  • 1. Data: 2016-10-11 09:59:28
    Temat: Szlifierka stołowa - drgania
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Wy tu wszystko (prawie) wiecie, więc liczę na poradę.
    Szlifuję ostatnio na szlifierce stołowej (marketowy Mac Alister)
    elementy stalowe dla wyczyszczenia z rdzy i wyrównania spawów.
    Często ściernica zużywa się nierównomiernie i wpada w drgania, a wtedy
    szlifowanie to mordęga. Wyrównywanie ściernicy załączonym do szlifierki
    "wynalazkiem" z ząbkowanymi kółkami nie za bardzo pomaga.
    Macie jakiś patent na szlifowanie bez drgań?
    Szlifierka stołowa idealnie mi do tego pasuje. Kątówka mimo, że nie ma
    drgań odpada.
    Jacek

  • 2. Data: 2016-10-11 10:23:03
    Temat: Re: Szlifierka stołowa - drgania
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 października 2016 09:59:25 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Macie jakiś patent na szlifowanie bez drgań?
    > Szlifierka stołowa idealnie mi do tego pasuje. Kątówka mimo, że nie ma

    To nie ściernica sie nierówno zużywa.
    Ona albo jest żle zrobiona (nierównomiernie gęsta) albo sie przesuwa na osi i robi
    sie niewyważona.

    Dodatkowo ściernice są dwie więc jesli cokolwiek się stanie z równowagą to dodatkowo
    pojawiają się drgania nie w osi.

    Rozwiązanie:
    Wymienić ściernice na dobrej jakości, dodać jakieś tulejki na oś aby nie dopuszczać
    do dużego mimośrodu na ściernicy.

    "ostrzenie" ściernicy tymi kółkami czy diamentowym obciągaczem robi sie nie po to aby
    wyważać ściernicę a po to aby pozbyć się warstwy ściernej w której ziarna są
    zaklejone opiłkami czy jakimś kitem (szlifowane lakiery itp...).

    Ja te tanie szlifireki okiełznałem tak:
    Wywaliłem jedną ścernicę wogóle.
    Te drugą dokładnie (na tyle na ile się dało) wyważyłem. Jak kamień był kiepski,
    kupiłem lepszy.

  • 3. Data: 2016-10-11 11:19:45
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-10-11 o 09:59, Jacek pisze:
> [...]
    > "wynalazkiem" z ząbkowanymi kółkami nie za bardzo pomaga.
    > Macie jakiś patent na szlifowanie bez drgań?

    No niestety nie przeskoczysz. Sciernica musi byc rowna. Nie ma innej
    mozliwosci jak wyrownanie sciernicy. Proces nazywa sie diamentowaniem i
    polega na scieraniu sciernicy twardszym materialem. Zwykle diamentem
    syntetycznym. By zrobic to dobrze, konieczne jest sztywne podparcie
    diamentu. Trzymanie w reku w praktyce nic nie daje, bo reka drga razem
    ze sciernica. Co kolwiek by nie dodawali do kompletu ze szlifierka, nie
    nada sie do redukowania promieniowego bicia sciernicy o ile nie bedzie
    podpierane sztywno od spodu, by nie moglo sie cofac powielajac de facto
    "gorke" tarczy.
    Jest jeszcze jeden sposob. Scernica ma te wlasciwosc, ze jest zywotna w
    pewnym zakresie obrotow. Powyzej grozi rozerwaniem a ponizej szybciej
    sie zuzywa, znaczy ziarna latwiej sie wykruszaja. Mozesz probowac cos
    wzglednie twardego podeprzec miedzy tarcza a oslona, trzymajac
    oczywiscie w reku a druga reka obracac sciernice probujac ja wyrownac.
    To wszystko oczywiscie pod warunkiem, ze szlifierka nie ma luzow na
    lozyskach.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2016-10-11 11:42:09
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-10-11 o 10:23, s...@g...com pisze:

    > To nie ściernica sie nierówno zużywa.
    > Ona albo jest żle zrobiona (nierównomiernie gęsta) albo sie przesuwa na osi i robi
    sie niewyważona.

    Przestan. To jest bicie promieniowe, nie osiowe.
    Male wykruszenie w jednym miejscu rozpoczyna proces. Zupelnie tak samo
    jak powiekszaja sie doly w drogach zwirowych.

> [...]
    aby wyważać ściernicę a po to aby pozbyć się warstwy ściernej w której ziarna są
    zaklejone opiłkami czy jakimś kitem (szlifowane lakiery itp...).

    Bicie tez sie likwiduje. :-)

    > Ja te tanie szlifireki okiełznałem tak:
    > Wywaliłem jedną ścernicę wogóle.
    > Te drugą dokładnie (na tyle na ile się dało) wyważyłem. Jak kamień był kiepski,
    kupiłem lepszy.

