  • 1. Data: 2010-02-19 06:44:23
    Temat: Usuniecie jetek, kleszczy - prosba o opinie
    Od: majer <a...@n...ma>

    Witam
    Na poddaszu po usunieciu kilku kleszczy (a moze to jetki?) moglbym
    zrobic pomieszczenie. Na ponizszych zdjeciach przedstawiam projekt
    wiezby i czerwone kropki na jetkach, ktore chcialbym usunac:
    http://pl.tinypic.com/view.php?pic=34so76v&s=6
    http://pl.tinypic.com/view.php?pic=2wn8p3l&s=6

    Czy mozliwe jest ich usuniecie i ewentualne zastapienie je czyms innym?
    Szerokosci i dlugosc domu liczac po murlatach to 9,75m i 15,75m.

    Aha - dom jest juz wybudowany.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-19 06:45:32
    Temat: Re: Usuniecie jetek, kleszczy - prosba o opinie
    Od: majer <a...@n...ma>

    majer pisze:
> [...]
    >
    > Czy mozliwe jest ich usuniecie i ewentualne zastapienie je czyms innym?
    > Szerokosci i dlugosc domu liczac po murlatach to 9,75m i 15,75m.

    ... i jeszcze jedno - nachylenie dachu - 30 stopni.

  • 3. Data: 2010-02-19 08:01:47
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czy mozliwe jest ich usuniecie i ewentualne zastapienie je czyms innym?
    > Szerokosci i dlugosc domu liczac po murlatach to 9,75m i 15,75m.

    Ale Ty to chcesz sam usowac, czy zamierzasz konsultowac sie z
    konstruktorem?

    Nie wiem nie widze tam slupow w srodku, pod platwia, wiec
    jezeli tak jest, to jest na prawie napewno dach jetkowy z platwia kalenicowa
    a to co jest nad jetkami to beda platwie tylko usztywniajace podluznie
    dach. W takim przypadku IMHO nie masz szans na usuniecie tych
    jetek. Jezeli jest to natomiast dach platwiowo-kleszczowy gdzie te platwie
    sa elementem nosnym to moze masz szanse na usuniecie ich. Moze....

    Obawiam sie ze niezaleznie od tego co tu ktokolwiek odpowie, mozesz
    co najwyzej oczekiwac odpowiedzi ze jest szansa albo nie.

    Jedyna osoba kora moze Ci doradzic i podbic taka zmiane jest konstruktor
    bez, ktorego nie mozesz (wlasciwie mozesz wszystko, ale nie powinienes),
    nic zmieniac.

    Pzdr
    Darek

  • 4. Data: 2010-02-19 08:12:13
    Od: majer <a...@n...ma>

    > Ale Ty to chcesz sam usowac, czy zamierzasz konsultowac sie z
    > konstruktorem?

    Rozmawialem juz z ciesla, ktory obejrzal dach i powiedzial ze moge
    usunac te jetki - chcialbym jednak zasiegnac innych opinii.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-02-19 08:21:39
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "majer" <a...@n...ma> napisał w wiadomości

    > Rozmawialem juz z ciesla, ktory obejrzal dach i powiedzial ze moge
    > usunac te jetki - chcialbym jednak zasiegnac innych opinii.

    Od strony formalnej: Wymagany jest projekt i pozwolenie na budowę.
    Nie możesz sam robić zmian w konstrukcji więźby dachowej bez pozwolenia na
    budowę.
    Cieśla jest ostatnią osobą, z którą będziesz rozmawiał. Zacznij od
    konstruktora-projektanta.

    TomT

  • 6. Data: 2010-02-19 08:21:42
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    majer said the following on 19.02.2010 09:12:

    > Rozmawialem juz z ciesla, ktory obejrzal dach i powiedzial ze moge
    > usunac te jetki - chcialbym jednak zasiegnac innych opinii.

    IMHO jezeli usuniesz, to w ich miejsce dobrze by bylo dac slup, bo ot
    tak, nic nie dodajac raczej bym sie bal usuwac
    S.

  • 7. Data: 2010-02-19 08:44:36
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Rozmawialem juz z ciesla, ktory obejrzal dach i powiedzial ze moge
    > usunac te jetki - chcialbym jednak zasiegnac innych opinii.

    A jakie maja przekroje płatwie, ktore znajduja sie tuz nad
    jętkami?

    Ciesla w sumie nie jest zazwyczaj inzynierem i raczej nie
    potrafi obliczyc tego.

    Mnie juz tu nie chodzi o formalne podejscie do problemu,
    poniewaz nie mozna tego od tak sobie robic, ale to zapewne
    wiesz i cale ryzyko świadomie na siebie bierzesz.

    Chodzi mi tutaj o zdrowy rozsadek. Pewnie dach Ci sie nie zawali,
    ale jezeli sie pougina, to obawiam sie ze koszty zwiazane z naprawa
    kilku/nasto krotnie przewyzsza to co teraz zaplacisz konstruktorowi.

    Nie umniejszam oczywiscie wiedzy i bardzo duzego doswiadczenia
    ciesli, ktory prawdopodobnie ma racje i z praktycznego punktu widzenia
    i na wyczucie moze byc znacznie lepszy od jakiegos teoretyka konstruktora,
    ale wez pod uwage ze on Ci pieczatki nie podbije nie da Ci gwarancji.

