  • 1. Data: 2012-01-05 16:31:27
    Temat: Temperatura ogrzewania a koszty
    Od: "tomek" <t...@...pl>

    Witam,
    chciałbym zapytać teoretycznie - jak zmieniają się koszty ogrzewania
    - jeżeli w domu utrzymujemy cały czas np. 15*C,
    - jeżeli w domu urzymujemy cały czas np. 21*C?

    Wiem, że zależy to od parametrów ocieplenia i strat, ale chodzi mi o
    teoretyczny wywód z jakimś przykładem obliczeniowym dla np. porotherm 30cm +
    styropian 12cm.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-01-05 17:03:20
    Temat: Re: Temperatura ogrzewania a koszty
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik tomek napisał:
    > Wiem, że zależy to od parametrów ocieplenia i strat, ale chodzi mi o
    > teoretyczny wywód z jakimś przykładem obliczeniowym dla np. porotherm 30cm +
    > styropian 12cm.

    Ten wywód niestety musiałby być przydługawy i skomplikowany...
    Nie tylko ściany tu bierzesz pod uwagę - są jeszcze okna, posadzka na
    gruncie, dach, wentylacja, pogoda na zewnątrz..., polityka grzewcza
    domowników i masa innych rzeczy.
    Mogę Ci powiedzieć w przybliżeniu jak sprawa wyglądałaby u mnie, a i to
    tylko orientacyjnie, bo co z utrzymywania plus 15, kiedy na dworze
    średniodobowo będzie minus 10... :-) Nie pooszczędzasz.

    Można przyjąć, że przyzwoicie ocieplony dom średniej wielkości
    potrzebuje jakieś 140-150 watów mocy na każdy stopień różnicy temp
    zew/wew. To bardzo ogólnikowo powiedziane, ale chciałeś przykład, to
    przytaczam swój :-).

    Kiedy na zewnątrz utrzymuje się około zera przez całą dobę, a w domu mam
    plus 21, to mój dom potrzebuje ok 3 kW, co daje zużycie ciepła w ciągu
    doby na poziomie ok 72 kWh.
    Gdybym natomiast przy tej samej pogodzie miał wewnątrz 15 stC, to dom
    potrzebowałby ok 2,3 kW i zużycie dobowe wyniosłoby mniej więcej 55 kWh.
    Zatem na oko przez utrzymywanie temperatury 15 stopni zamiast 20 - 21
    zużyłbym na dobę o ok 15 - 18 kWh energii mniej.

    Teraz pozostaje kwestia po ile tą energię kupujesz.
    Ja palę węglem, zatem 1 kWh kosztuje mnie ok 16 groszy i tym samym
    oszczędziłbym może 2 - 2,5 zł dziennie. Jak ktoś ogrzewa droższym
    źródłem, to będzie miał wyższe oszczędności :-), ale to są kwoty rzędu
    kilku złotych na dobę, zatem moim zdaniem nie warto marznąć i lepiej
    zapewniać sobie chociaż te 20 stC kosztem tych 50, czy 100 zł
    miesięcznie, niż marznąć, ale cieszyć się, że na ogrzewanie wydało się
    zamiast 320 zł/m-c, 'tylko' 290, ale lata się po chałupie w trzech
    swetrach i koszuli flanelowej :-).

    Znam przypadek, kiedy ktoś nie dogrzewa do pożądanych temperatur, bo
    jest 'twardziel' i drewno u niego w drewutni leży i 'przecież się
    jeszcze nie pali, bo nie jest aż tak zimno', ale... dogrzewa się prądem
    i zastanawia się czemu te rachunki takie wysokie :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2012-01-05 17:09:30
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "tomek" <t...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Wiem, że zależy to od parametrów ocieplenia i strat, ale chodzi mi o
    > teoretyczny wywód z jakimś przykładem obliczeniowym dla np. porotherm 30cm

    http://lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls wprowadz warosci dla swojego
    budynku i bedziesz wiedział wystarczajaco dokładnie :)

    b.

  • 4. Data: 2012-01-05 17:51:33
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Robert G" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > że na ogrzewanie wydało się zamiast 320 zł/m-c, 'tylko' 290, ale lata się po
    > chałupie w trzech swetrach i koszuli flanelowej :-).

    w domu moich rodziców zejście z temperaturami 20 do 16-18 stopni celsjusza
    spowodowało, że rachunki w najzimniejsze miesiące spadły z ok. 1800zł do
    1200-1400zł (gaz ziemny). Mieszkają sami w dużym domu (z piwnicą 4 kondygnacje,
    ponad 450m2) i jakoś się przyzwyczaili :)

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2012-01-06 10:46:44
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    tomek pisze:
    > Witam,
    > chcia?bym zapytaae teoretycznie - jak zmieniaj? sie koszty ogrzewania
    > - je?eli w domu utrzymujemy ca?y czas np. 15*C,
    > - je?eli w domu urzymujemy ca?y czas np. 21*C?
    >
    > Wiem, ?e zale?y to od parametrów ocieplenia i strat, ale chodzi mi o
    > teoretyczny wywód z jakim? przyk?adem obliczeniowym dla np. porotherm 30cm +
    > styropian 12cm.

    przyjmując średnią temperaturę sezonu grzewczego na 4st, różnica strat
    przez przegrody pomiędzy tymi temperaturami wyniesie

    (21-4)/(15-4)=1.54

    Czyli przy 21st straty większe o 54% niż przy 15st.
    Materiały nie grają roli - jakie by nie były to czynnik deltaT można
    wyciągnąć przed nawias :)

    Koszty raczej będą podobne, ale tutaj jeszcze dochodzą zyski
    bytowe/słonecze które raczej zmniejszą koszty i straty na wentylacji
    których policzyć nie umiem.

    bajcik