  • 21. Data: 2019-06-27 11:15:58
    Temat: Re: Schładzanie podłogówki jako AC
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Dolny obieg pompy ciepła, więc lodowatość jest
    > ograniczona do jakiś +16C ;)

    Ciepłe lody, przypadek znany w cukiernictwie.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2019-06-27 11:30:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Może niska temperatura podłogi i słaba wentylacja?

    Zwyczajna "wilgoć piwniczna". Z rur wydechowych wydobywa się przecież
    głównie para wodna. Ludzie podobne warunki potrafią sobie wygenerować
    w mieszkaniu (sami chuchają w zastępstwie rur) -- wystarczy split bez
    wentylacji.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2019-06-27 15:39:06
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 czerwca 2019 01:36:37 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:

    > A na jak długo włączyłeś? Jeśli budynek jest nagrzany, to zaczyna to
    > działać dopiero po kilku dniach.
    >
    > I generalnie jest OK. Klima toto nie jest, ale działa.

    kilka dni było włączone.
    Wpierw dałem wodę na 13* i zapomiałem o tym.... i z grzejnika w łazience po 2h woda
    leciała:-)
    Potem dałem wyżej na 17. Może i w jakimś biurze by się to sprawdziło - gdy chodzisz w
    butach - ale przy chodzeniu boso nie było to fajne.
    Przez załączeniem w budynku było 24-25* po kilku dniach 23-24.

    uciu

  • 24. Data: 2019-06-27 17:49:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    uciu napisał:

    > kilka dni było włączone.
    > Wpierw dałem wodę na 13* i zapomiałem o tym....
    > i z grzejnika w łazience po 2h woda leciała:-)

    To w końcu szło w podłogówkę, czy w kaloryfery?
    Czy w jedno i w drugie?

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2019-06-27 22:01:28
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, June 27, 2019 at 11:30:57 AM UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zwyczajna "wilgoć piwniczna". Z rur wydechowych wydobywa się przecież
    > głównie para wodna.

    Spalin tam praktycznie nie ma - srodkiem idzie przewiew - z 8m szerokosci, 2
    kondygnacje wysokosci, otwarte z obu stron (od wjazdu full, czyli zjazd jeden poziom
    pod ziemie, wlot 8m x 2 kondygnacie, z drugiej strony 8m x jedno pierto od poziomu
    ziemi. To wilgoc wynikajaca z nasycenia powietrza para wodna w roznych temperaturach
    (jak w klimie, tylko wykrapla sie na podlodze)

  • 26. Data: 2019-06-27 23:29:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

> [...]
    > jedno pierto od poziomu ziemi. To wilgoc wynikajaca z nasycenia powietrza
    > para wodna w roznych temperaturach (jak w klimie, tylko wykrapla sie na

    Aha. Czyli wilgoć powstaje "jak w klimie", przez samorództwo -- dość
    jest klimę włączyć, by coś się wykraplało. Nad tym, skąd się para wodna
    wcześniej wzięła, nie musimy się zastanawiać. Zauważę, że istnieje też
    teoria przeciwna -- "klima osusza powietrze". Po prostu osusza i już,
    cząsteczki wody znikają bez śladu -- było i nie ma, jak w ruskim cyrku.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2019-06-28 00:01:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, June 27, 2019 at 11:29:35 PM UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > teoria przeciwna -- "klima osusza powietrze". Po prostu osusza i już,
    > cząsteczki wody znikają bez śladu -- było i nie ma, jak w ruskim cyrku.

    Fizyki sie uczyl? ;)

    https://www.schock.pl/upload/media/media/505/.thumb_
    470_353_2.jpg

    np. niech na zewnatrz bedzie 20 stopni i wilgotnosc wzgledna 50%
    z zalaczonego wykresu widac, ze jesli to powitrze trafi na podloge 10 stopni, to i
    sie do takiej temp. schlodzi, to wilgotnosc wzgledna bedzie 100%, a nadmiar wody sie
    wykropli (nie da sie takiej ilosci wody, czyli wg wykresu 15g/m3 utrzymac przy 10
    stopniach w postaci pary...)
    To "jak w klimie" oznacza po prostu: shladzamy powietrze => wykrapla sie woda, tylko
    klima odprowadza ja rurka na zewnatrz, dlatego kapie z klimatyzatorow (jedn.
    wewnetrzna splita ma 2 rurki: czynnik chlodzacy i odprowadzenie kondensatu) i
    samochodow (zesto widac jak kapie)

  • 28. Data: 2019-06-28 00:04:20
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, June 28, 2019 at 12:01:41 AM UTC+2, WS wrote:

> [...]
    wewnetrzna splita ma 2 rurki: czynnik chlodzacy i odprowadzenie kondensatu) i

    schladzamy mialo byc ;)
    BTW na tym polega osuszanie powietrza przez klime w samochodzie... najpierw schladza,
    woda sie wykrapla i powietrze o znacznie mnieszej zawartosci wody zostaje podgrzane
    do ustawionej temperatury => wilgotnosc wzgledna mocno spada...

  • 29. Data: 2019-06-28 00:12:01
    Od: WS <L...@c...pl>

    ...i juz ostatni przyklad: wyciagamy zimnego browara z lodowki i? butelka po paru
    sekundach jest mokra, zroszona? Skad ta woda? Chyba nie ze spalin? ;)

  • 30. Data: 2019-06-28 00:37:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

    > Fizyki sie uczyl? ;)

    Nie, skąd, nigdy w życiu! Gdzieżbym śmiał!

> [...]
    > bedzie 100%, a nadmiar wody sie wykropli (nie da sie takiej ilosci wody,
    > czyli wg wykresu 15g/m3 utrzymac przy 10 stopniach w postaci pary...)

    No i po przekroczeniu punktu rosy mamy rzeczoną "wilgoć piwniczną".
    Dobrze znaną z XIX-wiecznych powieści opisujących sytuację proletaryatu,
    a w niezamieszkałych obiektach spotykaną rzadko. Podobnie gdyby ten
    garaż nie był garażem, a opuszczoną dziurą w ziemi, to by nie miało
    co się na betonie wykraplać.

    C8H18 + 12 1/2 O2 = 8 CO2 + 9 H2O

    Na naukę chemii nigdy nie jest za późno, proszę sobie powyższy wzór
    przemyśleć. A jako pracę domową policzyć, ile pary wodnej powstaje
    przy uruchamianiu jednego samochodu. Oraz, korzystając z podanego
    wykresu, jaka objętośc powietrza (w danych warunkach) osiągnie
    nasycenie odpowiadające punktowi rosy.

> [...]
    > z klimatyzatorow (jedn. wewnetrzna splita ma 2 rurki: czynnik chlodzacy
    > i odprowadzenie kondensatu) i samochodow (zesto widac jak kapie)

    Z rury wydechowej też kapie. Szczególnie wiosną o poranku, gdy rześki
    chłodek w powietrzu wisi.

    --
    Jarek