  • 1. Data: 2010-01-03 21:43:38
    Temat: Swietlówki do pokoju
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Czy ktos spotkal sie z ozdobna lampa sufitowa nadajaca sie do zamontowania w
    pokoju wykorzystujaca swietlóki typu rura np. 18W, ewentualnie mniejsze ?
    Wyobrazam sobie to jako forme kwadratowego lub okraglego plafonu z matowym
    szklem i elementami z drewna badz chromowanego melu.

  • 2. Data: 2010-01-03 22:17:40
    Temat: Re: Swietlówki do pokoju
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Wyobrazam sobie to jako forme kwadratowego lub okraglego plafonu z matowym
    > szklem i elementami z drewna badz chromowanego melu.

    Na pewno chcesz to zrobic?? :-)
    Ja wiem, ze moga byc cieple, ale w pokoju to porazka. Rozruch tej lampy,
    buczenie, miganie zimnej lampy... No nie wiem. Ja bym sie tak nie katowal.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2010-01-03 22:55:11
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Na pewno chcesz to zrobic?? :-)

    Tak. Dość już mam palących się bez przerwy świetlówek kompaktowych, a o
    żarówkach to niebawem będziemy tylko czytać w podręcznikach do
    elektrotechniki.

    > Ja wiem, ze moga byc cieple, ale w pokoju to porazka.

    Masz bardzo konserwatywne przekonanie co do świetlówek. Przecież luminofory
    w rurach niczym się nie różnią od tych w świetlówkach kompaktowych.
    Świetlówki bardzo mocno się zmieniły i obecnie zapewniają najbardziej
    zbliżone światło, do naturalnego, a także światło bardzo dobrze
    odwzorowujące barwy. Niestety świetlówki kompaktowe posiadają swoje wady, a
    największą z nich jest umieszczenie elektroniki pomiędzy lampą, a gwintem,
    gdzie dość duża temperatura powoduje wysychanie kondensatorów
    elektrolitychnych, a jednorazowa konstrukcja uniemożliwia wymianę tych
    kondensatorów.

    > Rozruch tej lampy,

    Rozruch ? Jaki rozruch ?
    Jeżeli świetlówka będzie zasilana przetwornicą (elektroniczny statecznik) to
    zapłon jest natychmiastowy i bez migotania.
    Jeżeli statecznik będzie tradycyjny (indyukcyjny) to wystarczy wymienić
    zapłonniki na elektroniczne, które zapalają lampę bez migotania.

    > buczenie

    Jak statecznik jest dobry to nic nie buczy, a w ostateczności można zastąpić
    układem elektronicznym.

    > miganie zimnej lampy...

    Przy układach elektronicznych stateczników nie występuje.

    > No nie wiem. Ja bym sie tak nie katowal.

    Spokojnie obecne świetlówki to nie te same co przed 20 laty.
    Luminofory posiadają dłuższą poświatę eliminując efekt migotania, a ponadto
    posiadają szersze spektrum barwy zbliżone do światła dziennego. Dzięki
    przetwornicom napięcia zasilane są napięciem o wysokiej częstotliwości,
    dzieki czemu efekt migotania zostaje bardzo mocno zredukowany, zaś wysokie
    napiecie powoduje, że zapłon jest natychmiastowy i pewny bez mrugania.
    Świetlówki takie umożliwiają także regulację natężenia oświetlenia.
    Jedyny ich mankament to dość duże rozmiary i brak na rynku estetycznych
    opraw.

  • 4. Data: 2010-01-03 23:09:32
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 03 Jan 2010 22:43:38 +0100, Jacek \"Plumpi\" napisał(a):

> [...]
    > ewentualnie mniejsze ? Wyobrazam sobie to jako forme kwadratowego lub
    > okraglego plafonu z matowym szklem i elementami z drewna badz
    Cos w tym stylu?
    http://www.targetti.com.pl/listref/medicum/5.jpg
    http://www.targetti.com.pl/cof/offices/aria.jpg

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 5. Data: 2010-01-03 23:17:09
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    "Jacek \"Plumpi\"" napisal:
    [ ciach ]

    A jak wyglada od strony kosztow porownanie takiego
    zestawu 'klasycznej' swietlowki i swietlowki kompaktowej?
    Przy identycznych mocach?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2010-01-03 23:17:30
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Spokojnie obecne świetlówki to nie te same co przed 20 laty.

    O tak, mam te najnowsze w garazu. Tam ich miejsce.:-)

> [...]
    > częstotliwości, dzieki czemu efekt migotania zostaje bardzo mocno
    > zredukowany, zaś wysokie napiecie powoduje, że zapłon jest natychmiastowy

    Zimna swietlowka miga zanim sie nie nagrzeje. Paradoksalnie te nowsze serie
    Philips Master i Osram chyba Green cos tam migaja bardziej jak te zimne
    tradycyjne. Migaja w srodku dlugosci, gdzie swieca najslabiej. Z czasem
    rozpala sie cala, ale to trwa.

    > Świetlówki takie umożliwiają także regulację natężenia oświetlenia.
    > Jedyny ich mankament to dość duże rozmiary i brak na rynku estetycznych
    > opraw.

