  • 11. Data: 2013-02-14 08:46:23
    Temat: Re: zuzycie pradu na CO - pompa ciepla, nowe wyniki ;)
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:e8ac2e15-45b8-4dca-a591-06a72da216e8@googlegrou
    ps.com...

    >Obserwowalem sobie moje wykresiki i wychodzi mi ze palenie w kominku
    >kosztuje wiecej niz grzanie pompa ciepla... :-)

    Zła analiza. Gdybyś uwzględnił, że paląc w kominku uzyskałeś sporo wyższą
    temperaturę pomieszczeń, w porównaniu do 19-20stC jak lubisz (tak kiedyś
    pisałeś) pompa ciepła, to z drewna masz więcej energii.

    Marek

  • 12. Data: 2013-02-14 09:05:17
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...

    >Nie liczylem tego na olej - licz ze potrzebuje 16 tys kWh na CO + ok 5 tys
    >kWh na CWU / caly rok :) Pompa przez caly rok bedzie mnie >to kosztowalo ok
    >2500-2600 pln.

    Domy mamy podobne jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię. U mnie jest to
    68kWh/m2 rocznie, u ciebie parę kW mniej.
    U ciebie 235m2 u mnie 150m2. U ciebie nie panują tak niskie temperatury jak
    u nas. Ja mieszkam nie dość że w strefie o niższej średniorocznej
    temperaturze, to jeszcze wyżej, około 400mnpm w/g GPSa.
    Już pisałem kiedyś, poprzedni cały rok od stycznia do stycznia poszło 760m3
    GZ50 oraz około 2MP drewna.
    W tym sezonie już widzę że drewna pójdzie sporo mniej bo jest lepiej
    wysuszone. W styczniu tego roku gazu poszło mi 160m3
    W domu ciągle mam 21-22stC bez palenia w kominku. Gdy rozpalę łagodnie to w
    salonie rośnie do 24-25stC.

    >He he, pokaz mi te znikome koszty - nawet zakladajac ze mialbym gaz w
    >granicy posesji - przylacz, dobry kociol etc - no ile ? :-) >Pompa z DZ
    >przypomne - 22k pln!

    Za przyłącze gazu zapłaciłem coś około 2400zł, instalacja gazowa wewnątrz
    budynku 700zł za wszystko, kocioł 3tys, wkład z nierdzewki 1500zł. Jak
    widzisz w porównaniu do mnie, prawie trzykrotnie więcej wydałeś, mimo że gaz
    miałem jakieś 600m oddalony.

    Marek

  • 13. Data: 2013-02-14 12:15:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 09:05:17 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > U ciebie 235m2 u mnie 150m2. U ciebie nie panują tak niskie temperatury jak
    > u nas. Ja mieszkam nie dość że w strefie o niższej średniorocznej

    Niskie? 22stC to prawie tropiki :D

    > temperaturze, to jeszcze wyżej, około 400mnpm w/g GPSa.
    > Już pisałem kiedyś, poprzedni cały rok od stycznia do stycznia poszło 760m3
    > GZ50 oraz około 2MP drewna.

    Jestes ewenementem :-) No moze Kris zuzywa jeszcze mniej :D Normalni gazownicy
    zuzywaja jednak blizej 4-5k pln / sezon ;)

    Liczac wprost - ja potrzebuje 21MWh / sezon, czyli 75,6GJ. Kalorycznosc gazu ok
    34,5MJ/m3, czyli potrzebuje na sezon 2191m3 gazu czyli patrzac na cennik gazu w mojej
    gazowni (2,2 pln / m3) bez dodatkowych oplat stalych 4820 pln. Takze widocznie Twoja
    chata jest 3 x mniejsza albo 3 x lepiej ocieplona ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2013-02-14 12:17:52
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 08:46:23 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Zła analiza. Gdybyś uwzględnił, że paląc w kominku uzyskałeś sporo wyższą
    > temperaturę pomieszczeń, w porównaniu do 19-20stC jak lubisz (tak kiedyś
    > pisałeś) pompa ciepła, to z drewna masz więcej energii.

    Pisalem wyzej ze grzeje 22stC. Przez caly czas. www.mojeco.pl - masz wykresiki od
    poczatku sezonu, wlacz sobie czujke "salon" to bedziesz widzial ile od poczatku
    sezonu mialem - w tym momencie 21,8.

    Kominek nie podgrzewa mi pomieszczen - to kominek z plaszczem, z zaizolowana obudowa
    i rura, bez nawiewnikow w gornej czesci (obudowa sie nie nagrzewa). Podgrzewa tyle co
    przez szybe - w salonie robi sie 0,5stC wiecej i tyle :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2013-02-14 12:27:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...

    >Niskie? 22stC to prawie tropiki :D

    Adam ja piszę o temperaturze na zewnątrz.

    >Jestes ewenementem :-) No moze Kris zuzywa jeszcze mniej :D Normalni
    >gazownicy zuzywaja jednak blizej 4-5k pln / sezon ;)

    Nie ważne, ewenement czy nie, ważne co ja widze na fakturze.

