  • 81. Data: 2013-03-04 17:54:14
    Temat: Re: Smieci u mnie
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    W dniu czwartek, 28 lutego 2013 16:38:34 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Uszanowanie
    > niesort 11,-/twarz
    > sort 7,-/twarz
    > U mnie piec osob, wiec czuje sie okradany.

    Wrocław, blok - już w tej chwili płacę 17,50/osobę.
    Potem ma być coś koło 22 niesortowane.

    Tak przy temacie:
    Nie zapłacisz za wywóz śmieci - wójt zajmie ci pensję

    Nie skarbówka, lecz urzędnicy gminni będą ścigać tych, którzy nie wnoszą opłat
    śmieciowych. Gminy zapowiadają, że będą bezwzględne, bo bez tych pieniędzy cały
    system upadnie.

    Chodzi o opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które od 1 lipca 2013 r. w
    urzędach gmin będą regulowali właściciele nieruchomości. W zamian jednostka samorządu
    terytorialnego powinna zapewnić im regularny odbiór śmieci z posesji przez wybraną w
    przetargu firmę. Takie rozwiązanie zastąpi dotychczasowy stan rzeczy, gdy właściciel
    nieruchomości samodzielnie zawiera umowę z przedsiębiorstwem śmieciarskim.

    Z punktu widzenia gminy wszystko będzie dobrze, jeśli mieszkaniec dobrowolnie
    poniesie opłatę. Problemy mogą się zacząć, gdy z różnych powodów nie wywiąże się z
    tego obowiązku. Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że w takiej sytuacji
    ściąganie należności z tego tytułu może być utrudnione przez biurokratyczne
    procedury.

    Pierwotnie ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
    (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 391) zakładała, że organem egzekucyjnym miał być
    naczelnik urzędu skarbowego. To oznaczałoby, że zanim przystąpiłby do działania, wójt
    (burmistrz,prezydent miasta) musiałby wystawić tytuł wykonawczy, a w postępowaniu
    uczestniczyć jako wierzyciel. To wydłużałoby procedury i komplikowało sprawę, dlatego
    na przełomie stycznia i lutego parlament zmienił przepisy, które wejdą w życie już w
    najbliższą środę.

    Z czego będzie egzekwowana opłata za śmieci
    Będzie prościej, bo w procesie poboru opłaty za śmieci to wójt zyska status organu
    egzekucyjnego (dodanie art. 6qa ustawy). Dzięki temu to gmina bezpośrednio
    wyegzekwuje od krnąbrnych mieszkańców należne jej środki.

    - Środki egzekucji obejmują możliwość zajęcia pensji, środków pieniężnych na rachunku
    bankowym czy majątku ruchomego - wyjaśnia radca prawny Daniel Chojnacki, counsel w
    kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka sp. k.

    Z kolei mec. Tomasz Tatomir z Kancelarii Prawa Ochrony Środowiska i Prawa
    Gospodarczego "KoncepTT" zwraca uwagę nie tylko na szeroki wachlarz możliwych źródeł
    egzekucji, ale na przyspieszenie całej procedury.

    - Przekazanie egzekucji administracyjnej wójtom niewątpliwie przyczyni się do
    większej ściągalności opłaty za śmieci. Egzekucję będzie prowadził ten sam podmiot,
    który ponosi koszty systemu gospodarki odpadami. Trudno o lepszą motywację, aby
    mechanizmy egzekucji były skuteczne - chwali mec. Tatomir.

    Zapytaliśmy losowo wybrane samorządy, czy zamierzają korzystać z takich możliwości.

    - Będziemy stosować je w uzasadnionych przypadkach - stwierdza Jan Machowski z
    magistratu w Krakowie.

    - Urząd miasta jest zobowiązany dbać o jak najwyższą ściągalność opłaty za
    zagospodarowanie odpadów. Urząd wykorzysta wszelkie możliwości, jakie dają nam w tym
    zakresie obowiązujące ustawy - zapewnia Krzysztof Karaś z chorzowskiego magistratu.

    Z kolei w Koszalinie wiedzą już nawet, który zespół pracowników referatu egzekucji
    urzędu miejskiego będzie zajmował się egzekwowaniem od mieszkańców opłaty za śmieci.

    Podobne krótkie, acz zdecydowane komunikaty usłyszeliśmy we wszystkich pytanych przez
    DGP urzędach. Samorządowcy są też zgodni co do uzasadnienia stanowczej postawy.

    Ustawa śmieciowa: Kto zajmie się odbiorem śmieci, jeśli gminy nie zdążą z przetargami

    Gminy niestarannie ustalają opłaty za śmieci >>
    Za śmieci zapłacisz dwa razy, jeśli nie wypowiesz dotychczasowej umowy >>
    - Prezydent Lublina nie będzie miał możliwości odstąpienia od egzekucji należności.
    Wynika to z ogólnego mechanizmu finansowania systemu mówiącego, że z pobranych opłat
    gmina pokrywa wszystkie koszty funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi -
    tłumaczy Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prasowa lubelskiego prezydenta.

    - Opłata determinuje prawidłowe funkcjonowanie całego systemu - dodaje Krzysztof
    Karaś.

