzie.