  • 151. Data: 2010-02-19 07:47:24
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:hlkd7m$s9$1@news.interia.pl...

    > OK, przyjmuje jak na razie 1:1. W przyszla zime powtorze testy. Wczesniej
    > wychodzilo Ci ok. 7%, teraz tez. Mozna uznac powtarzalnosc za trend. W
    > przyszla zime jak bede mieszkal zrobie jeszcze raz test i wrocimy do
    > tematu, jak jeszcze obaj tu bedziemy. Teraz nie mam za bardzo z czego
    > obnizac.

    Tylko jak masz duzo podlogowek, to mozesz miec zupelnie inne wyniki.

    > Za to byl dzis pan do licznika, zuzycie od 18 grudnia do dzis 485m^3 gazu.
    > Mam nadzieje, ze jak na polowe ocieplony cienko zreszta dach i ok. 220m^2
    > powierzchni posadzek wynik przyzwoity. Niestety szesciostopniowa roznica
    > temp. miedzy gora a dolem nie bierze sie znikad.
    > A i sterownik z uwzglednieniem temp. wewn. sprawuje sie calkiem dobrze,
    > pamietasz dyskusje o sterowaniu? Niestety pompy pracuja caly czas, bo baza
    > to temp. wody w instalacji, a wplyw temp. wewnetrznej to przesuniecie tzw.
    > krzywej. Mam tylko watpliwosci co do wplywu kominka. Najwyzej sterownik
> [...]

    Gdyby glownym decydujacym byl pokojowy, wylaczalby pompy. Ale nie bardzo
    rozumiem, jak pokojowy przesuwa krzywa - moj daje tylko jeden bit dla kotla:
    wlacz/wylacz.

  • 152. Data: 2010-02-19 09:28:27
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Tylko jak masz duzo podlogowek, to mozesz miec zupelnie inne wyniki.

    Moze tu jest pies pogrzebany bo podlogowek mam zdecydowana wiekszosc. Tylko
    trzy sypialnie to grzejniki nie liczac drabinek w lazienkach.

    > Gdyby glownym decydujacym byl pokojowy, wylaczalby pompy. Ale nie bardzo
    > rozumiem, jak pokojowy przesuwa krzywa - moj daje tylko jeden bit dla
    > kotla: wlacz/wylacz.

    Nie wiem jakby dzialal sterownik z nastawa wylacznie pokojowa, ale na razie
    mam ustawiona temp. zewn. z korekcja wewnetrznej. Dziala to w ten sposob, ze
    kociol caly czas mierzy temp. w instalacji w zwiazku z czym pompy sie nie
    wylaczaja. Kiedy temp. w instalacji spadnie o 5C w stosunku do wynikajacej z
    krzywej to kociol odpala palnik i grzeje do 5C powyzej krzywej.
    Przesuniecie krzywej polega na tym, ze temp. wewnatrz mierzona przez
    sterownik powoduje przesuniecie krzywej w gore, jezeli temp. zadana jest
    wyzsza od rzeczywistej i w dol, jezeli temp. rzeczywista jest bliska
    zadanej. Czyli, im wyzsza temp. wewnatrz, tym temp. zasilania nizsza, im
    nizsza wewnatrz, tym zasilania wyzsza. Oczywiscie nachylenie samej krzywej
    sie nie zmienia. Pompy nie przestaja pracowac, nawet jezeli temp. wewnatrz
    jest wyzsza od zadanej i kociol caly czas mierzy temp. wody. Nie jest to zle
    rozwiazanie, bo obrazuje jakby stan calego budynku, dzieki czemu w sloneczny
    dzien pomieszczenia z drugiej strony domu moga byc ogrzewane. Uzyskanie
    wlasciwych temp. w domu tak naprawde sprowadza sie glownie do ustalenia
    wlasciwej tzw. krzywej grzewczej.

    Pozdro.. TK

  • 153. Data: 2010-02-19 10:36:08
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > ogrzewane. Uzyskanie wlasciwych temp. w domu tak naprawde sprowadza sie
    > glownie do ustalenia wlasciwej tzw. krzywej grzewczej.

    To prawda - dzien nie musi byc nawet sloneczny, nie ma efektu, ze skoro w
    salonie cieplutko to olewamy reszte domu. Oczywiscie wiecej za prad trzeba
    placic - ale wiadomo, komfort jest proporcjonalny do kosztow (zwlaszcza, ze
    te koszty nie az takie duze).

  • 154. Data: 2010-02-19 17:03:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > placic - ale wiadomo, komfort jest proporcjonalny do kosztow (zwlaszcza,

    Niestety za prad na pewno wiecej.
    Jest na sterowniku min. tzw. tryb obnizony ze znaczkiem ksiezyca sugerujacym
    wiadomo co. Ten tryb testowalem malo, ale zdaje sie, ze pompy wylacza.
    Idealny dla Twojego trybu obnizenia temp., dla mnie okaze sie.

    Pozdro.. TK