  • 91. Data: 2010-02-11 20:27:09
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: M <M...@w...pl>

    W dniu 2010-02-11 10:56, marko1a pisze:

    > Dla Polski można przyjąć średnio 1000W/m2

    Można też obserwować on-line :-)
    http://www.meteo.waw.pl/index.shtml.po

    M.

  • 92. Data: 2010-02-11 20:31:58
    Od: M <M...@w...pl>

    W dniu 2010-02-11 12:42, Adam Szendzielorz pisze:

    > Co za bzdury znowu piszesz!! :)
    >
    > W domu caly czas staramy sie utrzymac ~20-21 st C, bez wzgledu czy
    > lato czy zima. Jaka wiec energie chcesz ladowac w sciany, skoro one

    Wilgotność też utrzymujesz na stałym poziomie (takim samym latem i zimą)?

    Latem wilgotność jest rzędu 80-100%, zimą w domu masz 30-50%.

    M.

  • 93. Data: 2010-02-11 23:18:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No dobrze ale tylko mocno podwyzszone straty moga byc przyczyna
    > pogorszenia sytuacji. gdyby byly podobne, a nawet troszke tylko wyzsze,
    > musialbys miec oszczednosci przy nocnym wylaczeniu.

    Te oszczednosci pojawia sie na pewno przy dluzszych przerwach, ale dobowo
    wg. mnie nie przynosi oszczednosci.

    > Ale chociazby temperature masz niska - wiec zarowno jesli utrzumujesz
    > stala gazu Ci idzie mniej, jak i element pt. wielkosc spadku w nocy przy
    > wylaczeniu ogrzewania jest inna.

    Owszem spadnie mniej. Dla tego uwazam, ze przy wyzszych temp. w domu moze
    byc tylko gorzej. Spadek bedzie wiekszy a zatem nadrabianie bedzie drozsze.

    > Piszesz, ze testowales przez tydzien - miales powtarzalne warunki w
    > porownaniu z niewylaczaniem kotla na noc?

    To byla koncowka listopada, temp. i warunki byly wzglednie podobne.
    Oczywiscie laboratoryjnie nie byly takie same, ale trzykrotnie wieksze
    zuzycie to moim zdaniem wiecej niz blad statystyczny.

    > Teperatura na zewnatrz, kolejnosc przeprowadzonych testow, itp, itd.
    >
    > O ile spada Ci teraz temperatura w nocy jesli wylaczysz?

    Nie wiem, nie wylaczam. W listopadzie spadek byl o ok. 0,5C przy temp. nieco
    powyzej zera na zewnatrz. Tu jednak ten parametr moze byc nieco zgubny, bo
    na moc kotla determinujacy wplyw ma roznica temp. powrotu i zasilania. Poki
    ma wiecej jak 5C to kociol nie pracuje na minimalnej mocy. Im wieksza
    roznica tym wieksza moc. W moim przypadku poki posadzka sie troche nie
    "wygrzeje" to powrot wiadomo, bedzie zimny. Oczywiscie nie dzieje sie to bez
    wplywu temp. wewnetrznej.

    Pozdro.. TK

  • 94. Data: 2010-02-11 23:26:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jesli roznica tempetur rosnie (zasilanie/powrot) to tak powinno byc,
    > wzrost temperatury coraz wolniejszy.

    Przy dzisiejszych temp. ona oscyluje w granicach 3 - 5C. Ciekawe jest to, ze
    mieszacz sie zamyka, gradient powrotu i zasilania mniej wiecej staly, a
    podniesienie temp. na kotle skutkuje dluzszym grzaniem zanim osiagnie
    kolejny stopien. Zamykanie mieszacza powoduje, ze obieg samego kotla ze
    sprzeglem hydraulicznym ma wyzsza temp. jak reszta instalacji za mieszaczem.
    Sila rzeczy udzial tej reszty w temp. kotla relatywnie spada co powinno
    powodowac szybsze osiaganie temp. przez kociol, a jest jakby odwrotnie. Im
    wyzsza temp. tym kolejne stopnie osiagane sa wolniej.