    Ekspertom podoba się takie podejście samorządowców do tematu. Przestrzegają jednak,
    by ci ostatni nie ograniczali się jedynie do stosowania przyznanych im środków
    władczych.

    - Z oczywistych względów gminy będą żywotnie zainteresowane wysoką ściągalnością
    opłat. Wyposażenie wójtów i burmistrzów w kompetencje organu egzekucyjnego powinno
    poprawić efektywność egzekucji - mówi mec. Chojnacki.

    Zaraz jednak dodaje: - Zmiana ta nie rozwiązuje oczywiście wszystkich problemów i nie
    może być traktowana jako panaceum na wszelkie bolączki wynikające z ustawy, w tym
    jedną z podstawowych, czyli jak zachęcić mieszkańców do składania prawdziwych
    deklaracji stanowiących podstawę do obliczenia opłaty.

    http://serwisy.gazetaprawna.pl/samorzad/artykuly/686
    527,nie_zaplacisz_za_wywoz_smieci_wojt_zajmie_ci_pen
    sje.html

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 82. Data: 2013-03-04 18:49:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 15:16:52 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

    > A znasz jakieś prywatne wysypiska? Te które ja znam nalezą do gmin, więc
    >
    > zakładasz, że gminna spółka prowadząca wysypisko będzie pomagała prywatnemu
    >
    > przedsiębiorcy okradać gminę.

    Nie pomagać prywatnemu tylko zwiększać zyski gminnego wysypiska i nazwałbym to
    "wyprać" kasę z podatku śmieciowego. Gminie teoretycznie powinna rozliczyć się z
    każdej złotówki zebranej z podatku śmieciowego i nie wolno gminie nic na tym zarobić.
    Ale gminne wysypiska już zarabiać mogą a nawet powinny. A poniewaz w nowym systemie
    zarówno firmą wywożącym nieczystości jak i wysypiskom zależeć będzie aby śmieci było
    jak najwięcej to łatwo przewidzieć co z tego może wyniknąć.

    iać może a nawet powinno;)

    > No ale jeśli jedna gmina podniesie ceny na wysypisku to odbiorca pojedzie ze
    >
    > śmieciami do gminy sąsiedniej, gdzie jest taniej.

    Raczej nie bo wysypisko wskazuje gmina z tego co kojarzę.
    Np gdańskie Szadółki juz dzisiaj przygotowują się do odbioru odpadów z całej gminy
    Gdańsk

  • 83. Data: 2013-03-04 18:50:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 14:13:01 UTC+1 użytkownik krys napisał:
    > Pod warunkiem, że stać ich na te wszystkie jogurciki i soczki. A jakby tak
    To już straszna demagogia.

  • 84. Data: 2013-03-04 19:32:54
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Kris wrote:

    > To już straszna demagogia.
    Albowiem?
    Powiadasz, że dwie pensje na rodziców i dziecko to to samo, co 2 pensje na
    rodziców i 4 dzieci?

    J.

    www.kontestacja.com

  • 85. Data: 2013-03-04 20:02:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 19:32:54 UTC+1 użytkownik krys napisał:

    > Albowiem?
    >
    > Powiadasz, że dwie pensje na rodziców i dziecko to to samo, co 2 pensje na
    >
    > rodziców i 4 dzieci?

    Pewnie że nie to samo ale jeść coś jedzą. Zapewne tańsze produkty ale śmieci
    generują. I nie powiesz mi że dwójka rodziców + dwójka dzieci generuje tyle samo
    śmieci co dwójka rodziców + czwórka dzieci.
    Idiotyzmem kompletnym jest np rozliczanie śmieci wg metrażu nieruchomości np.

  • 86. Data: 2013-03-04 23:47:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ps.com...

> [...]
    >generuje tyle samo śmieci co dwójka rodziców + czwórka dzieci.
    >Idiotyzmem kompletnym jest np rozliczanie śmieci wg metrażu nieruchomości

    To sie nazywa po nowemu polityka pro rodzinna. :-)

    Pozdro.. TK

  • 87. Data: 2013-03-05 00:06:48
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > A. Gmina zakłada ten sam koszt co do tej pory
    > B. Gmina zakłada że będzie drożej
    >
    > Budżet jest uchwalony, mija kilka miesięcy i gmina ogłasza przetarg na
    > wywóz śmieci i ma na to kwotę założoną w budżecie. Znowu mamy dwie
    > możliwości:
    > 1. Najtańszy oferent jest zbyt drogi
    > 2. Najtańszy oferent mieści się w zakładanej kwocie.
    >
    > W przypadku 1 gmina jest w przysłowiowej czarnej doopie bo musi unieważnić
    > przetarg a śmieci pozostają na ulicach. W przypadku 2 wszystko jest OK, a
    > gdyby była nadwyżka to w następnym roku moża obniżyć opłaty.

    Mam nadzieje, ze sie nie mylisz, acz znajac zycie nie sadze. :-)

    > Zapytaj w gminie dlaczego najpierw ustalają wysokość opłat, a dopiero
    > później rozpisują przetarg, a nie odwrotnie.

