  • 61. Data: 2012-12-24 15:59:26
    Temat: Re: Wentylator lazienkowy
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" j3l1mg$kmr$...@i...gazeta.pl

    > Ja kupiłem (w Leroy Merlin) kilka wentylatorów po zł 15.90 za sztukę -- z gwarancją
    trzyletnią.

    > Każdy ciągnie chyba 15 watów. Teraz policz, ile
    > zapłacisz za wypasiony (który na pewno :) zepsuje
    > się, sprawiając kłopoty) a ile ja za elektryczność. :)

    Jeden z tych trzech tanich wentylatorów odmówił posłuszeństwa.
    (bywało, że kwadransami stał, choć prąd płynął) Rozmontowałem,
    wyczyściłem, starannie zmontowałem -- i pracuje, ale uzwojenie
    ma ciemne, czyli silnik jest już przegrzany.

    Zanim odmówił posłuszeństwa, był rozkręcany do wysokich obrotów
    powietrzem pompowanym w łazienkę, co mogło przyczynić się do
    uszkodzenia. A być może był niestarannie zmontowany -- nieco
    asymetryczne dokręcenie dwóch wkrętów powoduje zwiększenie
    oporów wirnika na łożyskach poprzez niewłaściwe (nierównoległe)
    ustawienie ośki wirnika względem łożysk.

    [] []
    ([]==============[]) <-- wkręt mocujący
    [] []
    ========================== <-- ośka wirnika
    [] []
    ([]==============[]) <-- wkręt mocujący
    [] []

    Zwiększenie obrotów (o którym piszę wyżej) mogło zwiększyć
    temperaturę smarów łożysk ośki. Ponadto w łazience dość
    często panuje podwyższona (nawet do 30 stopni Celsjusza)
    temperatura.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 62. Data: 2014-07-25 23:57:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" kb9qkj$6nc$...@n...news.atman.pl

    http://www.leroymerlin.pl/klimatyzacja-i-wentylacja/
    instalacje-wentylacyjne/wentylatory-scienne-kanalowe
    -i-dachowe/wentylator-osiowy-standard-flight-100-col
    ibri,p109608,l1043.html

> [...]
    > wyczyściłem, starannie zmontowałem -- i pracuje, ale uzwojenie
    > ma ciemne, czyli silnik jest już przegrzany.

    Kilka dni temu (w parę tygodni po gwarancji) padł zupełnie.
    Wstawiłem tam taki sam -- zapasowy. Dokupiłem ten:

    http://www.leroymerlin.pl/klimatyzacja-i-wentylacja/
    instalacje-wentylacyjne/wentylatory-scienne-kanalowe
    -i-dachowe/wentylator-wyciagowy-ring-wwr100-awenta,p
    253122,l1043.html

    za nieco ponad 16 pln i zobaczyłem, że ma identyczny silnik.

    Pozostałe pracują poprawnie, choć niezbyt cicho. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'