  • 21. Data: 2021-10-01 23:01:59
    Temat: Re: Sens pompy ciepła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 01 Oct 2021 17:49:22 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Amen, też tak uważam.
    > Ale, jak ktoś jak ja nie ma gazu (bo nie, choć mam go w ulicy - 20m od
    > chałupy) - i chce mieć alternatywę do węgla/drewna to wtedy PC ma sens z
    > PV ale nie po "komercyjnych" cenach PV.

    Prawda. Przy samoróbce się opłaca. Szczególnie w starszym domu z
    kalafiorami, gdzie nie da się w >85% pędzić w 2T G12. W nowym ogrzałem
    240m2 (z garażem, bez zysków bytowych, bez reku tylko z przeciągiem) za
    1000 zł (a docelowo pewnie wyjdzie 700-800 za 190m2) to PV zbyteczna,
    aczkolwiek przy tej cenie by się zwróciła za 5 lat w stosunku do prądu w
    G12. Niemniej instalacja jest do prądu bytowego i do pędzenia (PH)EV.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2021-10-01 23:06:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    01 Oct 2021 16:59:50 GMT, Budzik

    > Czyli twoim zdaniem nie pierdolic sie tylko od razu zakładac
    > ekonomiczny piec gazowy jeszcze przed zima? Dzieki

    Pompa pracująca z COP=3 w 75% 2T G12 ogrzeje dom 2x taniej niż gaz. Jak już
    pisałem na grupie zamontowałem sobie PC w starym domu, 100% kalafiorów,
    póki co grzeje zdecydowanie za mocno mimo że z kagańcem tylko w 2T. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 23. Data: 2021-10-01 23:29:19
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 1 October 2021 at 23:06:59 UTC+2, Myjk wrote:
> [...]
    > pisałem na grupie zamontowałem sobie PC w starym domu, 100% kalafiorów,
    > póki co grzeje zdecydowanie za mocno mimo że z kagańcem tylko w 2T. ;)

    PC ma jedynie sens wtedy, gdy będzie zima bez mrozów,
    a jak mrozy to COP spada do 1
    co latwo sprawdzić w manualach producenta
    a jak PC typu monoblock, to zostala zaprojektowana do klimy, czyli ogrzewania
    powietrzem jak zimno, a chłodzenia latem, jak gorąco
    i jest przeznaczona na klimaty Azji, Australii, Kalifornii, czyli bez mrozów
    a jedynie ochłodzenie, ale zawsze powyżej 0 st C zimą

    PC monoblock jest reklamowa jako air 2 water, ale to jest konstrukcja air - 2 - air,
    czyli klima
    a jak ktoś podłączy wodę to musi mieć kocioł w kotłowni z 2 wężownicami, dodatkowym
    sterownikiem i dodatkowa pompą obiegową.

    Poza tym PC monoblock ma część gorącą zimą na mrozie, jak skraplacz, pompę obiegową,
    sprężarkę a to duże straty ciepła.

    Czy.li to nie są polskie klimaty

    A PC gruntowa jest za droga w budowie, bo wiercenie studni, pompowanie glikolu pod
    ziemię i dlatego zrezygnowano, bo za drogi gips.
    A grunt musi być przepuszczalny aby się samoczynnie ogrzewał przez konwekcję, a nie
    zamarzł, gdy gliniasty.,

  • 24. Data: 2021-10-02 09:39:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 Oct 2021 10:40:39 -0700 (PDT), WS
    <L...@c...pl> wrote:
    > to zależy co tym grzeje ;) dom, czy basen?

    Dom.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2021-10-02 10:10:52
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-01 o 14:29 -0700, a a napisał:
    > PC ma jedynie sens wtedy, gdy będzie zima bez mrozów,
    > a jak mrozy to COP spada do 1
    > co latwo sprawdzić w manualach producenta

    Wczoraj właśnie zamówiłem PC, więc sprawdziłem w nocie którą mam na
    biurku. Dla temperatury -7 producent podaje COP na poziomie 3.27. A to
    tylko tani monoblok...

> [...]
    > jest przeznaczona na klimaty Azji, Australii, Kalifornii, czyli bez
    > mrozów a jedynie ochłodzenie, ale zawsze powyżej 0 st C zimą

    To bzdura jest i już wiele osób cię w tym temacie prostowało, a ty
    dalej swoje. Mój monoblok dochodzi do okolic COP=1 przy -20 stopni,
    wówczas pompa ciepła przełącza się na grzałki. Takie temperatury
    zdarzają się kilka dni w roku, i to w nocy - a ja akurat w nocy grzać
    nie potrzebuję.

