  • 1. Data: 2020-11-02 17:10:09
    Temat: Śruby z gównolitu - jak usunąć?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Byłem u znajomej, która ma w mieszkaniu gniazdka podtynkowe wypadające
    ze ścian. Kupiła dwa podwójne marki OSPEL na podmianę obecnych. Jako, że
    mam trochę narzędzi to powiedziałem, że pomogę wymienić jej te gniazdka
    w ścianach.

    Pierwsze osadzone było w otworze w ścianie, bez puszki. Ciasno tam,
    przewody na styk i jeszcze kawałek w izolacji też w tej dziurze siedzi.
    Wymieniłem gniazdko, ale dopchnąć się go nie dało na tyle głęboko, by po
    przykręceniu plastikowego frontu z otworami na wtyczki i bolce front
    idealnie przylegał do ściany. Jedyna zaleta, że teraz przynajmniej nie
    da się go wyszarpać ze ściany. Racze plastik frontu się połamie.

    Drugie zapowiadało się lepiej - od niego w sumie zacząłem zabawę z
    gniazdkami w jej mieszkaniu. Wyjąłem stare. W ścianie puszka i
    odpowiednio wiele miejsca, by upchać tył gniazdka z przewodami.
    Osadziłem nowe w puszcze, przykręciłem front i... pech chciał, że
    obluzowało się w puszcze i zaczęło wypadać. Jeden z ząbków zaczepu
    odskoczył i gniazdo się obluzowało. A że dostęp do śrub regulujących
    rozstaw ząbków-zaczepów jest dopiero po zdjęciu frontu z otworami na
    wtyczki to próbowałem zdjąć front, by jeszcze raz całe gniazdko osadzić
    w puszce. Próbowałem to dobre słowo, bo po przykręceniu frontu śrubką
    nie dało się jej już odkręcić. Zrobiona jest z takiego gównolitu, że
    przy każdym obrocie wkrętaka deformuje się i kruszy. I za cholerę nie da
    się odkręcić. Czy jedyna metoda to przewiercenie małym wiertłem do
    metalu tej śrubki i jej wypchnięcie? Jak to g... odkręcić / wyjąć / usunąć?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2020-11-02 17:26:53
    Temat: Re: Śruby z gównolitu - jak usunąć?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pisz od razu, co było na kolację ;-))

    A co do gównolitowych śrubek pod krzyżak, to brać się do nich trzeba małym ostrym
    płaskim.

  • 3. Data: 2020-11-02 20:37:37
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-02 o 17:10, Krystek pisze:

> [...]
    > się odkręcić. Czy jedyna metoda to przewiercenie małym wiertłem do
    > metalu tej śrubki i jej wypchnięcie? Jak to g... odkręcić / wyjąć / usunąć?

    Pokrywkę wyłamać i kupić nowe gniazdko.

    Śrubki w przyrodzie mają 2 rodzaje krzyżaka.
    Philips i Pozidriv Pz
    Najczęstszym błędem jest używanie nieodpowiedniego śrubokręta, który
    psuje łeb śrubki.

    A ogólnie gniazdka przykręca się do puszki lub nawet ściany dodatkowymi
    wkrętami a nie tylko skrzydełkami rozporowymi.

  • 4. Data: 2020-11-03 10:18:44
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Śrubki w przyrodzie mają 2 rodzaje krzyżaka.
    > Philips i Pozidriv Pz
    > Najczęstszym błędem jest używanie nieodpowiedniego śrubokręta, który
    > psuje łeb śrubki.
    i 2 najpowszechniejsze rozmiary PZ1 PZ2 PH1 PH2 - czasami trzeba
    przyłożyć wkrętak by ustalić jaki rozmiar łba pasuje i w którym łbie
    siedzi bez luzu dość sztywno.

    Nie zmienia to faktu, że część śrubek jest naprawdę robiona z gównolitu.
    Nawet przykręcając właściwym wkrętakiem możesz ukręcić łepek :D

  • 5. Data: 2020-11-03 11:47:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dlatego bezpieczniej jest użyć wkrętaczka płaskiego, nawet do śrubek z łbami
    krzyżakowymi.

    -----

  • 6. Data: 2020-11-03 18:25:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-02 o 17:26, ąćęłńóśźż pisze:
    > Pisz od razu, co było na kolację ;-))

    Chciałem zbudować napięcie i zachować dramaturgię ;)

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 7. Data: 2020-11-03 18:45:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-03 o 10:18, sirapacz pisze:

> [...]
    >
    > Nie zmienia to faktu, że część śrubek jest naprawdę robiona z gównolitu.
    > Nawet przykręcając właściwym wkrętakiem możesz ukręcić łepek :D

    Tak. Mimo, że to krzyżak to jest tam wyżłobienie wzdłużne na
    pojedynczy-prosty łeb wkrętaka.

    Różnymi to próbowałem odkręcić i za cholerę żadnym nie szło. Czy to
    prostymi, czy to krzyż(ak)owymi. Ale skoro sugestią jest wyłamanie to
    chyba powalczę wiertarką.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2020-11-03 20:56:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 03.11.2020 o 18:45, Krystek pisze:

    > Tak. Mimo, że to krzyżak to jest tam wyżłobienie wzdłużne na
    > pojedynczy-prosty łeb wkrętaka.

    To jest gniazdo na wkrętak płasko-krzyżowy, czasem nazywany plus-minus.
    Do dostania w większych/lepszych sklepach. Tylko że to są izolowane z
    odpowiednimi papierami, więc do najtańszych nie należą.
    Tu masz przykład:
    https://products.wera.de/pl/tools_for_electricians_k
    raftform_plus__series_100_vde_162_is_ph_s.html

    A że często śrubki są z czegoś przypominającego metal to inna sprawa.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2020-11-03 21:18:04
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-03 o 18:45, Krystek pisze:

    > Różnymi to próbowałem odkręcić i za cholerę żadnym nie szło. Czy to
    > prostymi, czy to krzyż(ak)owymi. Ale skoro sugestią jest wyłamanie to
    > chyba powalczę wiertarką.
    >
    > K.

    Najlepiej na lewych obrotach i lewym wiertłem.

  • 10. Data: 2020-11-04 01:00:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-11-03 o 21:18, t-1 pisze:

    > Najlepiej na lewych obrotach i lewym wiertłem.

    Ale że do rozwiercania? Czy masz na myśli, by spróbować wykręcić wiertarką?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/