  • 1. Data: 2010-11-13 17:33:42
    Temat: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Niedawno wspominałem Mańkowi że zauważyłem że w okresie przejściowym warto
    by podłączyć solar pod podłogówkę. Są w zimie czy n ajesień i wiosnę dni
    zimne ale słoneczne. W takie dni solar potrafi nagrzać zbiornik np tylko do
    45-50stC i więcej nie da rady gdyż jego sprawność w tak zimnym otoczeniu
    spada. Ale gdy się przełączy solar w obieg podłogówki gdzie zadowolimy się
    niższymi temperaturami to nadal jest w stanie oddawać energię do takiego
    niskotemperaturowego obiegu.
    Kupiłem więc zawór trójdrogowy z siłownikiem Belimo oraz pompę cyrkulacyjną
    20W. Wymiennik płytowy który został wymontowany z kotła 24kW znalazł
    zastosowanie jako wymiennik między obwodem glikolu z solarów i wody z
    ogrzewania.
    Od dwóch dni w wolnych chwilach przerabiałem instalację solarną. Najmniej
    roboty było z podłączeniem się w obieg podłogówki gdyż akurat na
    rozdzielaczu miałem wolne miejsce. Część solarna została natomiast
    gruntownie przebudowana. Sterownik Sorel TDC3 jaki używam posiada możliwość
    sterowania w 20 różnych kombinacjach hydraulicznych. Dotychczas używałem
    układu solar + zbiornik
    a teraz po przeróbce jest to układy solar + zbiornik + basen. Przy czym w
    lecie będzie to rzeczywiście basen a w zimie za pomoca ręcznie przekręcanych
    zawórów przełączany na podłogówkę. Dzisiaj był pierwszy dzień pracy w tej
    konfiguracji. Słońce nie rozpieszczało gdyż sporą część dnia było za
    chmurami toteż ustawiłem na próbę próg przełączania zbiornik/podłoga na
    45stC. Z rana w zbiornika 300l jakieś 120l od dołu miało około 15stC więc w
    pierwszej kolejności sterownik ustawił zawór trójdrogowy na przez wężownicę
    w zbiorniku.
    Około godziny 14:30 została osiągnięta temp. 45stC w całym zbiorniku i
    sterownik przestawił zawór na obwód podłogi oraz włączył dodatkową pompę
    cyrkulacyjną między wymiennikiem a rozdzielaczami. Aż do zachodu słońca (za
    lasem) czyli gdzies przez ponad godzinę solar ładował podłogę. Aby mieć
    porównanie, najmniejszy obwód podłogówki, w WC na parterze wyłączyłem z
    grzania zaworem. Na koniec dnia stając stopą na przemian w WC a raz na
    ogrzewanej podłodze korytarza dawało się odczuć sporą różnicę temperatur. W
    tej chwili na parterze sterownik pokojowy wskazuje 22stC podczas gdy na
    dworze jest 13stC.
    Maniek, uważam że warto było i jak tylko będę miał okazję kupić kiedyś w
    rozsądnej cenie jakiś kolektor prózniowy to kupię go po to aby więcej
    wydusić w takie dni o niskich temperaturach na zewnątrz.
    Dni słonecznych wbrew pozorom jest sporo. Można w sporym stopniu dogrzać w
    okresie przejściowym, zwłaszcza wiosną a w zimie najczęściej największe
    mrozy są gdy jest wysokie ciśnienie a to idzie w parze z dniami
    bezchmurnymi.
    Jak chcesz Maniek to zapodam gdzieś fotki.

    Marek

  • 2. Data: 2010-11-13 20:27:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 13 Lis, 18:33, "tarnus" <t...@p...onet.pl> wrote:
    Heh, lejesz miód na moja klate.
    Od dawna tluklem ze solary nawet w zime sie przydaja. Tyle ze nie w
    standardowy sposob grzejac CWU a w niestandardowy. Wlasnie podlogowka
    albo podgrzewanie zimnej wody dla CWU.
    Ale madrale mnie tu probowali pacyfikowac.
    Ciekawi mnie jak w zime beda wygladaly temperatury na twoich solarach.
    Ale nie tak punktowo tylko tak bardziej calkowane. Wykresik jakis by
    sie przydal. Temperatury plus przeplywy.

  • 3. Data: 2010-11-13 20:42:22
    Temat: Re: Solar grzeje podlogówka - pierwsze spostrzezenia.
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]

    >Ale nie tak punktowo tylko tak bardziej calkowane. Wykresik jakis by
    >sie przydal. Temperatury plus przeplywy.