    Mateusz

  • 26. Data: 2021-10-02 10:16:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 23:06, Myjk pisze:
> [...]
    > pisałem na grupie zamontowałem sobie PC w starym domu, 100% kalafiorów,
    > póki co grzeje zdecydowanie za mocno mimo że z kagańcem tylko w 2T. ;)

    Nie wprowadzaj Budzika w błąd.

    Na chwilę obecną 1kWh

    z gazu kosztuje ok. 0,22-0,25gr przy uwzględnieniu ceny gazu wraz z
    wszystkimi dodatkowymi kosztami oraz przy uwzględnieniu sprawności kotła

    z prądu w I taryfie ok. 0,7zł

    z prądu w II taryfie ok. 0,3zł

    Grzejnikami nie da się grzać tylko w I taryfie grzewczej. Przyjmując pół
    na pół i przy średnim COP=3 to 1kWh teoretycznie energii kosztuje ok.
    0,17zł. Przy uwzględnieniu konieczności rozmrażania parownika w
    rzeczywistości koszt ten wynosi 0,2-0,25zł. Czyli koszt ogrzewania
    powietrzną pompą ciepła jest porównywalny z kosztem ogrzewania gazem.

    Aby zmniejszyć koszt PC to musiałaby pracować tylko w II taryfie, ale
    taka praca jest możliwa tylko wtedy, kiedy w domu będą same podłogówki
    lub będzie postawiony duży bufor ciepła.

    Lepiej wypada gruntowa pompa ciepła, ale ta jest dużo droższa w instalacji.

    Koszt energii z PV przy uwzględnieniu kosztów montażu oraz okresu
    żywotności takiej instalacji (okres 20-25 lat) to koszt wyprodukowanej
    takiej energii to ok. 0,3-0,4zł za 1kWh.

    Czyli budowanie PV do celów grzewczych jest bezsensowne, bo taniej jest
    kupić energie w II taryfie od energetyki.

    Jeżeli energia elektryczna podrożeje, wtedy szala może się przechylić na
    korzyść PV. Ale trudno dzisiaj przewidzieć jak będą się kształtowały
    ceny energii, tak samo jak nie da się przewidzieć czy szlak nie trafi PV
    lub czy szlak nie trafi magazynu energii, bo może się okazać, że w
    okolicach pojawi się zbyt duża konkurencja i falownik nie będzie oddawał
    energii do sieci.

    Ludzie, którzy zainwestowali w PV oczywiście mają niższe rachunki i to
    ich zachwyca i przez to często zapominają, że za prąd, który pozyskają
    już dawno zapłacili.

  • 27. Data: 2021-10-02 10:19:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 22:55, a a pisze:
> [...]
    >>> 3. szwedzką pompę ciepła z parownikiem pasownym na polu

    czasy kryzysu gospodarczego i globalnej zarazy
    > a ciocia latawca ?

    A ciocia to go urodziła, bo matka w tym czasie miała pranie.

    Zenuś nudny jesteś z tym swoim powtarzaniem dowcipów.

  • 28. Data: 2021-10-02 10:22:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 20:38, heby pisze:
    > Zainteresuj się metodami na automatycznie wyłaczenie kaloryferów na
    > noc (choćby "smart" zaworami termostatycznymi), zamykaniem podłogówki,
    > większą (największą!) powierzchnią kaloryferów, może zakupem klimy z
    > grzaniem, w miejscach, gdzie siedzi się tylko przez krótką chwilę itd
    > itp.

    W takim budownictwie z grubymi murami nie ma to żadnego sensu, bo zysk
    prawie niezauważalny, a dyskomfort ciepła w domu duży.

  • 29. Data: 2021-10-02 11:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Aby zmniejszyć koszt PC to musiałaby pracować tylko w II taryfie,
    > ale taka praca jest możliwa tylko wtedy, kiedy w domu będą same
    > podłogówki lub będzie postawiony duży bufor ciepła.

    Co to znaczy duzy bufor? W kotłowni miejsca mam sporo ale pytanie o
    sens finansowy i ilosc tego miejsca jakie jest potrzebe?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Chyba mam zdolności prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmując resztki

  • 30. Data: 2021-10-02 12:13:10
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-10-01 o 12:59, Budzik pisze:
> [...]
    > na co zwrocic uwage bo najpozniej w przyszłym roku bede musaił go
    > wymienic albo na nowy gazowy albo na pompe ciepła.

    Przy zapowiadanych cenach prądu i gazu sprawdza się tylko stary kopciuch.