  • 1. Data: 2009-08-25 06:54:34
    Temat: Rura GAZOWA w a kondensacja pary wodnej
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Witam mam pytanie czy na rurach gazowych kondensuje się para wodna tak
    ja ma to miejsce na rurach z zimną wodą.
    Gaz przy gwałtownym rozprężeniu pobiera sporo ciepła z otocznia a co za
    tym idzie gwałtownie obniża się temperatura i może nastąpić kondensacja
    pary. Jak jest z rurą gazową, w której normalnie płynie sobie gaz.
    Jeżeli zatynkuję taką rurę to na ścianie może pojawić mi się wilgoć?

    Widziałem coś takiego na ścianie gdzie była zamurowana rura z zimną wodą
    niby była zaizolowana ale mimo wszystko na ścianę wylazła wilgoć.

    Moja rura ma iść w dość "komunikacyjnym" miejscu od razu widocznym, czy
    jest ryzyko, że tam się coś pojawi?

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-08-25 07:17:38
    Temat: Re: Rura GAZOWA w a kondensacja pary wodnej
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > niby była zaizolowana ale mimo wszystko na ścianę wylazła wilgoć.
    >
    > Moja rura ma iść w dość "komunikacyjnym" miejscu od razu widocznym, czy

    AFAIK rur gazowych nie wolno ukrywać pod tynkami / w murach.
    Ze względów bezpieczeństwa muszą iść poza ścianami. Ale może
    coś się zmieniło...

    Co do kondensacji, to raczej bym się nie obawiał. Nigdy nie widziałem
    kropel wody na rurze gazowej.

    pozdrawiam
    pluton

  • 3. Data: 2009-08-25 07:37:12
    Od: Rick <r...@o...pl>

    On Tue, 25 Aug 2009 08:54:34 +0200
    Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > niby była zaizolowana ale mimo wszystko na ścianę wylazła wilgoć.
    >
    > Moja rura ma iść w dość "komunikacyjnym" miejscu od razu widocznym, czy

    Gaz w instalacji nie jest w postaci ciekłej, więc nie będzie tu zjawiska przemiany
    fazowej. Instalacje gazowe można prowadzić w bruździe ściennej, którą można wypełnić
    "łatwo usuwalną masą tynkarską, np. cienkowarstowym tynkiem akrylowym". Przynajmniej
    tak mówi projekt mojego domu .
    Rick

  • 4. Data: 2009-08-25 07:38:18
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    pluton pisze:

> [...]
    > coś się zmieniło...
    >
    > Co do kondensacji, to raczej bym się nie obawiał. Nigdy nie widziałem

    Właśnie przez takie mylne stare opinie teraz ta rura musi iść w miejscu
    gdzie nie chciałem. Większość mówiła mi, że rury nie można ukryć w tynku
    więc odpuściłem sobie projekt na instalację gazową jaki miałem razem z
    projektem budynku (oczywiście osobne plany i pozwolenie) bo wyszło mi,
    ze rura będzie widoczna w korytarzu, pozwoliłem tamtędy puścić prąd z
    myślą, że będę musiał na nowo robić projekt na gaz i poprowadzę go na
    około budynku. Kiedy zgłosiłem się do speca od tego wyśmiał mnie i
    powiedział, że można ukryć w ścianie pod warunkiem, że rura będzie coś
    tam (skręcana lub spawana, albo coś jeszcze) i bezpośrednio na rurę nie
    wolno gipsu, tylko najpierw tynk cementowo wapienny, potem gipsowy...
    Nie mam powodu nie wierzyć gościowi, który pracuje w GAZOWNICTWIE i na
    codzień zajmuje się takimi instalacjami. Niestety moja rura musi iść
    teraz w dość widocznym miejscu (oczywiście pod tynkiem)

    Ariusz

  • 5. Data: 2009-08-25 08:14:49
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Nie mam powodu nie wierzyć gościowi, który pracuje w GAZOWNICTWIE

    daje w gaz ? :)

    Ok, nie denerwuj sie. Jezeli sie bois efektu 'pocenia', to owin rure cienka
    pianka (taka, jak pod panele), ew, papierem gazetowym, a na to tynk.