    No skoro Tobie pasuja to mi nic do tego.:-)
    Niestety nie widzialem takich opraw, ale spokojnie wyprodukujesz je sam dosc
    malym nakladem pracy. Profile aluminiowe kupisz w kazdym markecie, sa tez
    takie matowe (nie pamietam jak sie to nazywa). Kazdy szklarz wytnie Ci szybe
    jaka chcesz, a oprawy lamp to juz sam wiesz.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2010-01-03 23:23:51
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > tez takie matowe (nie pamietam jak sie to nazywa). Kazdy szklarz wytnie Ci
    > szybe jaka chcesz, a oprawy lamp to juz sam wiesz.

    W ostateczności tak też zrobię, ale szczerze mówiąc brak mi na to czasu,
    żeby biegać po sklepach i szukać profili itp.

  • 8. Data: 2010-01-04 10:23:31
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Cos w tym stylu?
    > http://www.targetti.com.pl/listref/medicum/5.jpg
    > http://www.targetti.com.pl/cof/offices/aria.jpg

    Raczej coś w tym stylu:
    http://www.2bm.pl/plafony/plafon_flatt_p2_48_cm,p200
    8890997

    Ewentualnie może być z dodatkowymi elementami ozdobnymi także podświetlanymi
    przy pomocy LED, ale główne oświetlenie typowe, standardowe rury
    śietlówkowe.

  • 9. Data: 2010-01-04 10:59:49
    Temat: Re: Swietlowki do pokoju
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > A jak wyglada od strony kosztow porownanie takiego
    > zestawu 'klasycznej' swietlowki i swietlowki kompaktowej?
    > Przy identycznych mocach?

    Same rury niezależnie od mocy to koszt ok. 4-13zł/szt., ale potrzebują one
    dodatkowo statecznika i zapłonnika - łączny koszt tych elementów to jakieś
    20-25 zł przy stateczniku indukcyjnym i zapłonniku bimetalowym oraz 50-70zł
    przy stateczniku elektronicznym. Żywotność rur jest bardzo duża. W
    porównaniu świetlówek kompaktowych, świetlówki rurowe są wieczne, bo
    uszkodzenie takiej rury zadarza się bardzo rzadko i sam się przekonałem, ze
    żywotność nawet 10lat przy codziennym użytkowaniu to nic nadzwyczajnego dla
    tego typu świetlówek :) Jezeli rura się uszkodzi to w prawie zawsze jest to
    uszkodzenie żarnika, który nie ma znaczenia w przypadku zasilania rur z
    niektórych stateczników elektronicznych, które po prostu nie używają
    żarników do wstępnego podgrzania rury, lecz zapalają ją natychmiast ze
    względu na podwyższone napięcie zasilające rurę.
    Porządne świetlówki kompaktowe kosztują 30-40zł/szt. Chiński badziew kupi
    się poniżej 10zł/szt., ale ich jakość, sprawność i żywotność są do dupy.
    Potrafią się spalić w przeciągu 2-3 miesięcy. Lepsze świetlówki kompaktowe
    to też loteria. Jedne potrafią się spalić w przeciągu 1 roku, zwłaszcza jak
    są często zapalane i gaszone, a niektóre potrafią wytrzymać kilka lat.
    Świetlówki kompaktowe jednak nie potrzebują dodatkowej elektroniki, bo
    posiadają ją wewnątrz plastikowej oprawy i to uszkodzenia tej elektroniki
    zazwyczaj są powodem uszkodzenia świetlówki, a konkretniej przyczyną
    uszkodzenia jest wysychanie kondenstatorów. Gdyby świetlówki kompaktowe nie
    były produkowane jako jednorazowe to bez najmniejszego problemu można by
    było w 99% przypadków je naprawić.
    Jeżeli chodzi o świetlówki kompaktowe to najgorszą rzeczą dla nich jest
    częste zapalanie i gaszenie. Niestety u mnie jest wiele miejsc, gdzie
    światło zapala się samoczynnie i samoczynnie gasi.
    W przypadku rur częste zapalanie i gaszenie ma większe znaczenie wtedy,
    kiedy układ zasilania jest ze statecznikiem indukcyjnym i tradycyjnym
    zapłonnikiem bimetalowym. W przypadku zamontowania zapłonnika
    elektronicznego lub statecznika elektronicznego żywotność świetlówek
    znacznie się wydłuża i zwiększa się odporność na częste ich zapalanie i
    gaszenie.

  • 10. Data: 2010-01-04 17:15:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > ze żywotność nawet 10lat przy codziennym użytkowaniu to nic nadzwyczajnego

    No to masz jakos sporo szczescia. Ja co jakis czas poznaje budowe kolejnej
    lampy. Wymonione rury dwa, trzy lata temu zaczynam wymieniac ponownie. Fakt
    swieca kilka lat, ale 10 to masz szczescie.

    > Porządne świetlówki kompaktowe kosztują 30-40zł/szt.

    Bez przesady to chyba Philips Master. Zwykle Geni kosztuja kilkanascie zl i
    maja gwarancje na piec lat.

    > Chiński badziew kupi się poniżej 10zł/szt., ale ich jakość, sprawność i
    > żywotność są do dupy. Potrafią się spalić w przeciągu 2-3 miesięcy.

    Dwie spalily mi sie w ciagu trzech dni. To byly ostatnie niemarkowe jakie
    kupilem. Szkoda pieniedzy.

    > Lepsze świetlówki kompaktowe to też loteria.

    Ale maja kilkuletnia gwarancje.

    Pozdro.. TK