    Wykresów akurat nie mam mozliwosci wykonac. Musialbym
    pare dallasów sklecic i na pececie rejestrowac.
    Zwlaszcze ostatniej zimy dalo sie obserwowac sporo dni
    wyjatkowo mroznych ale za to w pelnym sloncu. Bywalo
    ze caly tydzien byl taki.
    Zbiornik w takie dni gdy na zewnatrz bywalo -15stC
    potrafilo nagrzac nawet do 50stopni wiec przy podlogówce
    bedzie tylko sprawniej czyli lepiej.
    Narazie patrze na to entuzjastycznie ale to byl dopiero pierwszy
    dzien. Zobaczymy co bedzie dalej i czy sterownik jakiegos
    knota nie ma na dluzsza mete bo prawde mówiac ma on troche
    dziwnych parametrów nie do konca na moja logike potrzebnych
    lub nie w takim zakresie regulacji wartosci jak bym ja potrzebowal.

    Marek

  • 4. Data: 2010-11-13 20:44:09
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Aaa no i wkurza mnie troche dlugi czas przelaczania zaworu
    trójdrogowego. 140 sekund (:

    Marek

  • 5. Data: 2010-11-13 22:23:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tarnus wrote:
> [...]
    > dziwnych parametrów nie do konca na moja logike potrzebnych
    > lub nie w takim zakresie regulacji wartosci jak bym ja potrzebowal.

    wg wszelkiej teorii trzeba dać więcej solarów i usuwać śnieg z paneli, oraz
    liczyć sie z tym że w zimie dzień trwa krótko słońce jest nisko więc moc
    będzie sporo mniejsza, pomijam wpływ mrozu, który przy panelach próżniowych
    powinien być sporo mniejszy.

    Problem jednak w takiej instalacji robi sie w lecie, gdy mocy jest znaczny
    nadmiar i niewiadomo co z nią robić, chyba że fundniesz sobie solary z
    żaluzjami :)

    Standardowe solary liczy sie tak aby zamontowany zestaw podgrzał w ciągu
    dnia zaprojektowany zasobnik, bez przegrzania ukladu.

  • 6. Data: 2010-11-13 22:46:35
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > oraz liczyć sie z tym że w zimie dzień trwa krótko słońce jest nisko więc
    > moc będzie sporo mniejsza, pomijam wpływ mrozu, który przy panelach

    Nie chce mi się kolejny raz pisać i dyskutować na tematy jakie poruszasz.
    Owszem nie neguję tego co napisałeś ale było to już setki razy wałkowane.
    Ja przypomnę tylko dwie sprawy. Usuwanie śniegu u mnie nie stanowi problemu
    gdyż
    po pierwsze solary stoją w ogrodzie a po drugie problem jest tylko przy
    obfitych opadach a przecież nie pada codziennie a małe ilości
    same znikają z kolektora dzięki stratom do otoczenia.
    Co do mrozu a kolektorów słonecznych to wedle wszelkiej teorii oraz z
    wykresu
    np. tu http://www.mojaenergia.pl/strony/1/i/400.php
    wychodzi że do około 20K płaski ma się jednak lepiej niz próżniowy.
    Owszem przy -15stC na dworze jest to niczym ale gdy na dworze w ciągu dnia
    tak jak dzisiaj było +15stC to jest to już coś. Przy takiej delcie kolektor
    może się
    rozgrzać do 30stC mając lepszą sprawność niż prózniowy. Więc jak widzisz coś
    w jedna stronę a coś w druga i okazuje się że niemal na jedno wychodzi.
    Zauważ też że wykorzystując kolektor do grzania podłogi dojdziemy do delty
    maksymalnie około 50-55K Jak widzisz na wykresie jest to zaledwie 10%
    różnicy
    w sprawności między tymi dwoma rodzajami kolektorów podczas gdy cena
    kolektora
    prózniowego wynosi niemal 2x więcej niż płaskiego. Wniosek jest taki że
    lepiej kupić
    2 kolektory płaskie niż jeden prózniowy. Cena taka sama a uzysk energii
    sporo wyższ
    z płaskiego. Jak ceny próżniowych spadną do rozsądnego poziomu to o nich
    pomyślę.

    > Problem jednak w takiej instalacji robi sie w lecie, gdy mocy jest znaczny
    > nadmiar i niewiadomo co z nią robić, chyba że fundniesz sobie solary z
    > żaluzjami :)

    Pisałem o basenie :) Pisałem też o plandece na przykrywanie części z nich.

    Marek

  • 7. Data: 2010-11-14 09:43:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tarnus wrote:

    > Pisałem o basenie :) Pisałem też o plandece na przykrywanie części z
    > nich.

    a to OK...