  • 21. Data: 2017-04-21 00:42:04
    Temat: Re: Wieża ciśnień zamiast zbiornika ciśnieniowego
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Jedni wolą spoglądać w kierunku zenitu, na wieżę, inni w kierunku
    > nadiru, do piwnicy. W mojej okolicy stoi jeszcze kilka przedwojennych
    > domów z wieżami. To były kiedyś również wieże ciśnień, po to je budowano.
    > Nawet w domach letnich. A może zwłaszcza. To było kiedyś rozwiązanie
    > tańsze i łatwiej dostępne od zbiornika ciśnieniowego.

    Dobrze napisałeś - kiedyś.
    Wiadrami, ze studni czy rzeki, też ludzie kiedyś wodę przynosili i dało
    się żyć. Tylko z jakiegoś powodu wszyscy porezygnowali z wiader oraz
    wież ciśnień, i nikt nie chce wracać to tych technologii.

  • 22. Data: 2017-04-21 00:45:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Wiele osob ma taki zbiornik w domu. To spluczka klozetowa.

    No ba, sam ma takie zbiorniki i do spłukiwania kibla doskonale się
    nadają. Jednak nie porównujmy spłuczki do wieży ciśnień, która miałaby
    zastąpić hydrofor.

  • 23. Data: 2017-04-21 00:55:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mialbys opory zeby napic sie wody z wlasnej spluczki? Oczywiscie nie zakladam
    sytuacji ekstremalnej ze jest wojna i nic nie piles przez dwa dni.

  • 24. Data: 2017-04-21 00:57:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Dobrze napisałeś - kiedyś.

    Ja przeważnie dobrze piszę. Wychodzę z założenia, że gdybym miał pisać
    źle, to lepiej wcale.

    > Wiadrami, ze studni czy rzeki, też ludzie kiedyś wodę przynosili i dało
    > się żyć. Tylko z jakiegoś powodu wszyscy porezygnowali z wiader oraz
    > wież ciśnień, i nikt nie chce wracać to tych technologii.

    Otóż nie wszyscy. Kiedyś chyba o tym pisałem. W miejscach tak gorących,
    jak na przykład Półwysep Arabski, ani wodociągi o konstrukcji podobnej
    do naszych, ani ciśnieniowe zbiorniki nie nadają się do niczego. Woda,
    jaką da się pozyskać ze źródła, ma średnioroczną temperaturę danego
    miejsca. To jest tzw. "prawo geografii". U nas ta temoeratura to około
    8-10 stopni, tam około 30. Gdyby to wpuścić w grubą rurę, w której
    przepływ jest wolny, a ciśnienie duże, to by się tam wylęgły takie
    rzeczy, przy których łajno wielbłąda zdaje się mieć sterylność sali
    operacyjnej. Zatem wodę rozprowadza się cienkimi rurkami, w których
    przepływ jest tak szybki, że żadne paskudztwo się nie uchowa. Wydajność
    takiej rurki jest jednak słaba. Leje się więc do zbiornika pod samym
    dachem budynku, jak za przeproszeniem do spłuczki klozetowej. Stamtąd
    woda grawitacyjnie spływa do kranów. To się dobrze sprawdza, a odkażanie
    otwartego zbiornika nie jest problemem.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2017-04-21 01:28:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nawijasz makaron na uszy. Co ma predkosc do bakterii jak bakterie poruszaja sie z
    predkoscia wody. To tak jak idzies spacerkiem i jednoczesnie poruszasz sie z zawrotna
    predkoscia wynikajaca z tego ze Ziemia sie obraca. Jakos Cie ta predkosc nie zabija.
    Rury sa cienkie bo wydajnos zrodla jest mala. Z powodu malej wydajnosci zrodla wody
    nie wystarczylo by jej w godzinach szczytu. Dlatego magazynuje sie ja przez cala dobe
    zeby wykorzystac w dwie godziny. W Polsce na razie wystarcza wody dla gospodarstw
    domowych i nie ma potrzeby zeby brac przyklad rodem ze sredniowiecza. Poza tym wydaje
    mi sie ze w Polsce sanepid nie dopuscil by do eksploatacji budynku w ktorym woda dla
    ludzi i zwierzat byla by magazynowana w zbiorniku otwartym. Otwarty zbiornik na wode
    przeznaczona dla ludzi i zwierzat jest tak glupi ze nikomu w Polsce w XXI wieku nie
    powinien przyjsc do glowy. Do podlewania ogrodka zbieranie deszczowki, jestem za
    jesli sa warunki. Wykorzystanie szarej wody do splukiwania kibla, tez jestem za jesli
    sa warunki. Otworz spluczke i napij sie z niej wody. Najpierw nabierz do szklanki i
    przed wypiciem sprawdz dlonia co jest na sciankach spluczki.

  • 26. Data: 2017-04-21 08:27:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 20 kwietnia 2017 20:32:29 UTC+2 użytkownik Tornad napisał:
    > Nikt nigdy tej wody w studni nie badal.
    > Szkoda, ze wtedy nie skojarzyłem tych zjawisk. Teraz bylbym madrzejszy.

    U mnie w wiosce z wodociągu lokalnego leci woda, która też zostawia
    nieciekawy osad, myślałem że to kamień ale może to też ta cholerna rdza?
    Jakie badania konkretnie zażądać od laborantów żeby to sprawdzić?
    Są może jakieś testy do kupienia samodzielnie? I czym to ewentualnie
    filtrować?

