  • 1. Data: 2010-11-13 17:44:15
    Temat: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Niedawno wspominałem Mańkowi że w okresie przejściowym warto
    by podłączyć solar pod podłogówkę. Są na jesień i wiosnę ale także i w zimie
    dni
    kiedy jest zimno ale słonecznie. W takie dni solar potrafi nagrzać zbiornik
    np. tylko do 45-50stC i więcej nie da rady gdyż jego sprawność w tak zimnym
    otoczeniu mocno spada. Ale gdyby przełączyć solar w obieg podłogówki gdzie
    potrzeba niższych temperatur to nadal jest on w stanie oddawać energię do
    takiego niskotemperaturowego obiegu z niezłą sprawnościa.
    Kupiłem więc zawór trójdrogowy z siłownikiem Belimo oraz pompę cyrkulacyjną
    20W. Wymiennik płytowy który został wymontowany z kotła 24kW znalazł
    zastosowanie jako wymiennik między obwodem glikolu z solarów i wody z
    ogrzewania.
    Od dwóch dni w wolnych chwilach przerabiałem instalację solarną. Najmniej
    roboty było z podłączeniem się w obieg podłogówki gdyż akurat na
    rozdzielaczu miałem wolne miejsce. Część solarna została natomiast
    gruntownie przebudowana. Sterownik Sorel TDC3 jaki używam posiada możliwość
    sterowania w 20 różnych kombinacjach hydraulicznych. Dotychczas używałem
    układu solar + zbiornik
    a teraz po przeróbce jest to układy solar + zbiornik + basen. Przy czym w
    lecie będzie to rzeczywiście basen a w zimie za pomoca ręcznie przekręcanych
    zawórów przełączany na podłogówkę. Dzisiaj był pierwszy dzień pracy w tej
    konfiguracji. Słońce nie rozpieszczało gdyż sporą część dnia było za
    chmurami toteż ustawiłem na próbę próg przełączania zbiornik/podłoga na
    45stC. Z rana w zbiornika 300l jakieś 120l od dołu miało około 15stC więc w
    pierwszej kolejności sterownik ustawił zawór trójdrogowy na przez wężownicę
    w zbiorniku.
    Około godziny 14:30 została osiągnięta temp. 45stC w całym zbiorniku i
    sterownik przestawił zawór na obwód podłogi oraz włączył dodatkową pompę
    cyrkulacyjną między wymiennikiem a rozdzielaczami. Aż do zachodu słońca (za
    lasem) czyli gdzies przez ponad godzinę solar ładował podłogę. Aby mieć
    porównanie, najmniejszy obwód podłogówki, w WC na parterze wyłączyłem z
    grzania zaworem. Na koniec dnia stając stopą na przemian w WC a raz na
    ogrzewanej podłodze korytarza dawało się odczuć sporą różnicę temperatur. W
    tej chwili na parterze sterownik pokojowy wskazuje 22stC podczas gdy na
    dworze jest 13stC.
    Maniek, uważam że warto było i jak tylko będę miał okazję kupić kiedyś w
    rozsądnej cenie jakiś kolektor prózniowy to kupię go po to aby więcej
    wydusić w takie dni o niskich temperaturach na zewnątrz.
    Dni słonecznych wbrew pozorom jest sporo. Można w sporym stopniu dogrzać w
    okresie przejściowym, zwłaszcza wiosną a w zimie najczęściej największe
    mrozy są gdy jest wysokie ciśnienie a to idzie w parze z dniami
    bezchmurnymi.
    Jak chcesz Maniek to zapodam gdzieś fotki.

    Marek

  • 2. Data: 2010-11-13 19:24:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > okresie przejściowym, zwłaszcza wiosną a w zimie najczęściej największe
    > mrozy są gdy jest wysokie ciśnienie a to idzie w parze z dniami

    w zasadzie to ja sie zgadzam i bede cos takiego u siebie próbował zmontować.
    Ale tak po swojemu :) Ile m2 masz tych kolektorów?

    b.

  • 3. Data: 2010-11-13 20:25:47
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > w zasadzie to ja sie zgadzam i bede cos takiego u siebie próbował
    > zmontować. Ale tak po swojemu :) Ile m2 masz tych kolektorów?

    Narazie są to 3 kolektory płaskie o łączniej powierzchni absorbera 5,5m2.
    Maksymalna moc jaką potrafią dać w pełnym słońcu a którą obserwuję na
    wyświetlaczu sterownika to 7kW. Oczywiście gdy mają zapewnione duuuże
    delta K czyli wtedy kiedy mają dużą sprawność a takie warunki dotychczas
    bywały tylko wtedy gdy zbiornik był całkowicie wystudzony. W normalnych
    warunkach
    jest to 3-5kW w słońcu a to dlatego gdyż wtedy gdy jest południe to
    zazwyczaj zbiornik
    jest już w 70% nagrzany.
    W zimie oczywiście poziom nasłonecznienia jest niższy, też przez "niskie"
    słońce dlatego
    ja kolektory mam nachylone pod kątem 50st i słońce świeci idealnie na
    kolektory
    w marcu i październiku. Montowanie kolektorów na dachu 30st jest według mnie
    nieporozumieniem. Taki kolektor w lecie szaleje jak buchaj a na jesień oraz
    w zimie
    jest zimny jak plecy nieboszczyka. Przez to jest też sporo osób zawiedzonych
    kolektorami.
    Teraz mam nadzieję podłogówka przyczyni się do lepszego wykorzystania tej
    energii
    a w lecie basen będzie idealnym odbiornikiem jej nadmiaru. Dopóki nie ma
    basenu
    to raczej nie będę montował kolejnych kolektorów choć można by przecież na
    lato
    część zakrywać. U mnie jest to bezproblemowe gdyż stoją w ogrodzie. Mam
    nawet
    specjalną plandekę z tasmami którą montuję w 5 minut gdy na dłużej wyjeżdzam
    i słońce czy brak prądu jest mi nie straszny.

