  • 1. Data: 2012-03-14 22:33:57
    Temat: Do użytkowników solarów...
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    Witam.

    W naszej mieścinie pojawiło się dofinansowanie do instalacji solarnych -
    45% inwestycji. Z tej oto okazji pojawili się dostawcy ww sprzętu,
    proponując kompletną instalację za ok. 7kpln (+pozostałe 45% tzw.
    dopłaty, na którą składają się wszyscy mieszkańcy UE). W sumie ma to
    kosztować zatem 13.500 - w tym dwa panele próżniowe, bojler, automatyka
    i montaż/uruchomienie.
    Ponieważ zapytano mnie o opinię, pytam Was - bo sam nie montowałem/nie
    używam, co sądzicie o tych kosztach?
    Kiedy 3 lata temu sam chciałem zakładać (przed podjęciem decyzji o
    montażu PC) to koszty montażu solarów wynosiły 6-7kpln. Wydawało mi się
    wtedy, że to drogo.

    Mam jeszcze drugie pytanie - czy są dopracowane metody radzenia sobie z
    nadmiarem ciepła w słoneczne dni? Nie każdy ma basen/jezioro...

    Ja kiedyś kombinowałem, że solary rurowe powinny mieć ruchomy ekran
    (połowa walca z wykonana odbijającego promieniowanie metalu), który na
    czas grzania wody powinien być pod rurą, a po osiągnięciu właściwej
    temperatury powinien obrócić się tak, aby rurę zasłonić. Ekran chroniłby
    też rurę w przypadku gradobicia :)

    Czekam na jakieś info od Was - w zasadzie to cała nasza wieś czeka :)

    yarecky.

  • 2. Data: 2012-03-14 23:19:09
    Temat: Re: Do użytkowników solarów...
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    Użytkownik "yarecky" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > też rurę w przypadku gradobicia :)
    >
    > Czekam na jakieś info od Was - w zasadzie to cała nasza wieś czeka :)

    Ceny jakie są takie są, wywindowane przez złodziejskie dotacje z Unii
    Europejskiej wspierającej banki. Dotacja możliwa do otrzymania tylko poprzez
    kredyt i wpompowanie pieniędzy do banku.
    Zwrot inwestycji po 10-15 latach, jest nieopłacalny. Weź pod uwagę żywotność
    sprzętu.

  • 3. Data: 2012-03-15 08:24:40
    Od: "Kacper" <elkacper(USUNTO)@gazeta.pl>

> [...]
    > też rurę w przypadku gradobicia :)
    >
    > Czekam na jakieś info od Was - w zasadzie to cała nasza wieś czeka :)

    WŁAŚNIE !!!!
    Też sie nad tym zawsze zastanawiałem.
    Rozumiem te glikole itd. niezamarzające , podwyższone temp. wrzenia itd.
    ale jak mi się zbiornik nagrzeje do np. ustawionych 70 st. co dalej jak na
    solarach wciąż patelnia???
    Ja myślałem np. o czymś podobnym jak pisze [yarecky] coś a'la kurtyna
    zasłaniająca,
    ale co jesli braknie prądu i automatyka siądzie?
    BUUUUM na osiedlu? Przecież nic się nie mówi o przegrzaniach.
    Są jakieś zabezpieczenia ale to na zasadzie bezpieczników - pierdyknie i
    zabezpieczy ale coś do wymiany.
    Nie mam pojęcia jak to działa, też poczekam na wyjaśnienia.

    Rafał

  • 4. Data: 2012-03-15 09:00:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 marca 2012, 09:24:40 UTC+1 użytkownik Kacper USUNTO napisał:

    .
    > Są jakieś zabezpieczenia ale to na zasadzie bezpieczników - pierdyknie i
    > zabezpieczy ale coś do wymiany.
    > Nie mam pojęcia jak to działa, też poczekam na wyjaśnienia.
    Przeciez to instalacja otwarta, jest naczynko przelewowoe. Jakby się glikol nawet
    zagotował to najwyżej wyparuje.