    L.

  • 27. Data: 2017-04-21 10:26:31
    Od: Tornad <t...@g...com>

    W dniu piątek, 21 kwietnia 2017 08:27:05 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > Jakie badania konkretnie zażądać od laborantów żeby to sprawdzić?
    > Są może jakieś testy do kupienia samodzielnie? I czym to ewentualnie

    Nie za bardzo potrafie Ci cos doradzić. Ja Badalem wode przywieziona z USA na swojej
    macierzystej Politechnice Krakowskiej. Jest tu Wydz. Inzynierii Sanitarnej i Wodnej i
    tam po znajomości ktoras z pan z tytulem naukowym Doktora mi te wode przebadala. Na
    analizatorach i na czyms tam. Ale tez miałem mala zagwozdke, bo poziom rtęci okazal
    się za duzy. Badania powtorzyli i okzalo się, ze się pomylili czy tez woda ta
    naciakla rtecia w laboratorum...
    W sandepidach badaja wodey glownie pod katem bakteriologicznym. Tak, ze jakiejś
    godnej polecenia Firmy jest mi podac trudno. Trzeba samemu na Interrncie popytać
    zadzwonić powiedzieć, ze chodzi glownie nie om bakterie lecz skład fizykochemiczny ze
    szcegona uwaga na obecniosc metali ciężkich w tym manganu. Ja bym pytal w najbliższej
    miejsca zamieszkania uczelni technicznej. Podobno sa tez firmy prywatne ale nie
    polecam, gdyż do badan chemicznych niezbędne sa drogie analizatory, sama probowka i
    odczynniki nie wystarczają.
    Pzdr
    Tornad

  • 28. Data: 2017-04-21 15:52:32
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2017-04-20 o 20:32, Tornad pisze:
    > W miescie Nisko miałem dalsza rodzine.
    (...)

    A ja zetknąłem się z takim przypadkiem.
    Po ślubie wynajmowaliśmy mieszkanie w starym przedwojennym budynku.
    Ogrzewanie na węgiel, sracz w ogrodzie, woda ze studni abisynki też w
    ogrodzie. Po jednym dniu woda w wiadrze była czerwona, a wiadra trzeba
    było szorować co 10 dni, bo wyglądały jakby pomalowane.
    Ja tam mieszkałem tylko trzy lata, ale w tym samym budynku mieszkali
    właściciele, mieszkali tam od około 50 lat, i oboje zmarli w wieku około
    95 lat, pijąc i wszystko gotując tylko na tej wodzie.
    Nie badałem nigdy tej wody, ale do dziś jest to dla mnie ciekawe zjawisko.

  • 29. Data: 2017-04-21 15:55:13
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Mialbys opory zeby napic sie wody z wlasnej spluczki? Oczywiscie nie
    > zakladam sytuacji ekstremalnej ze jest wojna i nic nie piles przez
    > dwa dni.

    To zależy, jedna spłuczka jest użytkowana na okrągło i tam zawsze świeża
    woda jest, więc nie specjalnie miałbym opory.
    Ale już druga jest w piwnicy i tam woda stoi czasem 2 tygodnie, myślę że
    po przegotowaniu też bym się skusił.
    Ale mi nie chodzi o różnicę w jakości wody między spłuczką a wieżą
    ciśnień a o ilość tej wody i odpowiednie ciśnienie. Żeby użytkować
    domową wieżę ciśnień, poza jej wysokością, musi ona mieć też odpowiednio
    dużą objętość, żeby osiągnąć jakiś zmierzony komfort. Jednemu starczy
    zbiornik 100l a drugiemu 1000l będzie za mało, lepiej przechowuje się
    tonę czegokolwiek w piwnicy niż na piętrze lub strychu.

  • 30. Data: 2017-04-21 16:23:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mialbys opory zeby sie napic z czesto uzywanej. Popatrzyl bys na scianki, pomacal i
    bylo by wszystko obslizle. Co do cisnienia wody. Minimalne wynika z mozliwosci
    zamkniecia sie zaworow w pralce czy zmywarce. To sa zawory ze wspomaganiem i woda pod
    cisnieniem je zamyka, jak za niskie cisnienie to nie zamyka. Na zaworach jest
    wytloczona informacja o zakresie cisnien. Najnizsze to z pol atmosfery. Zimna wode
    mam z sieci, ciepla z bojlera. Przed bojlerem jest reduktor. Ustawielem go na jedna
    atmosfere. Nie ma zadnego dyskomfortu a wrecz przeciwnie. Woda z kranow spokojnie
    wylatuje, zadnych drastycznych opoznien w napelnianiu wanny nie ma. Do celow domowych
    cisnienienie na poziomie gwarantujacym zamkniecie zaworow w pralce jest
    wystarczajace, tak uwazam. Jak bywalem a Londynie to zauwazylem ze cisnienie wody w
    kranach jest bardzo niskie. Tak niskie ze do prysznicowania zakladaja elektryczne
    pompki. I pomijajac zasadnosc budowania wiezy cisnien to zbyt niskie cisnienie w
    prysznicu moze byc problemem. Przy jednej atmosferze jest wystarczajace do
    prysznicowania chociaz przy trzech jest zdecydowanie lepiej.