  • 1. Data: 2012-12-03 15:14:20
    Temat: Wyciągi, wentylacja
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Na skutek doświadczeń (bardzo złych) z wentylatorami (czy raczej
    "wentylatorami") kuchennymi i łazienkowymi stawiam na forum taki problem.
    Jaką wydajność,moc , umiejscowienie w budynku i budowę powinien mieć
    wentylator aby nie był atrapą i aby jego głównym atrybutem nie był
    wytwarzany hałas.
    To co np. jest sprzedawane jako wyciągi kuchenne to jakieś totalne
    nieporozumienie.

  • 2. Data: 2012-12-03 15:50:19
    Temat: Re: Wyciągi, wentylacja
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "zapinio" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > wytwarzany hałas.
    > To co np. jest sprzedawane jako wyciągi kuchenne to jakieś totalne

    Mniejsze znaczenie, ma to co zamontujesz, a większe _gdzie_. Taki wentylator
    powinien być zamontowany na końcu kanału wentylacyjnego na dachu - wtedy do
    pomieszczenia dostaje się znacznie mniejszy hałas.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-12-03 17:22:50
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    To oczywiste, ale podstawowe pytanie to jaką wydajność powinien mieć taki
    wentylator (m3/godz.) aby naprawdę wyciągał, a nie był atrapą poprawiającą
    samopoczucie.

    Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie głowy.

  • 4. Data: 2012-12-03 18:46:16
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    Czesc ;-)
> [...]
    > samopoczucie.
    >
    > Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie głowy.

    To zalezy jak filtr zapchany to nie pociagnie, ale....

    Powietrze z pomieszczenia 12m2 (3x4x2.6 ~31m3)-
    ten metraz reklamuja ostatnio jako wystaczajacy dla "singla"
    i jako luks mikroapartament, tani w zakupie jak i eksploatacji-
    wyciagnie w ok 5minut, pytanie czy jestes w stanie tak dostarczac nowy luft
    zeby nie mieszal sie ze starym i nie byl zaciagany przez wentylator
    w pierwszej kolejnosci ??????

    Chcialbym w takim tempie np. wode do basenu nalewać.

    Moze wydajnosc nie zachwyca, ale to wszystko zalezy.

    pozdrawiam
    Adams

  • 5. Data: 2012-12-03 22:55:26
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2012-12-03 17:22, zapinio pisze:
> [...]
    > samopoczucie.
    >
    > Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie głowy.

    350m^3/h? To chyba masz okno otwarte, żeby tyle wyciągnąć. :-)

    Rozumiem, że jeśli nie masz otwartego okna, to w okolicy kuchni masz
    otwór żeby dostarczyć taką ilość powietrza z zewnątrz.

    M.

  • 6. Data: 2012-12-03 23:09:27
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Dobrze rozumiesz.
    A teraz do rzeczy.
    Nawet przy uchylonym oknie w sąsiednim pokoju wyciąg kuchenny działa do
    dupy.
    Po prostu nie wciąga.
    W zakładach spozywczych nawet tam gdzie jest duże zadymienie wyciagi (okapy)
    dają radę.
    Oczywiście to są duże wentylatory (silniki 1-1.5kW) , ale też i
    nieporównanie większe źródła dymu/pary.

  • 7. Data: 2012-12-04 10:26:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "zapinio" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > samopoczucie.

    > Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie głowy.

    W takim razie albo on nie ma takiej wydajności, albo nie masz odpowiedniego
    nawiewu, aby mu umożliwić wywianie tej ilości powietrza.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2012-12-04 13:01:58
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    > Dobrze rozumiesz.
    > A teraz do rzeczy.
    > Nawet przy uchylonym oknie w sąsiednim pokoju wyciąg kuchenny działa do
    > dupy.
    > Po prostu nie wciąga.

    Nie dziwi mnie to.
    A dlaczego ?
    Dlatego ze to otwarte okno wyciaga powietrze.

    pozdrawiam
    Adams

  • 9. Data: 2012-12-04 16:28:28
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie głowy.

    Musisz brać pod uwagę charakterystykę wentylatora tzn jego wydajność w funkcji
    spadku ciśnienia na spręż. Np 200 m3/h może dawać wentylator osiowy o mocy ok 24W i
    promieniowy o mocy 80 W. Oczywiście dobrze musi być rozwiązany nawiew powietrza do
    domu. Ja np jestem zdumiony że mi wystarcza jeden wentylator osiowy 20 W
    umiejscowiony w piwnicy, który ciągnie z 3 miejsc na poddaszu - ok 6 metrów wyżej,
    może nie jakoś super ale zauważalnie. Kanał nawiewowy mam doprowadzony do parteru,
    przez piwnicę (tam się nagrzewa powietrze w rurze metalowej). W łazience wentylator
    80 W promieniowy okresowo załączany - jak się załączy to czuć że działa.

  • 10. Data: 2012-12-04 22:16:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zapinio wrote:
> [...]
    > poprawiającą samopoczucie.
    >
    > Ja mam kanałowy o wydajności ok.350m3/godz. i jest to zawracanie

    to sobie kup dachowy o wydajności 3500 albo 6000 m3/h do tego odpowiednio
    duży kanał i odpowiednio wielkie czerpnie w ścianach.

    a tak serio co ty dygestorium budujesz czy co?

    350m3/h to dla pokoju o pow 20m2 jest 7 krotna wymiana godzinowa.

    Jak chcesz naprawdę wymieniać 7 krotną objętość powietrza to musisz mieć
    synchroniczny system nawiewu z odpowiednio wydajną nagrzewnicą kanałową bo
    gdybyś naprawdę przewalił prze taki pokój te 350m3 to byś miał tam
    temperaturę zewnętrzną.

    a tak realnie jak chcesz mieć efektywną wentylację bez olbrzymich strat
    ciepła to musisz zamontować centralę wentylacyjną z rekuperacją i
    nagrzewnicą wodną czy elektryczną.