    Widzisz, na codzien zyjemy w dzungli zycia codziennego. Raz konkurencja, dwa
    drapiezne panstwo. Przewidujemy i zastanawiamy sie co z tym zrobic. Wiele
    zmiennych, a w srodku my. Niewazne czy jestes na etacie, czy uczestniczysz w
    tym bezposrednio. Bledy decyzji dotycza nas wszystkich. Slowem mamy bardzo
    maly margines na pomylki. Wiec mnie jako obywatela zmagajacego sie z tym i
    bedacego w samym srodku tej zawieruchy zwyczajnie denerwuje tego rodzaju
    niekompetencja urzednikow bedacych na naszym utrzymaniu. Dla nas bledy
    podjetych decyzji determinuja wrecz przyszlosc naszej rodziny. Wziecie
    kredytu na dom czy mieszkanie, zmusza nas do liczenia niemal kazdej
    zlotowki. Co robi rzad nakladajac na gminy takie rozwiazania? Unia kazali.
    Urzednicy sie nie znaja, wiec cos tam wymysla, ot chocby 0,60/m^2
    powierzchni mieszkalnej. Nie zastanawiaja sie czy mieszkaja tam emeryci,
    ktorym ledwo starcza na leki. Mowia poczekajcie z rok a zobaczymy.
    Mi jest wszystko jedno czy wydam dyche wiecej czy mniej, ale ja to nie
    wszyscy. Dzis mam, a co bedzie jutro tego nie wiem. Slowem wymagam od
    urzednikow takiej samej determinacji z jaka zmagamy sie na codzien
    podejmujac wazne dla nas decyzje z prostego powodu, bo na nich pracujemy.
    Skoro jest jak mowisz, ze planujemy budzet, to przeciez nic innego niz to co
    robia wszystkie rodziny. Roznica jest taka, ze w wiekszosci budzet rodziny
    jest ograniczony, a w tym przypadku budzet gminy jest z gumy i to z lykry,
    piec razy sie rozciaga bez utraty wytrzymalosci. :-)
    Moim zdaniem nie tyle gminy, co ustawa w zarodku rodzi problemy, zreszta jak
    kazdy monopol. To nic innego jak kolejny podatek z definicji niedobrowolne,
    przymusowe swiadczenie na rzecz skarbu panstwa, niech bedzie gminy. Doloz do
    tego rade gminy/miasta z dzungli i mamy takie kwiatki jak smieci z metrazu.

    Pozdro.. TK

  • 88. Data: 2013-03-05 00:18:30
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zastanów się co się stanie jeśli żadna firma nie zgłosi się w zakładanym
    > budżecie. Przetarg będzie unieważniony a na ulicach będą rosły góry
    > śmieci. A później taka gmina będzie pokazywana w telewizja jako przykład
    > nieudacznictwa władzy. To chyba oczywiste, że bezpieczniej jest założyć
    > trochę większy budżet i go później skorygować.

    Zadnej korekty nie bedzie, no chyba, ze w gore. To po pierwsze.
    Po drugie, gmina wg. Twoich zalozen to kolejny celebryta.
    Po trzecie to jednak sa dane na ktorych mozna sie oprzec, bo wywoz smieci to
    jednak nie od dzis.
    Sek w tym, ze gminie wsio ryba jaki to koszt. Ile firma sobie zazyczy i
    wszystko jedno czy najtansza oferta, gmina po prostu przeksieguje kwoty, bez
    uszczerbku we wlasnym budzecie.
    Punktem wyjscia sa koszty obslugi chocby z ostatniego roku. Wybacz, nie
    rozumiem dlaczego mialoby byc drozej. Jakie to czynniki uzasadniaja
    dzisiejszy wzrost kosztow?
    Ustawa wogole jest bez sensu, bo naklada na zarzady spoldzielni obowiazek
    rozliczania sie za wywoz smieci bez wgladu w ilosc wywozonych smieci.
    Szykuje sie z tego powodu zreszta zaskarzenie ustawy, co tylko potwierdza
    cala te paranoje.

    Pozdro.. TK

  • 89. Data: 2013-03-05 00:22:05
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    >Gdzieś Ty się chował? Jakie bezpieczeństwo? Jaki budżet?

    Przy okazji, przyklad dosc brutalny za co z gory przepraszam, ale pamietacie
    zasilki pogrzebowe?
    Obnizenie ich nie spowodowalo, ze rodziny musza dokladac zakladom
    pogrzebowym, tylko tym ciagle sie oplaca za polowe.

    Pozdro.. TK

  • 90. Data: 2013-03-05 00:35:58
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "JaMyszka" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    >Wrocław, blok - już w tej chwili płacę 17,50/osobę.
    >Potem ma być coś koło 22 niesortowane.

    >Tak przy temacie:
    >Nie zapłacisz za wywóz śmieci - wójt zajmie ci pensję

    Normalnie jest tak, ze jak jest cienko to ograniczasz wszystko. Zamiast
    grzac gazem to idziesz do lasu i palisz szyskami. Teraz mozesz nie jesc, a
    za smieci zajma Ci emeryture w imie oplat z ksiezyca.

    Pozdro.. TK