  • 1. Data: 2012-03-15 07:50:32
    Temat: Wiata- przekroje belek
    Od: Kris <k...@g...com>

    Będe robił wiatę na drewno u mojej mamy.
    Wymiary 5m x 4m Dach jednospadowy, wysokośc 2,5metra z wyższej strony, 2 metry z
    niższej.
    Pytanko:
    Czy na słupy belki o wymiarach 14*14cm będą ok? Czy za grube/za cienkie?
    Czy wystarczą 4 słupy na rogach czy może na dłuższymym boku tym 5 metrowym dac
    jeszcze po jednym w środku?
    Dach kryty dachówką, krokwie 7*14cm planuję(a może wystarczą 7*10cm?)
    Czekam na podpowiedzi;)

  • 2. Data: 2012-03-15 08:52:02
    Temat: Re: Wiata- przekroje belek
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    eo-discussion-forums@vbbed8...

> [...]
    > dac jeszcze po jednym w środku?
    > Dach kryty dachówką, krokwie 7*14cm planuję(a może wystarczą 7*10cm?)

    Mam wiatę 3m x 8m z prawie płaskim dachem (poniżej 10% spadku) więc zimą na
    niej leży sporo mokrego śniegu. Jednym bokiem jest przykręcona do budynku, a
    drugi opera się na czterech słupach 10x10cm. Jako krokwie uzyte są deski
    3,5cm na ok. 15cm. Rozstaw krokwi ok 1m.

    Co do krokwi to pamiętaj, że 8x8 ma taką samą wytrzymałość jak 3,5 x 12 i
    2x16. Ważniejsza jest wysokość niż grubość. Dwukrotne zwiększenie wysokości
    pozwala na czterokrotne zmniejszenie grubości.

    W Twoim przypadku gdy wiata nie jest związana z budynkiem najważniejsze jest
    by się nie "złożyła" więc albo musisz dać zastrzały pomiędzy słupami a
    poziomą belką na której oprą się krokwie, albo na przekątnych dwóch ścian
    dać ściągacze inaczej z wiekiem będzie coraz bardziej chwiać się na boki.

    Pozdrawiam
    Ergie