    Pozdro.. TK

  • 95. Data: 2010-02-11 23:41:47
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ha. Własnie mylisz się. Jeżeli tylko słoneczko świeci to rośnie.

    No, 1 - 1,5C przy permanentnej temp. wewnatrz na poziomie 9C. Takie zmiany
    obserwuje. Jak bedzie 20 to pewnie tego nie zobacze na termometrze. A nawet
    jesli, to te dodatkowe 1 - 1,5C pojdzie w sciany, bo te maja co najwyzej 9C.
    Skutek bedzie taki, ze jeszcze po zachodzie slonca cieplo ze scian bedzie
    oddawane i kociol wlaczy sie pozniej i plynniej jak w porownywalnym domu
    nieakumulacyjnym.

    > A pisząc że kocioł pracuje znacznie mniej zaprzeczasz sam sobie temu co
    > napisałeś we wcześniejszym wierszu

    Nie prawda, bo nie wszystkie pomieszczenia nagrzewane sa jednakowo. Kociol
    reaguje na spadki temp. w instalacji, nie temp. powietrza przy czujniku.

    > I tu i tu trzeba będzie więc dogrzać. tyle że w domu nieakumulacyjnym
    > tylko tyle ile jest to w danej chwili niezbędne i na dodatek bardzo szybko
    > to nastąpi.

    Niby dla czego skoro bilans energii w scianach sie nie zmieni? A nie zmieni
    sie ujemnie, bo przeciez slonce zaoferowalo nam ciut darmowej energii.

    Pozdro.. TK

  • 96. Data: 2010-02-11 23:46:15
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale nas tak naprawde ten czas nie interesuje.
    > Interesuje nas co jest po zachodzie słońca i co się stanie z niepotrzebnie
    > zakumulowaną energią dnia następnego jeżeli będzie również słoneczny.

    Stanie sie tyle, ze kociol wlaczy sie pozniej po zachodzie slonca kiedy
    sciany oddadza nadwyzke energii ze slonca w ciagu dnia. W domu
    maloakumulacyjnym tej energii nie ma co przejac i roznice temp. beda
    znacznie wieksze. Jak swieci slonce to zrobi sie za goraco, jak zajdzie to
    szybko zimno. Cala zaleta dla codziennego domu psu w d..pe.

    Pozdro.. TK

  • 97. Data: 2010-02-11 23:50:01
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale może się okazać że tej energii zmagazynowanej będzie niewystarczająco
    > a to oznacza że musi się włączyć kocioł.

    No ale czemu tej zmagazynowanej energii ma byc niewystarczajaco? Przeciez
    slonce operowalo caly dzien, to niby gdzie ta energia miala sie podziac? Co
    znaczy, ze kociol musi sie wlaczyc? W domu maloakumulacyjnym sie nie
    wlacza??

    > I tu jest pies pogrzebany bo w domu akumulacyjnym uzupełnienie brakującej
    > energii trwa znacznie dłużej niż w domu nieakumulacyjnym.

    To jest pewne, ale poki nie wylaczysz ogrzewania to bilans pozostaje staly.

    Pozdro.. TK

  • 98. Data: 2010-02-11 23:55:37
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ma znaczenie. Bo musisz utrzymywac ścianę o wyzszej temperaturze niz
    > wymagana temperatura pomieszczenia. Zauważ że ściana "przyklejona" jest do
    > styropianu o jakims tam oporze cieplnym. Gdyby to było powietrze o nizszej
    > temperaturze to zauważ że zarówno jego temperatura jest niższa niż ściany
    > i betonu jak i przewodność cieplna.

    Sorry nie wiem skad te wnioski i z nimi nie polemizuje. Gdyby bylo jak
    piszesz to sciana oddawala by energie do srodka a jak sam wiesz wykres
    sciany opada w jedna strone.

    > Tej energii w ścianach starczy może na dzień dwa :)

    Pod warunkiem, ze wylaczysz ogrzewanie.

    > W domu nieakumulacyjnym nie muszę się martwić czy ściany w ostatnie dni
    > lata zostały dostatecznie nagrzane czy też nie.
    > Po zimnym i mokrym lecie trzeba będzie sporo władować energii w rozgrzanie
    > tych ścian.

