  • 11. Data: 2018-12-09 22:57:18
    Temat: Re: Sprawność kotła gazowego, jak zmierzyć?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jest ok pod warunkiem ze sprzedawca w chuja robi glupiego klienta. We wszystkich
    wzorach zwiazanych z cieplem zawsze wystepuje masa. Mase spalin mlotku trzeba znac a
    nie tylko temperature. Ale jak nie chciales sie uczyc fizyki to skad mialbys to
    wiedziec.

  • 12. Data: 2018-12-09 23:11:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, December 9, 2018 at 10:53:11 PM UTC+1, Zenek Kapelinder wrote:
    > Znajdz ile potrzeba powietrza do spalenia jednostki paliwa i bedziesz mial mase
    spalin.

    To nie takie proste, wg https://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/s
    traty-kominowe/ kotly w praktyce wyrzycaja od 12% tlenu w spalinach.
    Kociol ustawiony na ~zero procent tlenu najprawdopodobniej zapchal by komin sadza,
    dodatkowo produkujac CO... gaz spala sie przy nadmiarze tlenu, od tego zalezy dosc
    mocno sprawnosc.
    Bez dokladnych pomiarow zawartosci tlenu albo CO2 w spalinach trudo okreslic, rozrzut
    strat jest duzy... patrz tabelka w powyzszym linku

  • 13. Data: 2018-12-09 23:11:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    nie tylko temperature. Ale jak nie chciales sie uczyc fizyki to skad mialbys to

    Sam jesteś młotek.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2018-12-09 23:35:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Az tak tragicznie nie jest. Na metr szescienny gazu potrzeba 11 m? powietrza. Daje
    sie to przeliczyc na mase. Tyle kilogramow co weszlo do kotla musi z niego wyleciec
    bo inaczej bylby cud. To jak jest znana masa i roznica temperatur na wlocie do
    palnika i w rurze spalinowej to ilosc energii wylatujacej ze spalinami mozna w miare
    dokladnie policzyc. O prawidlowosc spalania zadbal producent palnika. Moga sie
    pojawic czynniki zaklocajace np za duzy cug. Ale w takim przypadku montuje sie, o ile
    w kotle nie ma, przerywacz ciagu. Z dokladnoscia " do zastosowan domowych" da sie
    policzyc ile ciepla ucieka kominem. Przy stu szescdziesieciu stopniach w rurze
    spalinowej na oko to bedzie jakies 0,6-0,8 kWh na kazdy spalony kilogram gazu
    ziemnego.

  • 15. Data: 2018-12-10 07:42:44
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.12.2018 o 22:35, Janusz pisze:
    > a te spaliny to gdzie
    > mierzysz?
    To kocioł Saunier Duval Themaclassic 21 z zamkniętą komorą spalania.
    Temperaturę mierzę bespośrednio nad kotłem w miejscu, gdzie podłączone
    są rury (wylot spalin i dolot powietrza). Jest tam wykręcana zaślepka
    przez którą jest dostęp do wylotu.
    Tak więc wydaje mi się, że jest tam 100% spalin trochę rozcieńczonych
    nadmiarem powietrza. "Cug" wymusza wentylator.
    Jacek

  • 16. Data: 2018-12-10 12:28:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-10 o 07:42, Jacek pisze:
    > To kocioł Saunier Duval Themaclassic 21 z zamkniętą komorą spalania.
    > Temperaturę mierzę bespośrednio nad kotłem w miejscu, gdzie podłączone
    > są rury (wylot spalin i dolot powietrza).
    To jest złe miejsce, spaliny w rurze koncentrycznej się studzą
    przekazując ciepło powietrzu dolotowemu dlatego temp powinno się mierzyć
    na zewn przy wylocie.
    Będzie znacznie niższa. Ale i tak 160 na wyjściu wymiennika/pieca to
    trochę za dużo
    dla kondesacyjnego kotła powinno być mniej.

    Normalne w piecach z zamkniętą komorą.

    --
    Pozdr
    Janusz