    I mozna sie dorobic malego skladziku sziernic szliwierskich. :-)
    Przy okazji - ja wiem, ze na kazdym pudelku jest napisane, ze to kamien.
    Nic nie poradzimy na to, ze ludzie od reklamy wiecej wiedza o swojej
    robocie jak o tym co opracowuja. Ale od zawsze wiadomo, ze kamien to
    lezy na polu a do szlifowania uzywamy sciernic lub tarcz sciernych.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2016-10-11 12:15:50
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 października 2016 11:42:08 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Przestan. To jest bicie promieniowe, nie osiowe.

    Chyba nie rozumiesz.
    Napisałem że przesuwa sie na osi czyli na osi napędowej. Nie "w osi" tylko "na osi"

    Czyli mimośrodowo.
    Czy teraz rozumiesz?

    > Male wykruszenie w jednym miejscu rozpoczyna proces. Zupelnie tak samo
    > jak powiekszaja sie doly w drogach zwirowych.

    Tak. Wykruszona w jednym miejscu sciernica zacznie wibrować. Jak sie zacznie kruszyć
    dalej to albo trzeba ją wyrównać - "obciągnąć"
    http://www.diamos.eu/index.php/narzedzia-scierne-i-d
    iamentowe/obciagacze-diamentowe/obciagacze-jednoziar
    niste-nieszlifowane-extreme-oraz-crystal

    Albo wymienić na nową - równą.

> [...]
    aby wyważać ściernicę a po to aby pozbyć się warstwy ściernej w której ziarna są
    zaklejone opiłkami czy jakimś kitem (szlifowane lakiery itp...).

    Nie. Nie zlikwidujesz bicia od krzywego zamocowania ściernicy.
    Te marketowe mają dobre 2-4 mm luzu na osi. Jak jest źle zamocowana to se możesz ją
    równać po wierzchu i nie przestanie wibrować.
    Nawet gorzej, bo jak ktoś ją dobrze zamontuje - centrycznie to wibracje sie
    powiększą. I to znacznie.

    > I mozna sie dorobic malego skladziku sziernic szliwierskich. :-)

    I tak sie dorobisz. Bo jak kupisz kiepskie to będą się wykruszać i zaczniesz je
    wymienać jak sie okaże że zamiast krążka masz cienki dysk albo musisz zebrać 2-3 mm
    średnicy aby mieć dalej szeroką ściernicę...

> [...]
    > robocie jak o tym co opracowuja. Ale od zawsze wiadomo, ze kamien to
    > lezy na polu a do szlifowania uzywamy sciernic lub tarcz sciernych.

    Cały czas pisałem o ściernicach, przyczepiłeś sie ostatniego akapitu.
    Pitolenie takie. Poprawiło ci humor?

  • 6. Data: 2016-10-11 12:30:21
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-10-11 o 12:15, s...@g...com pisze:

    > Chyba nie rozumiesz.
    > Napisałem że przesuwa sie na osi czyli na osi napędowej. Nie "w osi" tylko "na osi"
    >
    > Czyli mimośrodowo.
    > Czy teraz rozumiesz?

    Jak nie po osi to promieniowo. :-)

> [...]
    równać po wierzchu i nie przestanie wibrować.
    > Nawet gorzej, bo jak ktoś ją dobrze zamontuje - centrycznie to wibracje sie

    Znaczy zakladasz, ze ona jest niedokrecona czy jak?

    > I tak sie dorobisz. Bo jak kupisz kiepskie to będą się wykruszać i zaczniesz je
    wymienać jak sie okaże że zamiast krążka masz cienki dysk albo musisz zebrać 2-3 mm
    średnicy aby mieć dalej szeroką ściernicę...

    Albo dobrac wlasciwa twardosc do obrabianego materialu.

    > Cały czas pisałem o ściernicach, przyczepiłeś sie ostatniego akapitu.
    > Pitolenie takie. Poprawiło ci humor?

    A nie bardzo lapie o co chodzi. Stresuje Cie ta razomowa czy jak?

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2016-10-11 12:50:40
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 października 2016 12:30:21 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    ją równać po wierzchu i nie przestanie wibrować.

    > Znaczy zakladasz, ze ona jest niedokrecona czy jak?

    Tak jest najczęsciej.
    Niestety mocowanie w tych małych szlifierkach jest takie sobie.
    A nawet jak jest dobre to albo sie może zdażyć że pod wpływem obciążeń sie przesunie
    na osi.
    A w praktyce to w trakcie zużycia sciernica sie robi niewyważona bo jest
    nierównomiernie gęsta. Bo tania.

    wymienać jak sie okaże że zamiast krążka masz cienki dysk albo musisz zebrać 2-3 mm
    średnicy aby mieć dalej szeroką ściernicę...

    > Albo dobrac wlasciwa twardosc do obrabianego materialu.

