  • 1. Data: 2013-02-11 12:07:20
    Temat: bufor ciepła na pietrze + kominek z płaszczem
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam.
    Tak się zastanawiam i rozważam(puki co)

    piwnice planuje nie ogrzewaną, planuje również bufor ciepła..
    Grzechem by było aby bufor stał w piwnicy, gdzie to jego straty
    niweczyły jego podstawową zaletę, czyli ogrzewały piwnicę i musiały by
    być odjęte od całościowego bilansu.

    Należało by więc umieścić bufor w strefie ogrzewanej.
    Na parterze będę mieć ciasno więc pomyślałem o piętrze.
    To że trzeba odpowiednio przeliczyć strop i ściany, bo jak by nie było
    ze 2tony może ważyć taki solidniejszy(liczę z zapasem) to raz.

    Dwa - pomyślałem sobie że skoro bufor "już jest" na górze to czemu by
    nie wykorzystać sytuacji i podpiąć kominka instalacją grawitacyjną?

    Ale tak się teraz zastanawiam, czy w przyrodzie występują kominki, które
    można podłączyć grawitacyjnie? Zapewne muszą mieć odpowiednie
    króćce(średnica i rozmieszczenie), czy może ze świecą trzeba szukać?

    Grawitacja w takim układzie daje mi dwa duże plusy:
    -nie zużywa prądu.
    -w przypadku awarii prądu, jak padną pompy od podłogówki, to mam gwizdek
    bezpieczeństwa w postaci buforu.

    Domyślnym źródłem ciepła będzie pompa, jednak kominek też będzie.
    Bufor będzie zrobiony własnoręcznie.

    Jakieś wady powyższego rozwiązania?

  • 2. Data: 2013-02-11 12:27:24
    Temat: Re: bufor ciepła na pietrze + kominek z płaszczem
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

    > Domyślnym źródłem ciepła będzie pompa, jednak kominek też będzie.
    > Bufor będzie zrobiony własnoręcznie.

    > Jakieś wady powyższego rozwiązania?

    Jeśli chodzi o przeniesienie bufora na piętro to poza traconym miejscem
    innych nie znam.

    Pytanie czy w takim układzie (pompa jako główne źródło ciepła) warto robić
    kominek z płaszczem. Jeśli zamierzasz palić co wieczór to pewnie warto, ale
    jeśli raz na kilka dni albo na kilka tygodni to ja by dał kominek bez
    płaszcza. Na starcie zaoszczędzisz na kominku, buforze, rurach, pompach i
    automatyce, a dodatkowo będziesz miał kominek znacznie przyjemniejszy w
    obsłudze - w kominku bez płaszcza znacznie łatwiej i szybciej się rozpala a
    co za tym idzie mniej się brudzi. Poza jak zechcesz napalić rekreacyjnie w
    lecie dla nastroju to płaszcz tylko to utrudnia, a dodatkowo niepotrzebnie
    zagrzejesz piętro buforem.

    Jak masz wentylację z rekuperatorem to nic nie musisz robić - wentylacja
    rozdzieli Ci ciepło z kominka gdy będzie w nim palone. Jeśli nie masz to
    można zrobić kanał nad kominkiem na poddasze i w ten sposób przekazywać
    ciepłe powietrze na górę.

    Pozdrawiam
    Ergie