    Marek

  • 4. Data: 2010-11-13 20:51:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Narazie są to 3 kolektory płaskie o łączniej powierzchni absorbera 5,5m2.
    > Maksymalna moc jaką potrafią dać w pełnym słońcu a którą obserwuję na
    > wyświetlaczu sterownika to 7kW.

    1,2kW/m2 to teoretyczny szczyt mocy ze słońca. 5,5x1,2=6,6kW. A to oznacza
    ze sterownik masz nieco podkręcony :-) Mozna sie tym nie przejmować ale
    warto wiedzieć.

    Nie bardzo mogę znaleźć wiarygodnych żródeł mocy promieniowania zimą. Mam
    wykres w którym stoi ze wtedy jest 0,6kW/m2 ale wydaje mi że tyle nie
    bedzie. A wskaźnik ten jest ważny jesli chodzi o potrzebną zimą
    powierzchnie kolektorów.

    b.

  • 5. Data: 2010-11-13 21:44:20
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > 1,2kW/m2 to teoretyczny szczyt mocy ze słońca. 5,5x1,2=6,6kW. A to oznacza
    > ze sterownik masz nieco podkręcony :-) Mozna sie tym nie przejmować ale
    > warto wiedzieć.

    Oj mylisz się. Tu gdzie mieszkam średnioroczna wartość to nieco
    ponad 0,9kW/m2 na powierzchni _poziomej_.
    Zauważ że jest to wartość średnioroczna oraz to że kolektor montuje
    się nie poziomo ale płaszczyzną skierowaną do słońca.
    Swego czasu napotkałem w sieci na symulację i wskazywało dla mojego
    położenia szczytowo ponad 1,4kW/m2 było. Najwyższa sprawność
    kolektora to 83% więc wyjdzie niemal 6,4kW. Kiedyś przez parę dni
    miałem podłączony przepływomierz dedykowany do tego sterownika
    dzięki któremu pomar nadaje się do rozliczeń ciepła np. w sprzedaży.
    Niestety był pożyczony i musiałem go oddać i teraz sterownik oblicza
    moc z jakąś tam dokładnościa ale napewno nie zawyża. Mało tego
    żeby się nie jarać dużymi wartościami, sterownik ustawiłem tak że
    wskazuje do 10% mniej niż wyliczona kalkulatorem na podstawie
    temperatur na zasilaniu i powrocie z wężownicy i przepływu oraz ciepła
    własciwego glikolu 50%.

> [...]
    > wykres w którym stoi ze wtedy jest 0,6kW/m2 ale wydaje mi że tyle nie
    > bedzie. A wskaźnik ten jest ważny jesli chodzi o potrzebną zimą

    Pamietaj że najczęściej podaje się dla powierzchni poziomej.
    tu masz sporo informacji:
    http://www.kolektorek.pl/index.php?option=com_conten
    t&view=article&id=44:jak-optymalnie-ustawi-kolektor&
    catid=2:artykuly&Itemid=39

    tu jakaś mapka
    http://www.mojaenergia.pl/strony/1/i/400.php

    albo czegotoniewiedząca wikipedia globalnie
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Insolacja

    Marek

  • 6. Data: 2010-11-13 22:16:11
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    I jeszcze to:
    http://www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja/wyklady/Energ
    iaOdnawialna/Slonce/CDG/orientacjakolektorow/Orienta
    cjaKolektor%F3w.doc

  • 7. Data: 2010-11-13 22:17:27
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    I jeszcze to

  • 8. Data: 2010-11-13 22:20:21
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Jeszcze tu:
    http://www.igf.fuw.edu.pl/meteo/stacja/wyklady/Energ
    iaOdnawialna/Slonce/CDG/orientacjakolektorow/Orienta
    cjaKolektorów.doc

  • 9. Data: 2010-11-13 22:21:12
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Jeszcze tu:

  • 10. Data: 2010-11-14 08:52:43
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Nie traktuj mnie jaka napastnika bo mam zamiar zrobić to samo co ty :-) Po
    prostu uzgadniam zeznania :-))) Gadanie o śniegu zimą traktuję tak jak ty.
    Ooooo, fotkę szukam... Mam: http://lotniczefotki.pl/dach.jpg - jeden z
    dachów ma około 70stopni pochylenia, drugi jakies 35. A to przeciez jest
    sytuacja gdzie w ogóle w zimie był śnieg, przeważnie go nie ma.

    > Oj mylisz się. Tu gdzie mieszkam średnioroczna wartość to nieco
    > ponad 0,9kW/m2 na powierzchni _poziomej_.

    W linkach wczesniejszych mocy nie ma. Sa wartosci kwh/m2, mnie interesują
    kW/m2. Na dodatek interesuje mnie zależność mocy nasłonecznienia kW/m2 od
    zadanego miesiąca. Letnie można znaleźć ale co z natężeniem zimą to juz
    gorzej.
    Żeby liczyć cos musze miec dane wejściowe :/ Kąt pochylenia kolektora umiem
    uwzględnić i policzyć -ale u mnie i tak będzie 45stopni - taki jest dach i
    tyle.

    > Swego czasu napotkałem w sieci na symulację i wskazywało dla mojego
    > położenia szczytowo ponad 1,4kW/m2 było.

    Daj linkę jak znajdziesz.

    A tu można podejrzeć wyniki online z warszawy
    http://www.if.pw.edu.pl/~meteo/

    b.