    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 21 Apr 2015 07:12:58 -0700 (PDT)
    Subject: Re: zimny stary domek - co robic
    From: k...@g...com

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2015 14:59:49 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Posiadam kominek z płaszczem wodnym od 3 sezonów jako główne źródło ogrzewania
    (powierzchni 180m2). Zakładałem, że kominek daje mi ciepło z 75% sprawnością zgodnie
    z dokumentacją producenta.

    > Na szczęście autorytatywnie usłyszałem od Ciebie, że kominek ma maksymalną
    wydajność 30%, reszta idzie w komin.

    > Chciałem wszystkim oznajmić i się pochwalić, że zbudowałem dom PASYWNY, a nie jak
    myślałem - z 'normalnym' zapotrzebowaniem na ciepło.

    > pzdr
    > Bogdan

    Mulisz sprawność, wydajność z efektywnością. Kominek ma sprawność 100%, ile buś do
    niego drewna nie wrzucił to spali się w nim całe. Tych 0,5% popiołu nie ma co liczyć.
    Efektywność to ile z ciepła jakie jest w opale da się odebrać w czasie spalania i
    wykorzystać do ogrzewania. I to jest nie więcej niż 30% w przypadku kominka. Trochę
    lepiej, ale niewiele lepiej, jest w przypadku kominka z płaszczem wodnym i dużym
    zbiornikiem akumulacyjnym. Kominki z założenia są niesterowalne. Po zapaleniu się
    drewna reakcja spalania jest praktycznie niemożliwa do regulacji. Ograniczenie
    dopływu powietrza powoduje dymienie czyli stratę bo palne gazy niespalone uciekają
    przez komin. Przy pracy w której spalanie jest najlepsze, czyli z pełną mocą,
    konstrukcja kominka z płaszczem wodnym nie pozwala na odebranie całego ciepła i rosną
    straty kominowe. Kotły projektuje się żeby odzyskać jak najwięcej ciepła z paliwa. W
    części spalinowej są w nich przegrody które zwiększają powierzchnię i wydłużają drogę
    spalin. Kominek to metalowa skrzynka z dziurą do odprowadzenia spalin. Sąsiad jak
    jest zimno, tak od -5 do 0 potrzebuje spalić w kominku 4 paczki po 12 kilo brykietu
    na dobę. 48 kilogramów suchego drewna to 200kWh na dobę. Zapotrzebowanie jego
    mieszkania oceniam na jakieś 70kWh na dobę przy wcześniej podanych temperaturach
    zewnętrznych. Typowy kominek o mocy kilkunastu kilowatów ma wylot spalin o średnicy
    piętnastu centymetrów. Spaliny jakie idą w komin mają z 300 stopni. Jakiś czas temu
    ktoś napisał że współczesny kocioł gazowy ma wylot zrobiony z plastiku a temperatura
    spalin nie jest wyższa niż 60 stopni bo bez problemu można dotknąć ręką rury
    spalinowej.