    To moze sie zdazyc, ale malo kto nie wlacza ogrzewania jak robi sie po
    prostu zimno. Zreszta to i tak ulamek ew. kosztow sezonu. A szybszy start
    ogrzewania po chocby slonecznym dniu domu nieakumulacyjnym moze ten bilans
    zupelnie odwracac.

    Pozdro.. TK

  • 99. Data: 2010-02-12 00:33:40
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale te straty mogą się opłacać;) i suma sumarum koszty ogrzewania w domu
    > akumulacyjnym wyjdą mniejsze niz w szkieletorze.

    Skad Wam sie straty biora to ja nie pojmuje.
    To tak jak bysmy w misce przechowywali wode o temp. otoczenia i w takiej
    samej misce powietrze o temp. otoczenia. Ktora bedzie miala wieksze straty
    ciepla?
    Przeciez mamy sobie dom o jakims zapotrzebowaniu. Czy to malo, czy
    niemaloakumulacyjny te straty ma. Straty ma z roznicy temp. miedzy zewn. a
    wewn. W ciagu doby straty w domach o takich samych parametrach beda takie
    same. Przeciez nie jest tak, ze straty roznicy temperatur rekompensuje
    ogrzewanie, a energia w scianach w tajemny sposob ucieka w tej samej ilosci,
    bo niby jak, gdzie i dla czego? To przechowywanie energii w scianach nic nie
    kosztuje, bo w srodku i tak panuje ta sama temp., wiec roznica zewn. i wewn.
    bedzie taka sama. Te pojemniejsze sciany to wylacznie bufor, energia na
    wszelki wypadek. Bufor dodatkowo lagodzi wachania temp. przyjmujac nadmiar
    energii i oddajac w razie potrzeby. Gdyby bylo inaczej to wode w czajniku
    mozna by zagotowac wielka grzalka rozgrzana do 20C, a mala rozgrzac tylko do
    20C. Pytanie zatem, z jaka moca oddaje dom akumulacyjny energie do otoczenia
    a z jaka nieakumulacyjny zakladajac, ze ich parametry sa takie same i
    zapotrzebowanie wynosi powiedzmy 6kW?

    Pozdro.. TK

  • 100. Data: 2010-02-12 01:11:38
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Lut, 13:15, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > O tym e nikomu nie uda o si zmagazynowa ciepla bez strat. Wi c dom
    > akumulacyjny jak by nie by o zawsze b dzie mia wi ksze straty niz
    > nieakumulacyjnym w kt rym energia zu ywana jest na bie co bez strat
    > magazynowania.
    > Nie ma innej mo liwo ci.
    > Zaprzeczysz?

    Szczerze to nie wiem - musialbym siasc i pomyslec, policzyc, a nie mam
    ostatnio na to czasu :-)
    Niezaprzeczalny jednak jest fakt, ze w domu akumulacyjnym temperatura
    w srodku jest "zlagodzona" i ja tylko o tym pisalem od samego
    poczatku! Tzn. przy naglych mrozach - temperatura nie spada za szybko.
    Podobnie nie rosnie w przypadku duzych upalow. Poprostu w srodku jest
    zawsze stala temperatura, ktora ciezko ruszyc w jedna lub druga strone
    i mozna sobie pozwolic np. chocby na prostsze sterowanie
    ("zerojedynkowe"), bo nawet takie nieprecyzyjne i czasem niedokladne
    pozwoli utrzymac nam prawidlowa temperature w srodku :) W domu
    nieakumulacyjnym w lato (bez klimy) mamy za cieplo, a w zimie w razie
    awarii CO - w moment zimno.. Na dom letniskowy wybralbym zdecydowanie
    dom nieakumulacyjny z klimatyzacja. Dla normalnego, calorocznego,
    zwyklego rodzinnego domu IMHO lepszy jednak jest akumulacyjny. Ale
    kazdy ma swoje zdanie. Ja wybudowalem akumulacyjny i jestem
    zadowolony :)

    pozdr.

    --
    Adam Sz.