  • 5. Data: 2012-03-15 09:00:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > na którą składają się wszyscy mieszkańcy UE). W sumie ma to kosztować
    > zatem 13.500 - w tym dwa panele próżniowe, bojler, automatyka i

    Drogo jakos.
    Nieco wyzej jest watek o solarach, tam typowalismy zestaw.
    Jakos sceptycznie podchodze do tych paneli prozniowych. Powiedzmy w
    uproszczeniu tak, na 100 litrow wody potrzeba ok. 1,5m^2 powierzchni netto
    kolektora, czyli na 300 litrowy baniak powinno byc co najmniej 4,5m^2, a i
    5,5 nie bedzie za duzo. Spytaj jaki to kolektor i jaka ma powierzchnie, ale
    nie calego z rama tylko tzw. apertury - powierchni faktycznie "zbierajacej"
    slonce.

    > Mam jeszcze drugie pytanie - czy są dopracowane metody radzenia sobie z
    > nadmiarem ciepła w słoneczne dni? Nie każdy ma basen/jezioro...

    Sa metody. Pojemnosc jednego kolektora to nie wiele ponad 1 litr glikolu.
    Trzy kolektory to trzy litry glikolu, ktory co najwyzej zagotuje sie i
    odparuje. Naczynie wzbiorcze w kotlowni przejmie wzrost obietosci i tyle.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2012-03-15 09:05:14
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > glikolu. Trzy kolektory to trzy litry glikolu, ktory co najwyzej
    > zagotuje sie i odparuje. Naczynie wzbiorcze w kotlowni przejmie

    dokładnie nic sie nie dzieje złego... jedyne ze płyn trochę traci własności.

    legendy o zestalaniu sie czy wybuchach możan włożyć tam gdzie inne bajki.

  • 7. Data: 2012-03-15 09:15:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:
> [...]
    > Przeciez to instalacja otwarta, jest naczynko przelewowoe. Jakby się
    > glikol nawet zagotował to najwyżej wyparuje.

    boże chłopie może nie pisz głupot jak nie masz zielonego pojęcia jak coś
    działa :)

    instalacja solarna jest instalacją ciśnieniową zamkniętą :)

  • 8. Data: 2012-03-15 09:42:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 marca 2012, 10:15:56 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > instalacja solarna jest instalacją ciśnieniową zamkniętą :)

    Sorry
    Masz racje
    Jest naczynie wzbiorcze i ono przyjmie nadmiar cieczy.
    JaK INTERESOWAŁEM SIĘ TEMATEM SOLARÓW TO PAMIETAMProblemem może być membrana która
    powinna pracowac w temp 5-70stc a latem temp glikolu może miec i 200stC
    Ważne jest dlatego prawidłowe zamontowanie naczynia przeponowego- przed pompa
    obiegową a nie za pompą, pamiętam kiedyś nawet odpowiednie schematy widziałem

  • 9. Data: 2012-03-15 09:59:51
    Od: "Piotr " <c...@W...gazeta.pl>

    tomekx <t...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    poprzez
    > kredyt i wpompowanie pieniędzy do banku.
    > Zwrot inwestycji po 10-15 latach, jest nieopłacalny. Weź pod uwagę

    Należy pamiętać o zapłaceniu podatku od tego dofinansowania. Po podliczeniu
    wszystkiego nie jest to różowa forma inwestycji. Dotyczy również oczyszczalni.

  • 10. Data: 2012-03-15 10:02:26
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-03-15 10:05, Marek Dyjor pisze:

    > dokładnie nic sie nie dzieje złego... jedyne ze płyn trochę traci
    > własności.
    >
    > legendy o zestalaniu sie czy wybuchach możan włożyć tam gdzie inne bajki.

    3 litry CIECZY, a ile to litrów GAZU?
    W piecu CO też wiele wody się nie mieści, a walnąć potrafi...

    Rozumiem, że montuje się zawory bezpieczeństwa, które wypuszczają opary
    glikolu do atmosfery w razie "W"?
    A i sam glikol "solarny" ma pewnie dodatki podnoszące temperaturę wrzenia?
    Jeśli tak, wówczas sam kolektor zaczyna być elementem ujemnego
    sprzężenia zwrotnego - przecież nagrzany np. do 150st C. zaczyna oddawać
    dużo więcej ciepła do atmosfery, niż nagrzany do 70st.
    Hmm, to ma sens.

    Do użytkowników: jakie macie ubytki glikolu w skali roku?
    Jakie są koszty utrzymania kolektora na przestrzeni lat?

    yarecky.