    Marek

  • 16. Data: 2013-02-14 12:33:06
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 12:27:03 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Nie ważne, ewenement czy nie, ważne co ja widze na fakturze.

    OK niech Ci bedzie - zostawmy Twoj dom w spokoju :) Odnies sie moze do moich
    obliczen. Z dodatkowymi oplatami stalymi wychodzi mi ze placilbym gdzies dokladnie 2
    x tyle, czyli pompa oszczedza mi w ciagu sezonu ok 2,6k pln. Twoja instalacja gazu
    wyszla ~8k, moja PC 22k, roznica 14k / 2,6 = zwrot juz w 5-6 roku. Tak wiec - w moim
    przypadku PC to byl bardzo dobry wybor (ale za wielkiego nie mialem bo GZ nie mam w
    okolicy :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2013-02-14 12:43:32
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...
> [...]

    >zwrot juz w 5-6 roku. Tak wiec - w moim przypadku PC to byl bardzo dobry
    >wybor (ale za >wielkiego nie mialem bo GZ nie mam w okolicy :-)

    A jeszcze jedno. Nie wzieliśmy pod uwagę że ja na solarach średnio 350m3
    rocznie gazu oszczędzam na podgrzewanie wody CWU oraz w okresie przejściowym
    dogrzewam nimi podłogówkę.
    Tak więc w całości kosztów u mnie jeszcze 4,5tys zł doliczyć trzeba co
    wydałem na solary.
    Solary zwróciły mi się po 4 latach, dokładnie w tamtym roku na jesień.

    Marek

  • 18. Data: 2013-02-14 13:53:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 09:05:17 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Domy mamy podobne jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię. U mnie jest to
    > 68kWh/m2 rocznie, u ciebie parę kW mniej.

    No to raczej mamy rozne. Ty 150m2 * 68 = 10 tys kWh - ja mam 16 tys kWh czyli 60%
    wiecej :)

    Do tego CWU 5 tys kWh. Czyli lacznie potrzebujesz 15 tys kWh, tj. 54GJ, tj. 1565m3
    gazu. Zuzywasz 760, czyli solary daja Ci odpowiednik 805m3 gazu, tj. 27,7GJ / blisko
    7700kWh energii ? Ile masz tych solarow ? Przy jakichs 14-15m2 to by sie zgadzalo,
    pomijajac fakt ze wiekszosc energii z solarow uzyskujesz jednak w okresie kiedy tej
    energii nie potrzeba az tyle (lato) :)

    2MP mowisz? :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2013-02-14 14:19:36
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...
    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 09:05:17 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    >No to raczej mamy rozne. Ty 150m2 * 68 = 10 tys kWh - ja mam 16 tys kWh
    >czyli 60% wiecej :)

    Kiedyś pisałeś, że masz około 60kWh/m2 rocznie, że tak ci wyszło i do tego
    się ustosunkowałem.

    >Do tego CWU 5 tys kWh. Czyli lacznie potrzebujesz 15 tys kWh, tj. 54GJ, tj.
    >1565m3 gazu. Zuzywasz 760, czyli solary daja Ci >odpowiednik 805m3 gazu,
    >tj. 27,7GJ / blisko 7700kWh energii ? Ile masz tych solarow ?

    Zima zimie oczywiście nie równa ale tak dla porównania podam, że w latach
    kiedy nie miałem solarów i kominka, roczne zużycie gazu wynosiło około
    1450m3. Były to lata 2006-2008. W 2008 zainstalowałem solary i spadło do
    około 1000m3. Po dwóch latach w 2010 roku solary podłączyłem dodatkowo do
    podłogówki a w grudniu 2011 postawiłem kominek. I tak cały rok 2012 wyszło
    mi 760m3 gazu. Ten rok jest wyraźnie cieplejszy, wychodzi że nie przekroczę
    700m3 a może się okazać że skończy się na około 650m3, no chyba że miesiące
    listopad grudzień tego roku dadzą się we znaki.

    > Przy jakichs 14-15m2 to by sie zgadzalo, >pomijajac fakt ze wiekszosc
    > energii z solarow uzyskujesz jednak w okresie kiedy tej >energii nie
    > potrzeba az tyle (lato) :)

    Wierzysz w mity. Dla ciebie pojęcie lato to które miesiące? Tylko lipiec
    sierpień? Dla mnie rzeczywisty okres w którym mam niemal 100%
    zapotrzebowania z solarów to miesiące od kwietnia włącznie do listopada
    włącznie. Co rok mniej więcej w pierwszej połowie kwietnia wyłączam kocioł
    gazowy i przypominal sobie o nim dopiero gdzieś w listopadzie. Miesiące
    luty, marzec mam około 60% zapewnione z solarów, najgorzej w grudniu i
    styczniu, około 30%.

    Marek

  • 20. Data: 2013-02-14 14:37:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Miesiące luty, marzec mam około 60% zapewnione z solarów, najgorzej w
    >grudniu i

    Jak do tej pory to zauwazylem chyba tylko ze dwa dni jakos tam sloneczne w
    tym miesiacu, a jest juz polowa. Jak pokryc tym 60% zapotrzebowania to nie
    bardzo wiem

    Pozdro.. TK