    Pzdr
    Darek

  • 8. Data: 2010-02-19 09:33:48
    Od: Lech <l...@g...com>

    On 19 Lut, 09:44, "Darek" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > i na wyczucie moze byc znacznie lepszy od jakiegos teoretyka konstruktora,
    >  ale wez pod uwage ze on Ci pieczatki nie podbije nie da Ci gwarancji.

    Witam
    Usunięcie wskazanych elementów spowoduje zwiększenie reakcji na
    ścianki kolankowe,
    i może skutkować nawet ich wywróceniem.
    Dach będzie się nierównomiernie uginał, i krokwie bez kleszczy po
    prostu się rozjadą.
    Poza tym nierówne ugięcia spowodują sfalowanie pokrycia.
    W tym przypadku analiza konstruktora jest niezbędna, na pierwszy rzut
    oka trzeba przeprojektować więźbę, a w stojącym domu te zmiany są
    znacznie trudniejsze i droższe niz na etapie budowy.

    Aby cokolwiek więcej powiedzieć, trzeba trochę posiedzieć nad tematem.

  • 9. Data: 2010-02-19 12:06:03
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > ... i jeszcze jedno - nachylenie dachu - 30 stopni.

    Dolaczam do choru, ze tych jetek usunac tak beztrosko nie mozna.
    Oto krotkie uzasadnienie.
    Przyjmuje dla uproszczenia krokwie w rozstawie co 1 metr i szerokosc domu 10 m
    Aby to z grubsza policzyc trzeba wykonac rysunek. Bedzie to trojkat, ktory
    tworza dwie krokwie o nachyleni 30 stopni do poziomu. Na kazdy bok trojkata,
    czyli jedana krokwie, bedzie dzialac sila pionowa G pochodzaca od obciazenia
    sniegiem. Norma sniegowa w r 2006 sie zmienila wiec nie przesadze, jesli
    przyjme sile pionowa dzialajaca na kazda polac dachu o szerokosci rozstawu
    krokwi rowna G = 1 tona. To oczywiscie zalezy od rejonu.
    Te sile rozkladam na sile podluzna, ktora krokiew przeniesie i poda ja na
    murlate, tam z kolei ona sie rozlozy na sile pionowa, ktora spoko murlata
    przeniesie i sile pozioma, z ktorej przeniesieniem moze byc gorzej.
    Sila poosiowa w krokwi wyniesie
    P = G cos(90-alfa) gdzie alfa jest rowne 30 stopni. Zatem sila ta bedzie
    rownqa P = 1 x 0.5 = 0.5 tony.
    Ta sila rozlozy sie na murlacie na dwie sily pozioma F i pionowa. Pionowa
    murlata przeniesie wiec liczymy tylko pozioma. Bedzie ona rowna F = P cos alfa
    czyli
    F = 0.5 x 0.86 = 0.43 tony.
    Taka sila bedzie dzialac na murlate w kierunku poziomym od kazdej krokwi.
    Tych krokwi masz kilka wiec sumaryczna sila rozpierajaca sciany na boki
    wyjdzie juz ze trzy tony a to juz jest duzo i niewiadomo czy ta murlata
    wytrzyma.
    Oczywiscie pod warunkiem, ze kazda krokiew bedzie odpowiednio mocno do tej
    murlaty przysrubowana.
    Jetki w duzej mierze te sily poziome biora na siebie, one pracuja glownie na
    rozciaganie. Jak je usuniesz to bedzie tak jak z grubsza wyliczylem.
    To sa proste wyliczenia i nawet graficznie na rysunku mozna je sobie z grubsza
    wyznaczyc.
    Swego czasu byla tu dyskusja, w ktorej prezentowalem teze, ze takie jetki
    mozna usunac czy przeniesc je troche wyzej, pod warunkiem, ze na poziomie
    podlogi zastosujemy sciagi, ktore beda spinac o dolu dwie siostrzane krokwie i
    ta sciagi te sily posiome przeniosa.
    Stosuje sie najczesciej belki tzw. wiazarowe, ktore spinaja krokwie u dolu.
    Wtedy dla takiej dlugosci krokwi jetek nie potrzeba. Te belki wiazarowe w
    konstrukcjach drewnianych pelnia rownoczesnie role stropu.
    W sumie musisz isc do architekta, oni teraz maja gotowe programy, ktorymi to
    co ja tu na piechote wyliczylem uzyskuja w momencie, zatem mozna zakladac
    rozne alternatywy i w oparciu o to podjac bezpieczna dla statyki budowli
    decyzje.
    Pzdr.
    Tornad

  • 10. Data: 2010-02-19 12:22:45
    Od: majer <a...@n...ma>

    > Dolaczam do choru, ze tych jetek usunac tak beztrosko nie mozna.
    > Oto krotkie uzasadnienie.
    [ciach]

    Dzieki za konkrety
    Przejde sie do architekta i zobacze co on mi poradzi.
    Rozumiem ze platwie, ktore mam w wiezbie przenosze tez tylko obciazenia
    pionowe wiec sily poziome beda dzialac na murlaty tak jak wyliczyles?

    pozdrawiam