  • 1. Data: 2012-12-03 13:38:59
    Temat: Czy ktoś uzywał pirometru?
    Od: s...@g...com

    Sprawiłem sobie pirometr z wilgotnościomierzem (firmy voltcraft).
    Urządzonko jest całkiem solidne i raczej mierzy dobrze. Testowałem na sobie, na
    gotującej się wodzie, stopionym lodzie.

    Temperatury zgadzały się z dokładnością do 0,5-2,5 stopnia dla zwyklych materialow.

    Dla metalicznych powierzchni niestety pokazuje dziwne wyniki bo gorący czajnik jest
    mierzony na jakieś 30-50 stopni - czajnik chromowany.

    Ale do rzeczy.
    Pobawiłem się nim trochę i zastanawiam się czy moje obserwacje pokrywają się z cudzym
    doświadczeniem.

    Mianowicie:
    -metaliczne elementy są niepoprawnie mierzone.
    -ten pirometr dosyć wczesnie sygnalizuje ryzyko wystąpienia pleśni. Przy wilgotnosci
    na poziomie 60% i temperaturze poniżej 20 ryzyko jest na polowie skali. Przy 16
    stopniach jest juz na maksie. Z tego co wiem to tylko te miejsca gdzie ryzyko jest w
    okolicy 80-90% wskaznika rzeczywiscie pojawia sie plesn.
    -do mierzenia ucieczki ciepla na zewnątrz nadaje się tak sobie (jako niby zamiennik
    kamery termowizyjnej). Nie zawsze sciana która powinna być cieplejsza tak jest
    mierzona. Lub różnice w temperaturze są na poziomie niepewnosci pomiaru.

    Czy zna ktos jakieś ciekawe zastosowania takiego miernika?
    Bo obmierzyłem w domu w sumie juz co sie da i teraz uzywam go jako
    wilgotnościomierza.

    A i na koniec jakby kogos interesowało. Urządzenie kosztowało 250zl (pazegro).

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-12-03 13:45:58
    Temat: Re: Czy ktoś uzywał pirometru?
    Od: tomotron <t...@o...pl>

> [...]
    mierzona. Lub różnice w temperaturze są na poziomie niepewnosci pomiaru.

    aby miernik poprawnie mierzył różne materiały to pirometr musi posiadać
    opcję zmiany współczynnika emisyjności.
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 3. Data: 2012-12-03 13:59:36
    Od: "kiki" <s...@l...pl>

    "tomotron" <t...@o...pl> wrote in message

    > aby miernik poprawnie mierzył różne materiały to pirometr musi posiadać
    > opcję zmiany współczynnika emisyjności.

    Tak właśnie jest :-)
    Musi mieś ustawianą emisyjność materiału mierzonego. Inaczej to kiepski
    pirometr.
    Miałem taki ale się zepsuł po gwarancji.
    Chyba kupię sobie następny, bo to nieodzowna rzecz w zimie aby tropić mostki
    termiczne.

  • 4. Data: 2012-12-03 15:31:50
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 3 grudnia 2012 13:59:36 UTC+1 użytkownik kiki napisał:
    > "tomotron" <t...@o...pl> wrote in message

    > Tak w�a�nie jest :-)
    >
    > Musi mie� ustawian� emisyjno�� materia�u mierzonego. Inaczej to kiepski
    >
    > pirometr.
    >
    > Mia�em taki ale si� zepsu� po gwarancji.
    >
    > Chyba kupi� sobie nast�pny, bo to nieodzowna rzecz w zimie aby tropi� mostki
    >
    > termiczne.

    No to mój chyba nie ma albo w instrukcji nie opisali jak ją zmienić.
    Poszperam, bo może jakoś jednak się da, na ekranie jest wyświetlone E=0,95. moze da
    sie jakos to zmienic...

  • 5. Data: 2012-12-03 17:36:58
    Od: "kiki" <s...@l...pl>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > No to mój chyba nie ma albo w instrukcji nie opisali jak ją zmienić.
    > Poszperam, bo może jakoś jednak się da, na ekranie jest wyświetlone
    > E=0,95. moze da sie jakos to zmienic...

    U mnie strzałkami góra/dół się po prostu przestawiało. Była nawet tabelka co
    mierzyć i jakim ustawieniem.

  • 6. Data: 2012-12-03 20:10:27
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No to mój chyba nie ma albo w instrukcji nie opisali jak ją zmienić.
    > Poszperam, bo może jakoś jednak się da, na ekranie jest wyświetlone E=0,95. moze da
    sie jakos to zmienic...

    Jak pokazuje, to musi się dać zmienić.
    Co do wskazań - kamera widzi tak samo. Obudowa z polerowanego kwasiaka
    podaje 30C, ale naklejka (żółta) na tej blasze już 53C. Strach pomyśleć,
    co by było, gdyby naklejek było więcej - pewnie piec by mi się przegrzał ;)

    www.1024.pl/IR000015.JPG
    www.1024.pl/IR000016.JPG

    A na serio, tabelę emisyjności znajdziesz na wiki. Warto przynajmniej
    zobaczyć jakie są różnice i dla jakich materiałów. Bardzo pouczające.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2012-12-03 20:35:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irek N. wrote:

    > Obudowa z polerowanego kwasiaka podaje 30C, ale naklejka (żółta) na tej blasze już
    53C.

    Bo to miało być ciało doskonale czarne, a nie doskonale żółte. :-)

    > www.1024.pl/IR000015.JPG
    > www.1024.pl/IR000016.JPG

    Swoja drogą niesamowite -- tam widać zawartość pieca?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2012-12-03 21:01:07
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Bo to miało być ciało doskonale czarne, a nie doskonale żółte. :-)

    > Swoja drogą niesamowite -- tam widać zawartość pieca?

    Po mojemu to jest odbicie.

  • 9. Data: 2012-12-03 21:15:42
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    >
    >No to mój chyba nie ma albo w instrukcji nie opisali jak ją zmienić.
    >Poszperam, bo może jakoś jednak się da, na ekranie jest wyświetlone E=0,95.

    http://allegro.pl/pirometr-na-podczerwien-voltcraft-
    ir260-8s-260-c-i2811664287.html
    tu jest napisane, ze ten np. egzemplarz ma na stale 0.95

  • 10. Data: 2012-12-03 21:15:42
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Bo to miało być ciało doskonale czarne, a nie doskonale żółte. :-)

    Yyy... znaczy sadzą go? (żeby pozostać w tematyce grupy) ;)

    > Swoja drogą niesamowite -- tam widać zawartość pieca?

    Nie, nie. Tak jak Ghost napisał, błyszczące draństwo i widać odbite
    otoczenie.
    Ta naklejka wygląda jak gdyby była otworem w obudowie, a nie jest.
    Z fajnych rzeczy - widać zasilanie i podwyższenie temperatury w miejscu
    przelotu dławikiem przez obudowę. Więcej plastiku - gorsze chłodzenie i
    kable się grzeją mocniej.

    Miłego, Piotrze.
    Irek.N.