    I dorobisz się farmy szlifierek i na jednej będziesz slifować tylko twarda stal, na
    drugiej miękką a na trzeciej każdą pokrytą farbą.
    Tak czy inaczej po pewnym czasie i tak sie okaże że ściernicę trzeba obciągnąć.

    > A nie bardzo lapie o co chodzi. Stresuje Cie ta razomowa czy jak?

    Łapiesz, łapiesz.
    Czepiasz sie że użyłem potocznej nazwy w jednym miejscu.
    Nudzi ci sie czy lubisz być uszczypliwy?

  • 8. Data: 2016-10-11 13:08:28
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.10.2016 o 12:50, s...@g...com pisze:
    Panowie! Zamiast się sprzeczać, doradźcie lepiej jakie są "dobre"
    ściernice.
    Wracając do tematu: bicie mam promieniowe, a nie osiowe. Ściernica ma
    tulejkę, więc mimośrodowe zamocowanie nie jest możliwe. Nowa ściernica
    nie bije (czyli założona jest w porządku), dopiero po jakimś czasie
    dostaje wibracji. Mam dwa rodzaje ściernic, czerwoną i białą (no i
    jeszcze szarą do widii) - obie biją.
    Jacek

  • 9. Data: 2016-10-11 13:46:22
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-10-11 o 12:50, s...@g...com pisze:

    ją równać po wierzchu i nie przestanie wibrować.

    > Tak jest najczęsciej.

    Nie spotkalem sie jeszcze a co dopiero najczesciej? Ale nie zebym nie
    wierzyl. Dzis wszystko jest mozliwe.

> [...]
    przesunie na osi.
    > A w praktyce to w trakcie zużycia sciernica sie robi niewyważona bo jest

    W praktyce to prawie kazda nowa sciernice trzeba diamentowac, ale to nic
    dziwnego, bo nie wbija sie scislo tarczy na wrzecciono i zawsze po
    zalozeniu moze pojawic sie bicie. A gdyby byla nierownomiernie gesta jak
    piszesz to prawie nigdy nie dala by sie wywazyc diamentowaniem. Osia
    rownowagi po prostu nie bylaby os geometryczna tarczy przez wiekszy czas
    jej zycia od samego poczatku. I takie rzeczy sie zdarzaja, ale wtedy
    bicie maleje w miare jej zuzywania a nie pojawia sie i znika, choc
    teoretycznie tez mozliwe tylko malo prawdopodobne.

    > I dorobisz się farmy szlifierek i na jednej będziesz slifować tylko twarda stal, na
    drugiej miękką a na trzeciej każdą pokrytą farbą.

    Kazdemu wg. potrzeb. Mozna zmienac tarcze w zaleznosci od potrzeb. Mozna
    miec sto szlifierek. Wazne zeby wiedziec, ze sa rozne twardosci, rozne,
    ziarna, rozne spoiwa i trzeba dobrac wlasciwe do tego co sie robi.

    > Tak czy inaczej po pewnym czasie i tak sie okaże że ściernicę trzeba obciągnąć.

    Ze tak powiem, standardowe dzialanie szlifierza.

    > Łapiesz, łapiesz.
    > Czepiasz sie że użyłem potocznej nazwy w jednym miejscu.

    Czepiam sie potocznie uzywanej nazwy nie Ciebie. Nie zrozumiales to
    przykro mi. Reklamiarze uyzywaja tej nazwy potocznie "edukujac"
    spoleczenstwo a ona jest z doopy i do tego sie odnioslem. Skoro jest jak
    jest to nie robie wyrzutu ludziom, ze uzywaja nazw stosowanych na
    opakowaniach i co gorsza w katalogach. Niby skad maja wiedziec jak to
    cos nazywa sie poprawnie?
    Mozna podyskutowac ze zrozumieniem, albo zgrywac obrazona primadonne. Ty
    juz wybrales, ale innym moze sie przyda.

    > Nudzi ci sie czy lubisz być uszczypliwy?

    Mysle, ze miewasz kiepskie towarzystwo skoro robisz tak dziwaczne
    zalozenia. Twoja sprawa. Mi sie nie chce bzdetami zajmowac.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2016-10-11 13:56:17
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-10-11 o 13:08, Jacek pisze:
> [...]
    > nie bije (czyli założona jest w porządku), dopiero po jakimś czasie
    > dostaje wibracji. Mam dwa rodzaje ściernic, czerwoną i białą (no i

    poloz na podporce cos, co dotknie do tarczy bez podtrzymywania reka.
    Obroc sciernica i przyjrzyj sie, czy sa miejsca w ktorych sciernica
    oddala sie i przybliza do tego co polozyles. Jezeli tak to sciernice
    trzeba wyrownac przez diamentowanie. Jezeli nie to sciernica nadaje sie

    Pozdro.. TK