    pozdrawiam
    pluton

  • 6. Data: 2009-08-25 09:38:19
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Ariusz pisze:
> [...]
    > pary. Jak jest z rurą gazową, w której normalnie płynie sobie gaz.
    > Jeżeli zatynkuję taką rurę to na ścianie może pojawić mi się wilgoć?
    Nie.
    Gaz w domowych instalacjach po pierwsze nie jest ciekły, tylko gazowy
    (jak sana nazwa wskazuje, zresztą ;) ), jest pod bardzo marnym
    ciśnieniem, palcem możesz zatkać, a samo rozprężanie występuje na dyszy
    w odbiorniku gazu (np w kuchence) a nie w rurach.
    Więc temperatura rury z gazem nie jest mniejsza niż otoczenie.
    Aczkolwiek nieszczelność rury (i przesiąkający gaz przez tynk) może
    wyglądać jak wilgoć.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-08-26 09:54:16
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > codzień zajmuje się takimi instalacjami. Niestety moja rura musi iść teraz
    > w dość widocznym miejscu (oczywiście pod tynkiem)

    Pod łatwo usuwalną wartstwą tynku można poprowadzić tylko i wyłącznie rury
    STALOWE łączone przez SPAWANIE. Żadnej innej nie wolno.
    Żadne pocenie na rurze gazowej nie występuje - gaz płynie lub jest w niej
    pod w miarę stałym, niewielkim ciśnieniem i nie występują tu żadne przemiany
    termiczne.
    Rura gazowa przez zatynkowaniem musi być pokryta minimum farbą
    antykorozyjną. Nie zakrywaj rury bezpośrednio gipsem. Gips nie może mieś
    kontaktu ze stalą bo wywołuje korozję i pomijając wszystkie inne względy, na
    ścianę będą ci wychodzić rdzawe plamy lub smugi.
    Bruzda rury może się uwidocznić na skutek wpływu na wilgotność całej ściany.
    Jeżeli ściana ma w sobie jakiś tam poziom wilgotności to płytka bruzda ze
    stosunkowo grubą rurą może tą wilgotność albo kondensować bradziej albo być
    bardziej sucha niż reszta ściany i wtedy będzie widoczna albo jako
    jaśniejsza albo ciemniejsza smuga. Trzeba się starać wypełnić bruzdę takim
    samym tynkiem jak reszta ściany.

  • 8. Data: 2009-08-27 09:38:48
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Jackare pisze:

> [...]
    > widoczna albo jako jaśniejsza albo ciemniejsza smuga. Trzeba się starać
    > wypełnić bruzdę takim samym tynkiem jak reszta ściany.

    Co niektórzy polecają zapiankować ją.

    A dokładnie tak jak piszesz jest robione - rura została pomalowana
    "Hameraitem" potem spawana i spawy oczyszczone i pomalowane. w przegrody
    wciśnięto piankę, a sama rura zostanie przykryta klejem (chyba do
    płytek, bo taki mi jeszcze został i dopiero na to gips. Mam nadzieję, że
    nic się tam nie pojawi.

    Ariusz

  • 9. Data: 2010-10-10 22:14:22
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > jest z rurą gazową, w której normalnie płynie sobie gaz. Jeżeli zatynkuję taką
    > rurę to na ścianie może pojawić mi się wilgoć?

    Nie ma obawy.

    Chodzi o to, że gaz (taki miejski... z gazociągu) nie będzie
    się rozprężał _gwałtownie_. On jest doprowadzony pod niskim
    ciśnieniem - i zasadniczo to on "leci" a nie "płynie" w rurze :).

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 10. Data: 2010-10-10 22:18:45
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "Aleksander" <f...@f...fake> wrote in message

> [...]
    > się rozprężał _gwałtownie_. On jest doprowadzony pod niskim
    > ciśnieniem - i zasadniczo to on "leci" a nie "płynie" w rurze :).

    Ups - przepraszam jeśli komuś wyciągnąłem na wierzch ten wątek.
    Musiałem kliknąć na jakieś sortowanie najwyraźniej i dlatego
    post ten mimo że wiekowy wyświetlił mi się na górze i jak ten
    koń dorożkarski odpowiedziałem na niego nie patrząc na datę ;)